|
|
|
|---|---|
|
får motorn olika karaktär beroende på hur extraktoren är konstruerad? vissa rör går ju ihop nästan direkt och vissa senare? 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86 | |
Tu 135 1602 -75
318is M-TechII -90 325i Touring M-TechII -90 325turbo M-TechII -89 M5 -91 525i Touring -92. |
Ja precis. motorn får olika karaktär beroende på utformning, rörlängd och diameter etc. Ska man kacka ihop ett själv är nog det bästa att ha ett "färdigt" rör att bygga efter... Men det kan ju vara roligt att laborera lite. |
|
hur blir det då om rören går ihop tidigt resp. sent? 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86 |
|
|
Korta rör och 4:1 eller 6:1 ger mer effekt på höga varv. Långa rör och av typen 4:2:1 resp 6:2:1 ger effekt på mellenvarv. Den sistnämda typen är i de flesta fall att rekommendera. Är alla primärrör lika långa får man en extra boost på just de varvtalen man byggt röret för. Har man däremot lite olika längd så får man något lägre boost men över ett bredare varvområde. Det krävs ofta ganska mycket trim om man vill att det ska märkas mer än att ljudet ökar. MVH Topchop |
|
|
menar du att ett extraktorrör inte ger så mycket effekt? motorn är i övrigt portad med 272 kam och filter + sportsystem, sen ska den mappas/optimeras på rullande ladsväg. har du förslag på märke, och var man kan hitta ett extraktorör med långa rör och 6 2 1? kollade på ett från JT men där gick rören ihop efter ca 2 dec. // Martin 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86 |
|
|
Visst ger det effekt om det är rätt byggt, men inga fantasisiffror. Allt hänger ihop och du har ju de andra delarna så i din motor borde det ju märkas skillnad. I vår M10 motor hadde vi 284 kam friflödande avgassystem och inget filter, märkte ingen skillnad med extraktor. Provade två olika...Men det är ju ändå fräckt! Tyvärr inga tips på var du kan köpa. Bygga själv kanske, använd inte för grova primärrör bara. MVH Topchop |
|
| vad är det för längder som gäller på extractorör till en M10 motor? | |
|
ska bygga eget extractor till min m10 å hade varit tacksam för lite tips om hur jag ska bygga det! rör dia.,om ja ska ha 4:1 eller 4:2:1 och hur långt avstånd ungefär till collectorn! Tack på förhand! |
|
|
hmmm det där med 4:1 4:2:1 hur skiljer de sig åt? jag vill oxå fixa själv |
|
| jag tackar för svaren iallafall! får se om jag bygger ett eller om plånboken tillåter ett nytt! | |
|
Det går att räkna ut vilka längder man ska ha men man bör ju först veta vad man ska ha bilen till! Fö. är det ganska invecklat att räkna ut och lönar sig inte om inte resten är mycket genomtänkt. Grundrecept för det mesta utom ren bana: 4.2.1 rör 1 och 4 ihop och 2 resp 3. Låt primärrören vara ca 3 dm därefter ca halvmeter innan kollektor. Samma för sexan men där går rör 1.2.3 ihop resp 4.5.6. Det man vill åt är en kontrollerad pulseffekt vid första "korsningen" vid kollektorn, i ljuddämparna samt vid utblåset. Så med endast ett extraktor utan ljuddämpare kan man få ut max effekt oavsett vad mottryckskillarna säger!!!Att man sen tappar ett par på vägen med ett bra komplett system är försumbart i förhållande till ett helvetes ljud... MVH Topchop |
|
| Vilken skillnad blir det då om jag gör längre eller kortare primär rör eller om jag ändrar avständet till kollektorn? Vad ska man har för dia. på primärrören resp. röret till kollektorn och hur stor ska kollektorn vara? Ungefärligt räknat för en gatbil med inte mer än kanske 140-150hk? | |
|
Använd ungefär de mått jag nämde innan. Vill du göra "allt" rätt finns inte en chans att du kan förlita dig på sådana som mig utan får leta upp formelsamlingar, mäta insugen mm. Använd samma grovlek som avgasventilen, 38 mm. Kollektorn 2-2,1/4" blir bra. MVH Topchop |
|
|
så längden på de enskillda rören innan de går ihop har inte så stor betydelse som längden innan de två rören går ihop? jag tänkte använda ett 1.2.3 & 4.5.6 där jag inte låter alla 6 går ihop, utan de får vars ett 2.5" rör hela vägen bak, eller är det skit? 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86 |
|
|
Det blir nog inte så mycket gashastighet i så grova rör.3 cylindrar på ca 1.25 liter och 75 hk behöver knappast så grova rör. Max 2" eller ännu bättre 1.3/4" om det inte bara ska va fränt. MVH Topchop |
|
BOGEYMAN |
Jo längden på rören beror på vad du har för kam hur stor cylindervolym och flödet har jag för mig. Det finns formler för detta. Ja som det sades innan att användnings området är viktigt. Skall man köra på gata är det bra om han kommer tidigt. För bästa resultat skall du mäta upp effekt på varje cylinder och bygga rör efter det men det är onödigt på en gatbil.Avgas är lika viktigt som insug!!! Svetsa förbräningsrum så blir det bättre!!! |
|
vart kan ja hitta någon som sälger extractorör på nätet Put |
|
|
Hej.......... Om du bygger ett rör så kommer det att stämma som bäst vid ett visst varvtal....... Hur du än bygger det om rören blir snarlika så kommer det att fungera som bäst på ett smalt register. Därför är det viktigt att matcha mot övriga komponenter. Låt oss säga att topp och kam är optimerat för 5500rpm så är det bästa om röret också matchar det. Matchningen går ut på att efter att man blåst ur cylindern så kommer det att skapas en "backpuls" i grenröret alltså en ett undertryck i röret efter den aktuellt nyss tömda cylindern. Det man vill uppnå är att den pulsen når förbränningsrummet straxt innan avgas stänger samtidigt som insugningsventilen är öppen. Då kommer det negativa trycket i grenröret hjälpa till att att suga in mer luft i motorn. Därför är överlappet på kammen betydande (loobseparationsvinkeln). Mer överlapp ger sämre tomgång om man inte har separata spjäll. Men det kan även ge bättre mellanregister och högvarv. Hmm, det är inte så enkelt det där. Hur som helst så är det vanligt att biltillverkarna med flit gör dåligt avstämda rör på både insug och grenrör för att man på det sättet faktiskt får ett bredare register. //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.