|
|
|
|---|---|
|
Hej och hå... Tänkte byta till elfläkt på min E30 (termostatstyrd) därför att jag börjar bli trött på att den låter som en Volvo 240 så fort det är över 15+ grader ute. någon som har gjort detta? I så fall är alla tips välkommna... vilken termostat,fläkt och bästa sätt att koppla in den... Ska ju helst gå en stund efter man har stängt av bilen (det är ju lite coolt :) | |
|
Hör med Etapp Engineering (www.etapp.se). Har en kompis som åker med deras elektroniska kylfläkt på sin E21 med M20B25-motor och den fungerar riktigt rejält mycket bättre än den fläkten som sitter original på M3 E30 (!). De har säkerligen allt du behöver som tempsensor m.m. |
|
| hmm... nja jag tänkte ju göra en snik modell iofs... borde det inte gå och plocka termostat och relän från skroten... Saab... kanske.. | |
| Volvo 850 turbo har en väldigt fin och stor elfläkt. Rekommenderas. Golf 2 har en bra givare till fläkten. Tas bort med typ 30 nyckel och sitter längst ner på kylaren uppifrån sett till höger. | |
svintoleffe |
Ska du göra det enklaste så tar du som sagt en fl'äkt ifrån en 850 turbo. Sen tittar du på saab 900 så finns det en termokonatkt som sitter i ett plasthölje som sitter på kylarslangen. Så då är dte bara att skruva loss kylarslangarna ochså har du en fin termokontakt med plast och allt. MVH Leffe |
|
hmm... nu ska vi se fläkten från en 850 ??? turbo... varför går det inte från glt eller vad sugisen heter... och termostaten från en 900... Passar fläkten fint på e30 då. |
|
| Edit: Är det någon som har några bilder på hur det kan se ut när det är klart? | |
svintoleffe |
Det som gör att dom vill att man ska ta fläkten ifrån 850 turbo, tror jag beror på tjockleken på fläkten. Den saken du letar efter på saaben ser ut som ett runt rör med termokontakten på. Har tyvär inga bilder. På kärran jag kör så har jag saab fläkt och en justerbar termokontakt. MVH Leffe |
svintoleffe |
Det som gör att dom vill att man ska ta fläkten ifrån 850 turbo, tror jag beror på tjockleken på fläkten. Den saken du letar efter på saaben ser ut som ett runt rör med termokontakten på. Har tyvär inga bilder. På kärran jag kör så har jag saab fläkt och en justerbar termokontakt. MVH Leffe |
| Men i och med att det bara sitter en 4a i min bil så finns det ju rejält med plats... | |
|
Går det inte och ta en från en golf två då ? satt iaf elfälkt på den jag hade=) Den gick då ett bra tag efter man hade stängt av bilen =) Fast det kanske mest berode på att den stackaren fick gå hårt. Mvh __ bmw323.cbj.net |
|
|
He he... Jag får forska lite på skroten... --- Min E30: Länk |
|
|
Nu har jag kikat på en golf II och fläkten ser väldigt klen ut.... Kan värkligen den lilla rackarn orka kyla min fruktade m40 :) --- Min E30: Länk |
|
|
om det sitter elfläkt på golf cl, så måste det ju sitta på golf 2 gti 16 v oxå? Fast jag är inte säker. 16v har väl närmare 140 hk om inte minner sviker =) så en sån fläk lär väl gått och väl räcka till din __ bmw323.cbj.net |
|
svintoleffe |
Jag kör med saab fläkt och den är inte så stor, bara lång som satan, ska byta . Den kyler fint, tycker jag ialla fall. En golf fläkt klarar nog av attt kyla ochså skulle jag tro, men lovar inget. MVH Leffe |
|
Du köper en givare för ca 80-150kr. och det finns hål i kylaren med gängor i, du skruvar bara bort bulten som sitter där och lägger dit givaren.... fläkten du ska ha ska inte vara så djup då kan det bli trångt... hade saab fläkt på min gamla 324d och då stod kylaren ut lite. Ja har Elfläkt på min M20b23 (me schrick) så ja har givare i kylaren som startar vid 87grader och stannar vid 82grader. Fläkten är köpt på en verkstad(usa bil.) till V8 den är lite större än kylaren och det håller temperaturen helt perfekt.... fläkten kosta här i FIN 200€uro ca 1950kr.... en stor svart.. BmwBasti |
|
|
OK!! nu har jag fått lite mer kött på benen av er... får bli ett vinter projekt detta... Det jag menade med att fläkten inte skulle räcka var att golfens motor är ju "felmonterad" och då får ju fläkten mer yta att blåsa på medan min motor då är rätt monterad så blir det mindre yta att blåsa på... Men men vi får hoppas på det bästa... Jag prövade skruva bort fläkten och köra och jäklar vilken skillnad det gjorde på 1an och 2ans växel och när man står på tomgången pch torrvarvar.. Kommer upp i varv mycket fortare... ... tur jag inte hamnade i någon bilkö :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.