|
|
|
|---|---|
|
Vad är detta? det kommer upp texten och plingar dessutom. Är någon kunnig på detta, var hittar jag de övriga förklariingarna till såda medelande som dyker upp. Tacksam för hjälp. | |
thomas selin |
Hej! Jag kör visserligen en E34 men det dök upp en tysk mening som jag inte begrep ett skit av men som jag hittade en översättning på i min instruktionsbok. Kolla en gång till om du redan gjort det. Lycka till mvh Thomas |
|
Låter som du har fått en varning om att batteriet i nyckelns fjärrkontroll/larmdosa är dåligt. Dags för ett batteribyte i nyckeln helt enkelt! Kostar ca 30-50 kr hos BMW eller närmaste välsorterade affär som har rätt typ av batteri. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tips! Hur vet den att det är dåligt med batteri i nyckeln får man fråga! Det är inte brådskande speciellt men det skulle vara kul o veta. Jag är viserligen en tekniker(el och data) men kan inte lista ut det! Jag har en gån skrivit programmet till ACC men detta är FÖR avancerad. |
|
|
Kan bara svara för senare E39, men förmodligen samma system: Nyckeln laddas induktivt när den sitter i tändningslåset. Samma induktiva överföring används för startspärren (EWS) i bilen, troligen skickas även en datasnutt när batteriet i nyckeln har för låg nivå eller inte tar tillräcklig laddning längre. Även vid vanlig fjärrmanöver kan det utöver öppna/stäng skickas några bitar med batteristatus. Plättlätt eller hur? FP |
|
|
Min Tv säger samma sak om batterierna i fjärren är dåliga, som sagt vore kul att veta. Det låter som en fråga för elgurun Foke. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Ingen dålig TV du har, har aldirg varit med om det. Men det är väl som Folke skriver, det är en signal som t ex. fjärrkontrollen skickar till TV'n att batteriet är dåligt, där fjärrkontrollen håller reda på spänningen, på samma sätt som när nyckeln skickar signal om sitt tillstånd. Men jag är imponerad av din TV! ;-) (Kanske jobbigt att få meddelande mitt i tittandet, eller?) /Hammar |
|
|
Jaha, folke svarade 2 minuter innan jag undrade, där ser man :) Tv:n klagar inte om man inte använder fjärren, det är då den säger till. En vanlig gammal Grundig. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Många fjärrar för hemelektronik har en variant av RC5-protokollet. Är nästan säker på att det finns plats för lite extra bitar i telegrammet där t.ex batteristatus kan ingå. Skickas varje gång man sänder med fjärren. Lite ovanligt på äldre apparater faktiskt. På nyare mackapärer kör man dubbelriktad info, man kan få en del stausindikeringar från TV:n osv i fjärrens display. Jag gillar skarpt talstyrd universalfjärr som kan ligga kvar på bordet, man kommenderar bara önskad kanal med rösten. Det går att lära in hela sekvenser så man styra flera apparater osv. FP |
|
|
Tjohoo! Snart säger man, -beemern starta NU! brum brum... Medans jag skrev om detta så kom jag på att vad fan den sänder ju data så den kan lika gärna sända data bitar som talar om låg batterinivå som ni säger men men. för att ladda så kan man inte överföra ström trådlöst endast en liten mängd och den lilla mängden är under utvekling fortfarande, Wow kanske ligger BMW steget för omvärlden som vanligt.! Tänk att BMW erbjuder så sköna detalljer och kör egenskaper plus en massa annat lul lul men BMW erbjuder fjuttiga prylar också. som plast detalljerna runt mina el stolar som har gått sönder, eller varför inte luftventilen i kylar systemet som går av om man vrider den mer än -1 NM för hårt.! |
|
|
Laddning kan göras induktivt, dvs utan sladdar... Det är väl precis så som laddningen sker när nyckeln sitter i tändningslåset!? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Visst kan man överföra energi trådlöst. Allt är ju relativt, men i labmiljö har man även överfört stora mängder. Sen kan man ta till laser också för lite större avstånd... Induktiv ljudöverföring har använts länge i kyrkor och hörsalar, visserligen mW i mottagarna men kan lätt höjas vid behov. Trådlös laddning har använts rätt länge, pacemakers var bland det första, eltandborstar, nycklar mm finns idag, nya produkter väntar runt hörnet, Splashpower t.ex. Det sitter en ringantenn runt tändningslåset på E39 som överför energin till laddkretsen i nyckeln, batteriet är av typ laddningsbart Litium-Mangandioxid. Dessa har låg självurladdning och behöver en uppfräsching endast var 2-4. månad eller så (om inte nyckeln används vill säga). Luftskruven: Skyll inte allt på BMW, sitter en o-ring under skruven, räcker om du dra denna med tumnageln så blir det tätt..)) FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mja sådana batterier har då inte jag i mina nycklar utan vanliga CR1220X2 och de är knappast laddbara utan får bytas vartannat år eller nått sådant (ca 5000 manövercyklar enligt spec ). Brukar märkas på att avståndet för att fjärrmanövrerara låset blir kortare och kortare och missar ibland. De är enbart för fjärrmanövreringen av låset och har inget med EWS startspärren att göra. Din servicenyckel har tex inga batterier men bilen startar ändå. På nyare modeller från 09/99 laddas nyckeln upp av ringantennen i tändningslåset. ///MVH Hasso Länk |
|
Erfarenheten har talat, gammal är äldst!-))) Jag borde ha lagt till att de äldre vagnarna har vanliga icke laddbara litiumceller, t.ex CR1220 i sina fjärrnycklar. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.