|
|
|
|---|---|
|
Tjena! nu ser det äntligen ut som om jag skall få lite erfarenhet av turbo konvertering!!! Är visserligen ingen bmw utan en ford sierra 2.0 DOHC men drömmen är att det skall stå en 635 TIC på parkeringen! tillbaka från drömmen så har jag nu en polares ford sierra till förfogande. mina bekymmer ligger en bit fram i händelseförloppet.. med bränsle tillförslen jag vill komma så billigt undan som möjligt och helst slippa köpa ett "piggy back" system. så mina frågot lyder: 1. Kan man inte bara byta till större spridare och bränslepump (tex 600cc) och sedan sköter lambdan bränsle justeringen. (Jag är inte ute efter några utan bara att det skall fungera) 2. Skall man sätta luftmängd mätaren före eller efter turbon? och fungerar standard mätaren? tacksam för all hjälp!!! | |
|
1: Glöm 600cc direkt, så stora spridare fixat du inte med en oginalmapp. Men aningen mindre kan du nog få att fungera 300cc +-100. 2: Standard lmm fungerar bra. Sug igenom den så slipper du trycktäta den, före turbon alltså! |
|
|
men det skulle gå att köra så utan att mappa den? t ex med några saab/volvo turbo spridare? och få den att gå relativt rent på höga varv så man kan få ut lite mer effekt. Om jag fattat det rätt så kan den få för mycket bränsle på låga varv om man sätter dit större spridare, stämmer det? Behövs det ny bränslepump eller går det med originalaren? och om man nu skall ha ny kan man då ta samma som spridarna hade innan? tex s40 turbo |
|
|
Det går att köra med en aning större spridare utan att mappa den. Men med några 600cc spridare får du det inte att fungera med origmapp. Funkar nog fint med original bränsle pump. (till en viss gräns). www.tvrt.tk Mvh:Anders Elenius |
|
|
I mitt förra liv som sierra ägare så konstaterade jag att Sierra (åtminstone OHC motorn) och MB 600 hadde samma bränslepump så den borde räcka en bra bit. mvh Kristian |
|
|
johankihl: jag har satt min lmm efter turbon och det fungerar utmärkt, jag laddar 0,6 bar och har inte tätat den på något vis. csoft:om du sätter i större spridare så kan du lyfta på locket till lmm och spänna fjädern lite så den inte får för mycket soppa vid låga varv. om en turbo motor får för mycket soppa är det bara att öka trycket. ;-) Budget turbo är buskul!!! |
|
|
tack för alla svaren! fick lite information om forden på zatzy... det sitter ingen lmm utan en map sensor så det projektet har jag lagt ner nu. men jag har fått lite mer kunskap nu både från er och zatzy. Så till sommaren blir det antaglien en turbo bimmer =) (om jag nu inte importerar en 750 e38) men det blir en annan historia :) tack än en gång för svaren. kan tillägga också om någon annan skulle läsa att istället för att byta spridare när man turbo konverterar och inte laddar så mycket kan man använda en progressiv bränsletrycks regulator. Då ökar den trycket till spridarna vid övertryck = mer bränsle :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.