AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.644

Borttagna katalysatorer, böter?

Sida 2 av 4
sm
97
smokey
M5 3,8 -92
Tog bort min katt o byggde enkelt 2,5" system på min 325 -88 som endast hade JWR chip som "trim"...

Kände en ganska stor skillnad, bilen blev piggare över hela registret...

Muskeln aus München
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vid läkemedelsstudier, främst på icke receptbelagda smärtstillande medel har det visat sig att "läkemedlet" vanligtvis har lika stor eller ibland t.om. större smärtstillande funktion på den del av provningsunderlaget som fått sockerpiller istället.

Don´t underestimate the power of placebo!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Bmw ludde
Hmm nån som vet om det finns nått ställe i Jönköping där man kan bromsa bilens effekt så ser vi hur det ligger till ?

mvh Ludde
Jesperado

Du har faktiskt inte helt rätt i dina utlägg.

Alla kattar tar effekt, det är inget snack om saken. Men sedan om den orsakar 10kPa eller 30kPa extra mottryck förutom avgassystemet i övrigt beror på.

Har läst en rapport om 330/530 som gjorts på Volvo och de var förvånade över mängden mottryck. En siffra på ca 46kPa innan kattarna har jag för mig. Det är högt det.

Så ditt resonemang faller. Men jag är beredd att hålla med dig i att det är onödigt att ta bort dem.

Mats
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bmw ludde: Jag har provat på min egen bil. Sportluftfilter och bortplockade katalysatorer gav 1hk. Inte mycket effektökning precis, dessutom inom felmarginalerna på bromsbänken.

Mats_Ivarson: Det eventuella mottryck en katalysator ger är önskvärd ur tillverkarens synpunkt. Att avgassystemet ger ett visst mottryck behöver inte betyda att man förlorar effekt, man tillverkar motorn och styrenheten för ett visst mottryck. Det är t.om så att en bil som är väldigt finjusterad och håller en hög trimningsgrad kan förlora effekt om man sänker mottrycket motorn är tänkt att arbeta mot...

Jeppe

Bmw ludde
Jesperado: Det som spelar roll angående motryck osv. sitter enbart i grenröret, efter det vill avgaserna bara ut.

Bromsade du innan och efter ?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hur skulle man annars göra?

Jeppe

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det bästa är mao extraktorrör + 3" downpipe till en race- eller sportkat (båda med metallkärna), och resten 2,5"...

Mvh
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
En kille skrev här till mig att supersprints kattersättare på en M3 3.0 gör 0hk men 30nm i vrid i mellanregistret...det är ganska bra..ska köpa en för de efter nyår nu...

ps..de blev tydligen helt annan karaktär på ljudet...GOTT

///M3
Sn
37
Snazen
325ix-88
Nu när ni snackar kat osv...visst kan katten vara ur funktion på en 88:a bara att den sitter där eller kommer jag ihåg helt fel?

Sn
37
Snazen
325ix-88
smokey: hade du extractor grenrör också?

snazen:

från och med 88 måste alla bilar ha katt... och att den sitter där och inte funkar är ju bra för flygande besiktning... men är väl dålig om den inte funkar och du ska in på ordinarie besiktning....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Enligt lag ska den sitta där och den ska ha möjlighet att fungera, oavsett årsmodell.

Jeppe

Jesperado

Jag arbetar med grundkalibrering av sugmotorer på Volvo (tändning, VVT-lägen, lambda, osv) och just avgasmottryck är en ständig fråga för diskussion. Tyvärr brukar billigare betyda mer mottryck och då är det alltid stor risk att man drabbas av det. Så vi kämpar alltid emot det.

Jag har inte i något endaste sammanhang hört att mer mottryck skulle vara önskvärt.

Och dina liknelser om anpassning i mjukvaran osv håller jag inte med om och jag om någon borde veta som har optimeringsansvaret för just de bitarna på en specifik motormodell som kommer om några år.

Sen skiljer det givetvis på motor och motor hu mycket det gör, det håller jag med om. Men bara för att du gillar katalysatorer (att de renar) och att det inte märkes skillnad på din bil så kan du inte uttala dig så starkt om något som du inte har bättre koll på.

Mvh Mats
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag gillar inte katalysatorer mer än de flesta andra, jag är inte känd för att vara någon miljökämpe direkt.

Oavsett vad du eller andra självutnämnda experter har att säga så tror jag inte för en sekund att en biltillverkare som BMW, kända för körglädje och vagnar med bra prestanda skulle göra en sådan enorm tabbe som att montera en katalysator som begränsar effekten. Det finns andra bilar där ekonomi och miljö går före prestanda, där vet jag att katalysatorer kan begränsa effekten, men aldrig på en BMW, glöm det.

Du om någon borde ju veta att man inte bygger en motor och optimerar den för hur mycket tid/pengar som helst och sedan stryper den med en för klen katalysator?

Jeppe

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mats_Ivarson:

330/530 motor du nämnde förut var från BMW?

Har du mottrycksuppgifter om andra BMW-motorer?

Mvh
Bmw ludde
Mats: Du jobbar med turbomotorer också eller ? hur pass viktigt är mottrycket för en turbomaskin ?
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Jesperado: Det är klart katten stryper även på en BMW, inget snack om saken. Men BMW som tillverkare är klart bättre på att optimera dem och andra faktorer runt omkring som kompenserar detta.
Jesperado:

Nu skrämmer din okunskap mig.

Tror du NÅGON biltillverkare skulle montera en katt om de inte var tvungna? Dels kostar de rätt mycket pengar (vi får även kämpa för att hålla halten av ädelmetaller uppe för att få trevligare starter med mindre fix för att klara tuffare krav då ädelmetallerna är dyra), dels orsakar de ALLTID mottryck!!!

BMW måste också uppfylla miljökrav så de kan inte välja om de vill ha katalysator eller ej. De MÅSTE ha det. Och sen är det säkert som du säger, de prioriterar troligen prestanda hårdare och kan välja dyrare kattar. Tex stålkattar mot metalliska som ni nämnde tidigare i tråden. Men de tar fortfarande prestanda.

Och tyvärr tror jag att du har fel när du kallar mig självutnämnd expert. Kallar du en snickare en klant när han snickrar också trots att du är nybörjare inom området? Att kalla mig för sådant då jag jobbar med det dagarna i ända borde få dig SJÄLV att ställa dig frågan: Vad kan jag egentligen?

Prova att köpa lite litteratur i ämnet och läs igenom det. Finns en tråd om det under FAQ på TPC:s forum där jag rekommenderar lite olika böcker.

Mvh Mats
Bmw ludde
Mats_ivarson: Hade du något svar på min fråga ovan ? =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.