AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.268

ny erfarenhet

ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
Hallå...Z:or!! ( god forsättning )

tänckte dela med mig första skumma grejen på min coupe..
det äe nämligen så att dörren på förarsidan går inte att öppna utifrån ibland.. detta har hänt mig två gånger hittills och båda gångerna så har bilen stått inne i varmgaraget på jobbet.., men så fort jag har kört med den ut till det kallare vädret så har det gått att öppna utan problem o det från första gången jag har försökt ...( SKUMT..??!! )
Alltså .. dörren kärvar när bilen har stått i varmgarage...!?

nån som har varit med något liknande..??
någon förklaring till detta ...??
Först trodde jag det berodde på kylan , men bilen stog i värmen båda gångerna..

rtacksamm för svar..
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Låter som fuktproblem, kanske i dörren i sig.
Prova att hålla bilen i ett riktigt varmt garage(+20 åtminstone) under flera dygn så det torkar ut ordentligt.
Det sämsta man kan göra med en bil är att under vinterhalvåret ha den i varmgarage varje dag för att sedan köra den varje dag.
då bildas det kondens i mängder i dom slutna utrymmena.

/PG
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
pgr69: bilen har stått nu i kall garage i en och en halv vecka hemma hos föräldararna, och den tvättades ren innan jag ställde den... kan det bero på det....?? men när den blir varm och efter 1,5 vecka...!?
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
Finns det nåt annat sätt än att ställa bilen i varm garage under längre tid...o vad händer om jag skulle låta bli att ställa bilen i varm garaget på ett tag....( motsats effekt kanske...he he )..

"Det sämsta man kan göra med en bil är att under vinterhalvåret ha den i varmgarage varje dag för att sedan köra den varje dag."

ehh?? min bil står i varmgarage och körs rätt ofta.. har inte haft oturen med nån kondens i dörrar än så länge, kan det inte vara så att nån tätning där i dörran släppt??
förstår inte riktigt citatet där ovan, menar du bara med tankte på kondens?? för annars: varför skulle det vara bättre att ha den i ett kallt utrymme???

//Svebba
BMW Z Power
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
klart att det är bättre med varmgarage...men jag har tillgång till detta bara under dem dagar jag jobbar, det är garaget på min arbetsplats.
däremot så har jag tillgång till kallgarage hemma hos mina föräldrar....
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Svebba; en av dom absolut sämta förhållanden är när bil utsätts för värme kyla, man får kondens på dom mest lustiga ställe. Det är betydligt bättre att förvara en bruksbil i en carport/kallgarage än varmgarage under vinterhalvåre.
Samma sak som när man kör med högtryckstvätt...man får in fukt på alla konstiga ställe som normalt inte det går att få fukt på.
okej ja det kan jag förstå, men jag tror i alla fall att ett varmgarages fördelar överväger dess nackdelar.. fast det är klart att har man motorvärmare i t.ex en carport så är nog det bra, men som i mitt fall: jag har ingen motorvärmare då är det nog så att det är mer fördelar med varmgarage :)

//Svebba
BMW Z Power
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Tempraturväxlingarna man utsätter bilen för om man kör in och ut i varmgarage är ett av de mest effektiva sätten att skaffa sig rostproblem på! Thats it!!

/B

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag kan garantera att vatten bildas överallt i alla slutna utrymmen om du har den i varmgarage(minst 15+) under natten och sedan kör den nästa dag för att sedan placera den i garaget igen.
Den magiska gränsen är just 15 grader som allmänt kallas för dagggränsen då vattendroppar formas i luften.
Även om dörrarna ser täta ut så har dom hål i botten för att just fuktigheten skall kunna droppa ut.
Det gäller alla håligheter i hela bilen. Dom enda som inte brukar ha några håligheter är sparklådorna, vad jag sett i alla fall.
Om man skall köra med bilen under vintern skall man inte köra in dom i varmgaraget tycker jag då detta får flera dåliga effekter.
Som beppo sade är detta just ett av dom mest effektiva sätten att skaffa sig rost på eftersom saltet som ligger på lacken och på alla konstiga ställen påbörjar en korossionsprocess då det torkar ut då du rullar in den i garaget. Visst korroderar det även då den är blöt också men attan så mycket mer då det börjar torka.
Det enda som man kan göra för att skydda sig mot det är att skaffa en helgalvad bil t.ex Audi.... (Gissa vad jag har för vinterbil...:-) / no flames please)

Själv har jag min bil i ett snickeri garage där jag har ca 10 grader.

/PG

Godnatt på er.

Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
pgr69: gäller ditt resonemang vår/höst + halva svenska sommaren? då är ju 15 grader det normala genomsnittstemperaturen i vårt land.
jag tror ni oroar er alldelles för mycket...man kan inte plasta in bilen hela året man måste kunna köra lite oxå. era bilar är galvaniserade, dem ska tåla fukt och vatten och det är forst när plåten/lacken är skadad som problem relaterade till fukt uppstår. (dessvärre har dem amerikanska modellerna sämre kvalitet på just det än dem tyska...)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det bästa är att inte låta bilen utstå för stora växlingar. Ska du använda bilen på vintern och låta den stå i garage, se då till att det inte är varmgarage, alt sänk tempraturen i varmgaraget!! Varmgarage passar bäst för bilar som ska stå still en längre period, men inte ens då är det nödvändigt. Det viktigaste när bilen ska stå still ett tag är att det är TORRT och JÄMN Temperatur. Om det är varmt eller kallt har ingen betydelse.

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Black Z3: visst gäller det hela året, det är ju kombinationen vatten och salt som är döden, mig veterligen saltas inte vägarna på sommaren :-)
Beppo slår huvudet på spiken igen!
Det just det som gäller, jämn temperatur.

/PG

Jag har hört att betonggolv inte är så bra heller, skall gärna målas. Tyvärr står min bil parkerad i rena betongbunkern, men jag använder ju inte bilen på vintern så i mitt fall är det ingen större fara.

Så vill man att bilen skall försvinna i förtid blir det som ni kommit fram till, mycket temperaturväxlingar, massvis med salt och gärna parkerad på rått betonggolv. Sen kommer rosten snabbare än ett brev på posten.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
verkar som att det finns olika åsikter om detta....
så här har jag gjort idag :
i o m att bilen var skitig så lämnade jag in den på in o ut tvätt, och nu står den på varmgaraget i två dagar ( fått för mig att det är bra att den torkar ordentligt ) och sedan så kommer den att stå på kallgaraget.....
vad tycks...??
har du mototvärare? isf gåre vell bra...

//Svebba
BMW Z Power
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
nu hänger jag inte med...vad har motorvärmare med saken att göra? är det inte lite som att fråga om han gillar hårdrock? lite orelevant ...?
hur bra är det för bilen om den står ute i minus 15 utan motorvärmare... för vi snackar vell om vad som är bäst för bilen att förvaras vintertids :-S

//Svebba
BMW Z Power
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
bilen kommer att stå inne i ett kallgarage.
kallgaraget= ca : 5-12+
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
om två dagar alltså...
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
Black Z3 : Är det din z:a med HT som brukar stå på sturegatan ibland ...??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.