|
|
|
|---|---|
|
Tjena, voijne voijne, krockade med bilen dagen innan julafton. Skit.. Mötande mini-lastbil fick sladd och kom över till mitt körfält. Hade inte en chans att undvika kollision. Jaja, skadan är skedd men tack och lov var det bara materiella skador.. Bilen står nu på verkstad och det tar nog någon månad innan jag får tillbaka den.. En fråga.. mötande bils försäkringsbolag ska täcka mina kostnader för att reparera min bil, men en krockad bil sjunker naturligtvis i värde då den en dag ska säljas. Någon som har några tips om hur jag ska få en ersättning för detta från försäkringsbolaget? Någon som har varit i liknande situation och som kan komma med någon information om detta.. är det omöjligt? mvh Peter | |
|
pgothager:; Välkommen till forumet:)) Har krockat en gång under mina bil år och har aldrig varit med om att få ersättning pga av värdeminskning, den enda ersättningen som du får är för den tiden som du är av med bilen om du har bil plus som det heter på TH språk. Jag tror inte att du kommer att få ersättning pga av värde tappet då FB reparera bilen till och ser därför att det har gjort vad de ska göra i deras ögon. Tror inte det finns någon extra val man kan göra för detta skydd när man tecknar försäkringen. Lycka till och berätta gärna hur det gick |
|
Måsen |
Tanken är att bilen ska reapareras till det skick den var innan krocken. Den psykologiska faktorn vid en eventuell försäljning (att bilen varit krockad) är nog omöjlig att få något för. |
|
pgothager . Jag hade krockat med min före detta bil o jag fick inte mindre för min bil för det , ja frågade t om min försäljare om det o han tyckte inte att det hade nån betydelse bara om jobbet blir schyst gjort då inga nyansskillnader osv , men visst finns det kräsna köpare som inte skulle köpa en krockat bil men du får inte mindre för det . Keep Your distance this is a BMW . |
|
|
Nu vet jag inte hur vållandefrågan avgörs i detta fallet, och sitter febrilt och letar efter min källa på internet. Detta gäller inte heller din ursprungliga frågeställning. Men minns jag inte helt fel gäller följade om MOTPARTEN bedöms vållande. Notera att det är ur minnet, alltså något som bör kollas upp. Men om motparten vållat olyckan har du rätt till hyrbil från motpartens försäkringsbolag under reparationstiden. Du skall alltså inte belasta din egna eventuella hyrbilsförsäkring. Något säger mig även att ordet "kostnadsfritt" ingick i texten, men det är inget jag vågar hävda bestämt. Har nämligen missat det här helt själv. Mitt försäkringsbolag sa inte ett knyst om detta, trots att motparten bedömdes vållande. Detta fick till följd att jag betalade 1/4 av hyrbilskostnaden, genom min hyrbilsförsäkring. Fortsätter min jakt på källan, det ska finnas nånstans där på internet! :D Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Måsen |
Synen på vållande har ändrats de senaste åren, man kan i värsta fall vara delvis vållande bara man sätter sig i bilen. Allt för att försäkringsbolagen ska kunna bolla med olika kostnader känns det som, 1/4 vållande betyder att du får stå för tex 25% av självrisken osv. Det känns rätt vågat att ta tex en hyrbil innan det är riktigt klart vem som är vållande och i så fall till 100%. Kolla detta noga innan du gör något. Ett tips i all välmening från en som blev till 25% vållande trots att jag blev påkörd bakifrån. Motivering löd något i stil med, du var ju på vägen så då är du delvis vållande...jo ja tackar. |
|
Tack för all input! :-) Jag misstänkte att det skulle bli lite svårt att få denna extra ersättning.. speciellt med tanke på att det inte går att få fram ett konkret pris på värdeminskningen.. Hyrbil har jag tagit ut på egen hand och jag räknar kallt med att den andres försäkringsbolag tar den kostnaden. Jag kunde givetvis varken få ett svar från mitt eller den andres försäkringbolag innan skadeanmälan har granskats och innan försäkringsbolagen kommit överens om vems fel det var. Men jag anser mig vara oskyldig och den jag krockade med har tagit på sig skulden, så det ska nog allt täckas av den andres bolag.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.