|
|
|
|---|---|
|
Har sökt, men fattar inget. Kan någon hjälpa mig att reda ut vad tex 290 282 eller vad ni pratar om är för något. åker alldrig fort direkt, men tycker om draget. Någon som vet kanske. går det att ändra om så att bilen inte går så fort men blir starkare på alla växlarna? då 5an verkar vara en riktig auto ban växel :-) Mvh alla Mvh Peter Hemsida: Länk noble_regards@hotmail.com | |
|
rekomenderar att du drevar om bilen, där sitter en 3,07 utv på bla svenska bilar(för att sänka bränsle förbrukningen) Vilken låda har du i bilen? den vanliga eller sportlådan? (1an ner till vänster) Har du den vanliga med 0,87 på 5ans växel så skulle en 3,64-3,73 eller tom en 3,91 göra susen för bilen. Här är skrivet en del om utväxlingar på forumet tidigare.. |
|
|
Om du har 3,07 så är nog 3,73 lagomt att börja med... Mvh |
|
Alter Schwede |
Min fråga kanske inte är så BMW relaterad,,men tror dock att den är relevant eftersom det diskuteras utväxlingar på tråden. Min undran: Jag har då en bil som är ombyggd till nuvarande tillstånd inkl motor osv. Det jag misstänker är att de inte bytt till en växellåda som finns i den serietillverkade varianten av min bil. Jag upplever min bil som "slö" vid hög fart...vet att det låter konstigt men vet inte riktigt hur jag ska förklara..känns svår att få upp i toppfart och ändå ligger varvtalet inte högt på varvräknaren. Har tagit reda på att i den serietillverkade bilen så är uppgifterna på låda och, bakaxel? så här: 1:an (nere) 4.15 2:an 2.52 3:an 1.69 4:an 1.24 5:an 1.00 Bakaxel/växel 2.87:1 På min bil är 1:an uppe och den enda uppgift jag fick var att den sitter i en del 6 cyl. motorer. Vet inte vad jag har för utväxling i Bakaxeln på min bil. Beror min upplevelse av bilen på att jag har helt fel låda och bakaxel..lr, vad den kallas? Mkt tacksam för hjälp |
|
Jag har den "Vanliga manuella" lådan. men hans kompis som jag köpte min av idag (M535 6200mil!! grön) hade den andra lådan.. as snygg bil asså! ok tack för alla svaren! Mvh Peter Hemsida: Länk noble_regards@hotmail.com |
|
|
Alter; där är en tabell som man kan räkna ut sin teoretiska toppfart / vartal/hastighet. Du har en sportlåda i din mb....och till den dito klump med kanske inte så bra utväxling för svenska förhållande,kanske bra för ekomomin/hög toppfart men man upplever lätt bilen lite seg. Kanske läge att testa med en annan utväxling? Peter, den lågmilaren är verkligen fin! Svarade lite ^&%#¤# på din fråga kanske, om du monterar tex en 290* kam så kommer du att få mer effekt men på högre varvtal (enkelt förklarat) Du vill ha mer acc och eftersom du inte har sportlådan..så har du inte en allt för kul utväxling på din bil. (monterades för att sänka bränsleförbrukningen) Så jag rekomenderar verkligen att du byter dreven i klumpen. Som det är nu så går bilen fortare på 4ans växel än vad den orkar med i 5an. Plocka dreven från tex en e32/e34, alla utväxlings förhållanderna finns i etk. (utom motorsports sattserna) (föresten om du ska bygga lite på bilen så rekomendrer jag att du jagar tag i en egen kopia på den) |
|
Alter Schwede |
Tjena Pelle:) Jag har kollat på tabellen men det jag inte vet är vad utväxlingen för varje växel osv , är i min låda. Jag tror inte att jag har sportlådan eftersom min "etta" ligger uppe som vanligt. Det med bränsleförbrukningen,,det är precis som du säger,,jag fattar inte hur min bil kan vara så snål. Typ när man växlar ner från 5 till 4..blir man ju bedrövad.. Hur och var testar man med annan utväxling och sådant?,,det måste väl vara mycket jobb med nerplock och sånt eller? |
|
Njae, jobbet är inte så farligt...men allt är rellativt! Kanske på Länk någon känner till vad som gäller din mb. Om du kan plocka klumpen från en annan modell eller om man måste byta dreven i din befintliga klump osv. Många gånger kan man få ut en heldel på nr som är stämplat på lådan/klumpen...om inte så, får man helt enkelt hissa upp och räkna varv. |
|
Alter Schwede |
Jo jag har kollat i det forumet,,fast jag är inte medlem där än:) Jag vet numret på min låda,,hissade upp och kollade. Har fått reda på att jag måste få tag i en 300E-24 låda..det är tydligen den som ska sitta i. Missade att titta på ngn plåt på klumpen,,men har fått reda på att det ska vara en 2.87:1 klump,,som även sitter i 300D. Vart hittar man något ställe som är duktiga på sådana här saker i Sthlm? |
Alter Schwede |
Sorry!,,såg inte att du bodde i Skåne:) kanske ngn annan som vet? |
|
Tack för svaren! ok då vet jag hur jag skall gå tillväga med "klumpen och dreven" då jag inte är så händig själv så måste jag försöka få tag i någon som har gjort eller tror sig kunna göra det på min bil. Jätte bra i alla fall för den känns lite slö när det tar så lång tid att varva upp den...och det går ju såå fort då :-) Men skall säga att bilen går 2ggr bättre än vissa trimmade och otrimmade 535 som jag provade innan! (3st) Men kan kanske bero på skicket de var i också och att de inte visste när de gjort oljebyte på sistone eller si och så ni vet :-) Jaja Lycklig som gatan är man i alla fall! Och tack alla på forumet för eran hjälp till en Newbie. Mvh Peter Hemsida: Länk noble_regards@hotmail.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.