|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Vad händer om polisen stannar bilen när det inte sitter några katalysatorer på den? Blir det böter, körförbud eller ombesiktning? Eller kan man komma undan med en tillsägelse? Om det blir böter, hur mycket kan det vara då på ett ungefär? Hur mycket hästkrafter tjänar man på att ta bort kattarna eller går den sämre? //Schnitzer | |
|
Ombesiktning. Men det är rätt svårt att avgöra katalysatorns funktion på plats... Du tjänar möjligtvis några hästar, mest på toppeffekt, men köp en Racekat med 3"-anslutning på Länk så kan du känna att du är miljömedveten också! Mvh |
|
|
Det är ganska lätt att avgöra katalysatorns funktion på plats när den saknas!!!!! Normalt sett blir det föreläggande om kontrollbesiktning och ev. böter (de böter jag hört om ligger på 600:-). I undantagsfall kan det också leda till åtal för miljöbrott vilket kan leda till ytterligare böter och/eller en miljöstraffavgift. Är katalysatorn som sitter där frisk kommer du sannolikt inte att tjäna någon effekt alls på att ta bort den. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Miljöbrott är ofttast straff avgift på xxxxsek, inte billigt och i det fallet dagsböter. Nu är åklagarna på krigsstigen angående miljöbrott så man ska nog passa sig även om det är lite långsökt så nog inte omöjligt. | |
|
Det sitter en kat-ersättare på nu, men det låter som att jag ska ta bort den och sätta dit originalkattalysatorerna. //Schnitzer |
|
Bmw ludde |
Hur stor är möjligheten att man blir stoppad, och polisen lägger sig ner på alla 4 för att se om det finns nån kat. Ett tips: Gör en fakekat, ett skal med ett rakt rör igenom, om de nu kollar så ser de att nått finns där och sen bryr de sig inte mer. På min bil känner jag skillnad utan kat iaf, sen e de upp til var och en. |
|
Risken att polisen vid en flygande inspektion upptäcker att det helt saknas katalysator är ganska överhängande. Sitter det däremot någonting som åtminstone ser ut som en katalysator är det nog mycket liten risk att det upptäcks att det bara är en tom burk. Bmw ludde: Klart du kände skillnad när du tog bort katlysatorn, frågan är om du skulle märka om någon skruvade tillbaka den i natt när du sov? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Schnitzer: Köp racekat istället, 3900:-!! Vad är en katersättare förresten? Mvh |
|
|
Det är något som ersätter katten. Det är inte original. //Schnitzer |
|
| Hört att de kan kosta mellan 8 ~ 10 000kr pga miljöbrott.. om du inte har nått.. men om du knackar ur en så kanke de är en anna femma... | |
|
Jag har hört rykten om 16000kr för borttagen kat |
|
|
Man kan bli dömd för miljöbrott oavsett om man helt demonterat eller på annat sätt satt katalysatorn ur spel. Miljöstraffavgifter på runt 20000:- har förekommit, det är dock mycket ovanligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Du menar piratkat, va? =) Men de där 2-3 hästarna du vinner utan kat försvinner rätt bra i flocken sas... =) Mvh |
|
|
Om du med piratkatalysator menar en katalysator som ej är i originalutförande så är det helt ok. Det finns inga krav på att det ska vara just den eller en likadan katalysator som bilen är utrustad med från fabrik. Jag tänkte mer på om man tömmer katalysatorn på innehåll eller byter den mot en tom burk... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tack Jesperado men jag vände mig till Schnitzer, visste inte om han menade ett tomt skal eller piratkat. Men det var ju bra att du klargjorde att man inte behöver köpa originalkattar!! Men polis åker väl inte omkring med en fyrgasmätare va? Eller finns det andra sätt att upptäcka förutom på lukten? Det kanske inte framgick men jag är kat-anhängare sas... Mvh |
|
|
Kat-ersättare kan man hitta bl.a hos Köhler Racing, men frågan är om det ger något när bilen i fråga har metalliska katalysatorer (inte keramik alltså) från fabrik som borde ha rätt bra flöde. Dock kan jag intyga att Schnitzers bil ger ifrån sig ett riktigt rått ljud med kat-ersättaren, har aldrig hört ett trevligare "sound" faktiskt! //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
en arbetskompis till en av mina kompisar blev stannad när han körde utan kat på sin bil. han fick 18.000kr i miljöböter!!!! han var tvungen att sälja bilen för att ha råd att betala böterna. om man vill köra utan kat och tycker att racekat är för dyrt så sätt absolut dit nån fakekat så att ni inte riskerar såna bötessummor. |
|
|
Ärligt talat så tycker jag man ska göra det lilla man kan göra för naturen, en metallkärnekat är ju inte speciellt dyr heller. Mvh |
|
|
Jag tror nog att jag ska köpa mig en race kat faktiskt man ids ju inte få böter på 15000-20000kr |
|
Bmw ludde |
BDH: Är nog ingen dum idé ska själv göra det då jag har råd. Tills vidare får jag köra med min fakekat... Jesperad0: Skillnaden är inte enorm, men motorn blir mer varvvillig, samt mer vrid vid låga varv...tycke jag läste att BÄCKIS hade bromsat 219hk ur en m50, utan kat, filter, chip.... |
|
Bmw ludde: Jag säger inte att du har fel eller att du ljuger, men jag tror inte det har den påverkan du upplever. Rensar man eller tar bort katalysatorn i tron att bilen ska gå bättre så upplever man sannolikt att den går bättre efteråt. Låter du någon som kör en likadan bil fast med katalysator prova den tror jag inte han känner någon skillnad (förutsatt att du inte berättar att din saknar katalysator förstås). Trimmar man motorn på andra sätt kan det hjälpa med det högre flöde en rensad eller bortplockad katalysator medför, men på en original eller lätt trimmad bil är det knappast nödvändigt. BMW dimensionerar katalysatorerna för att de inte ska begränsa motoreffekten redan vid tillverkningen, med ganska goda marginaler... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.