|
|
|
|---|---|
Dragan525 |
Ska ut nu på en långresa ut i Europa, kommer bli en totalsträcka på ca 5000km fram o tibax, det jag oroar mig för hur ska jag förbereda bilen för att vi kommer vara 4 vuxna ( alla väger minst 95kg ) o full bagage, Ska jag pumpa bakdäcken lite? nåt mer jag kan göra?..jag har odubbade 205/60/15. mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE |
| hej! det sitter väll en klisterlapp på förardörren där det står hur mycket luft det ska vara i vid sånna förhållanden. ska nog vara ganksa mycket iaf ;-) | |
|
Se till att oljan som sitter i motorn klarar det klimat du ska köra i! Ska du ut och kallstarta i sibirien krävs det ju en annan olja än om du skall segdra i alperna! Vidare skulle jag nog kolla så att kylarvätskan är fräsch, kolla så att du har en uppsättning glödlampor och säkringar, byta torkarblad så du slipper leta kompatibla modeller på franska osv... :) Passa på att mäta på batteriet så att det är fräscht med, så slipper du nog startproblem om temperaturen får för sig att fall oväntat! Givetvis säger du också åt dina polare att akut-krympa så du sparar lite soppa med =D Vidare kan du ju fundera på vad du inte behöver ha i bilen vid långresa... Har du någon tung baslåda el. dyl du kan klara dig utan? En komplett uppsättning tegelstenar? Om man börjar fundera finns det ofta ganska mycket som bara ligger i bilen utan att användas, och vid ett tillfälle som detta kan alla extra kilon spela roll! Nåja, du har i vilket fall en så pass fin bil, och en resa i denna stil skall ju inte vara några problem! // Björn Eriksson |
|
yngman |
Det viktigaste rådet är i alla fall att ta det lite lungt på utländska motorvägar. Även om man struntar i risken att köra ihjäl sig (och andra) kan jag rapportera från ett antal resor att svenska bilar med rykande öppna motorhuvar är rätt så vanliga. Vi puttrar omkring med våra BMW:ar i Sverige och sedan kör vi skiten ur dem på autobahn och vipps så står man där. Viktigast är dock att tänka på att vi i norden inte är vana vid att susa fram i 200 knyck. Har sett ett antal olyckor där man klart ser vad 200 km/h kan göra med en bil - mos! /Från en som hittills tagit det lungt och alltid kommit fram med både liv och bil i behåll. PS Ni får gärna svara på detta och kalla mig mes och tråkig :-) DS |
|
Var det längesen du hade bilen inne på service? Tryck i åtminstone 2,5-2,7 kilo i alla däck. Mvh |
|
Dragan525 |
alien: Jag kommer byta torkarbladen så e jag på den säkra sidan och göra diverse säkerhetskontroller, MEN hur säger man till kompisarna att gå ner några kilon? :)..jag vill spara soppa kan ni går ner några kilo hehe..nää skitsamma e inte snål!!..tack för svaret.... yngman: nä skulle inte vågat köra i 200km/h med vinterdäcken hehe..dem hade inte pallat det!...men i sommras låg jag i 238km/h med riktiga sommarsulor = inga problem...tack för svaret ja ska ta det lugnt rob_t_j72: nä det va nån månad sen bara...4:a gröna lampor kvar så det e lugnt...mmm ska pumpa till 2.7bar..tack BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE |
| förberedelse- bara till att pumpa upp däcken, tanka och köra...har själv kört 2x 6000km i år (långresor i europa) utan problem med en bil som är 4år äldre än din så...=) God speed... | |
|
a dragane mora da jedete mnogo pasulj lol. eli je DD el sta nek vam je sretno na puto ponesi malu ikonu sa svetog nikolu pa ce sve biti dobro. BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN. |
|
|
Inga problem med utrymmet i alla fall! 2002 åkte vi 700 mil i min (325 4d -88). Fyra pers var vi och packning för 4 veckor. Smockfullt! Men det gick bra tack vare att baksätespassagerarna var 165cm. Jag brukar köra med minst 3kg i däcken! Det är nog bäst. Oerhört tungt lastad samt ofta väldigt höga farter. En fläktrem och kanske en ny termostat kan komma väl till pass att ha med sig. En oljedunk ifall man måste fylla på. Kylarvätska kan även vara bra att ha. |
|
|
Hej! Bromsvätskan kan va bra att kolla! det e inge kul me kokande bromsvätska mvh benny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.