|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte idag att avgasflätan som sitter efter första katten på min 320d har gett upp och börjar gå av med läckage som det är nu. Då fick jag en tanke om att istället för att köpa ett nytt original från turbon, istället sätta dit ett 3" downpipe för att sedan bygga vidare med fullflödes 2.5" och racekat. Skulle det vara värt pengarna/arbetet att göra det eller ska man köpa originalröret istället? Diesel-räsern | |
|
Om du får ungefär samma mottryck som std så är det väl inga probs annars måste man välan mappa om bilen? Jag skulle tippa på orgröret men det är jag det. Mvh Asken |
|
|
Men en turbo ska väl arbeta med så lågt mottryck som möjligt? Sen sköts väl laddtryckregleringen elektroniskt så det ska väl sköta sig själv det oxå utan att haverera typ? Men jag är osäker på dagens teknik i bilarna... På min gamla 525tds var det inga probs med fullflödes iaf... Och det verkar ju inte finnas någon "lambda" eller sensor på hela avgassystemet... Diesel-räsern |
|
|
Fler får väldigt gärna komma med synpunkter ppå mina funderingar. Är det någon annan som byggt sportsystem på sin diesel? då menar jag inte de äldre td &tds:erna utan de nya...! Diesel-räsern |
|
|
Låter riktigt bra men 2,5" som downpipe räcker mer än väl, antagligen räcker det nog med en dämpare långt bak när du har turbo. Köp en 2,5" sportkat för 2600:- istället på Länk (eller för 2900 på Länk Måste säga att flätan gav upp alldeles för snabbt! Du har KCR på din redan va? =) Mvh |
|
|
rob: visst 2.5" borde räcka men jag tänkte som så här att en 2 liters turbomotor som laddar ett bar pumpar luft som en 4 liters sugmotor (!) Och jag får för mig att originalkattarna som sitter på min stryper en hel del om man sätter dit ett originalrör igen. Vad är det för skillnad på sportkatt och racekatt egentligen? Visst, flätan tycker jag oxå gav upp tidigt men bilen är sänkt 60/40 ungefär och jag tror jag har varit i med avgassystemet i backen någon gång så man får väl antagligen skylla på det... Japp jag har KCR-box på min som är ytterligare uppställd så det ska vara 335+Nm =) Diesel-räsern |
|
|
Jag har satt dit ett komplett sportavgassystem med race-kat på min Seat Leon Cupra TDI-R TT4. Räknar med att uppgraderingen med chip, avgassystem och sportluftfilter gav ungefär 210 hk (mot orginal 150 hk). Bilen går i alla fall hur bra som helst. Största märkbara skillnaden med avgassystemet var att man får ett lite längre användbart varvtalsregister (vilket ju annars kan vara en begränsande faktor på en diesel). Jag kommer att göra motsvarande modifieringar på den BMW 330xd som jag nu sedan en dryg vecka tillbaka äger. Där har jag även tänkt köra den i bromsbänk som 1: orginal, 2: chippad, 3: chippad + sportavgas. Ska bli väldigt intressant att se vad respektive modifiering gör svart på vitt... www.bytbil.com www.jirhall.com |
|
|
Ingen skillnad förutom på priset på Länk Racekat kostar 3900, sportkat 2600:- Visst går det bra med 3" downpipe! Mvh |
|
|
En sportkat är väl mer likt en originalkat men oftast grövre och bättre flöde. En racekat är mer öppen i konstruktionen, den kan man se rakt igenom. |
|
|
Sportkaten har också metallkärna precis som racekaten - bra flöde. Mvh |
|
|
Jag provar en egen tråd för kattfrågan. Länk Diesel-räsern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.