AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.491

Coilver kit till M3 E46

Hej!

Någon som kan rekommendera ett bra coilver kit till M3 E46? (inom en rimlig prisklass)
Har länge funderat på ett KW-chassi men hört så pass många klagomål så jag uteslutit det förslaget.

Hoppas att ni har många bra förslag.

Tack på förhand!

MVH / Jacob
KW är OK annars men inte till E46 M3 då de flyttat fästena för länkarmarna till krängningshämmarna på stötdämparna fram.

Börja med att läs denna tråd. Samma info gäller även för E46 M3. Priset beror mycket på om du vill ha enkelt eller dubbelt justerbara dämpare.

Länk

Jag skulle jag rekommendera ett Koni kit ifrån Ground Control med Eibach racing fjädrar.

Länk

/RS2
Tack för ditt snabba svar.

Har du länk till någon återförsäljare?
Vad kostar denna sats?

MVH / Jacob

Kolla in priser och vad som ingår under E46 M3 Street Coil-over Kit på GCs hemsida.

Länk
Länk

Bilden ovan är på ett single adjustable front and rear complete standard street kit inkl nya övre stötdämparfästen och justerbara camber plattor fram.

Single adjustable front and rear standard kit $999
Single adjustable front and rear complete kit $1699
Double adjustable front and single adjustable rear complete kit $1999

Ett annat alternativ är att köpa Koni single adjustable sport shocks och Eibach sänknings fjädrar om du klarar dig utan coil-over höjd inställningen. Dessa sänker 20 mm fram och 15 mm bak och är endast lite hårdare än orginal men mycket bättre pga Koni dämparna.

De flesta jag vet har köpt direkt därifrån. Ring och prata med Morris på GC.

/RS2
Sorry glömde förnamnet, Jay Morris på GC ska det vara. Nummer hittar du på deras hemsida.

/RS2
Jag har KW Variante 2 på min bil och har inga problem mer än att dom "pyser/gnisslar" lite när man kör över farthinder.

RS2:

Varför är det dåligt att de flyttat fästena?
Imola,

Det har att göra med geometry, roll centers, roll axis, mm. Om man flyttar de nedre fästena till länkarmarna för krängningshämmarna på fjäderbenen så förändrar man också krafterna och hur de inverkar vid olika fjädrings rörelser och lutningar.

När man designar ett fjädringssystem så vill man ha så neutrala och konsekventa vägegenskaper som möjligt och som inte ändrar karaktär helt plötsligt och överraskar föraren i vissa situationer.

Men det är just detta som inträffar på E46 M3 om man flyttar fästet. Så det är inte bara dåligt utan dessutom farligt så inga seriösa tillverkare som Koni, Bilstein, H&R, ASC, etc gör detta på sina coil-over kit till E46 M3.

Tyvärr så finns det en marknad i USA för coil-over kit som sänker så mycket som möjligt utan hänsyn till vägegenskaperna och det enda sättet att sänka mer fram är att flytta fästet om man vill ha någon fjädringsväg kvar alls.

/RS2
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jacob_M3,

Jag har Bilstein PSS9 och kan verkligen rekommendera det.
Pris/prestanda är oslagbart men Ground Control kan vara bättre och har fler justeringsmöjligheter.

Hej!

Tack för ditt svar johann.

Vet du någon bra återförsäljare som du kan rekommendera till Bilstein PSS9?

Har du någon prisuppgift?

MVH / Jacob
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
pris finns på bilsteins hemsida bilstein.de tror jag.

Mip
Var inne och kollade där men har inte satt ut något pris till M3 E46. =(

Kanske någon annan som vet?

/ Jacob
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Forza tar 19995:- för Bilstein PSS9.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
RS2:

Oops, det låter inte bra... Att man inte visste det innan :(
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Ändrade infästning för stablisatorstagen går ju att kompensera med annan dimension på krängningshämmaren.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Imola,

Inte jag heller, men jag har fått informationen ifrån tre olika källor (Koni, Ground Control och H&R) så den är nog tyvärr korrekt. Sen är frågan hur köregenskaperna förändras och under vilka omständigheter.

/RS2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Det visste jag inte om KW, aj då!
Ska montera mitt när snön gått bort...
Koni,

Om det bara handlar om att kompensera krafterna så kanske det går beroende på bil och typ av hjulupphängning men tyvärr så är det mer invecklat än så med olika krafter, vinklar, geometri och tyngdpunkter som förändras med fjädringsvägen och lutningen.

På E46 M3 går det inte att flytta fästet till krängningshämmarna enligt Koni, Bilstein, H&R, GC, ACS, m fl eftersom man under vissa förutsättningar då kan få en kraftig och plötslig förändring av krafterna och bilen blir instabil helt plötsligt.

/RS2
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jacob_M3,

Jag köpte mitt kit hos Kelleners Sport för ca 1800 €, då kom Ralf Kelleners upp till Nürburgring och hjälpte mig att justera in chassit.
Förresten, det är ju andra dämpare på en CSL än vad det är på en vanlig M3. Någon som vet hur mycket bättre dom är?

Vet att dom inte sänker bilen speciellt mycket men det kan man ju alltid ordna efteråt.

Någon som har något klokt svar?

MVH / Jacob
CSL har samma dåliga Sachs dämpare som M3 (fast med lite annan hårdhet) så de är inget alternativ om man vill uppgradera dämparna på en vanlig M3.

/RS2

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.