AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.528

Byte lampor instrumentbelysning E39

120
Håkan M
BMW 116i -16
Hej
Jag har försökt mig på att byte en lampa till instrumentbelysningen, men det verkar inte vara lika enkelt som på min gamla E34.
När jag släppt på de tre skruvarna i överkant på instrumentpanelen så snäppte ramen lös ganska enkelt i överkant och i mitten. Men i underkant släpper inte ramen så lätt och jag törs inte ta i mer. Ska nåt mer plockas loss eller ska jag bända lite hårdare? Har sökt inlägg min inte hittat nåt. Tacksam för snabb hjälp.

Hälsningar,
Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du måste plocka bort panellisterna på var sida om ratten
trä eller vad du har, döljer sig skruvar under där.
Listerna är bara att bryta ut lite försiktigt.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
OCH sätt inte på tändningen med instrumentet bortkopplat.
Då sätter du ett airbagfel som du måste släcka med diagnossystem eller avsett återställare.

///MVH Hasso
Länk
120
Håkan M
BMW 116i -16
Tack, det funkade perfekt!

/Håkan
Njuren
Ang instrumnet,e det lätt o sätta ditt kromade ringar Hasso??
Var köpa??

BMW - i nöd och lust
Lånar denna tråd.Jag böt ut 2st lampor i instrumenthuset,det var 1,5w lampor men det enda jag hittade hos macken var 1,2w är det någon fara att sätta in svagare lampor?för när jag skruvade och kopplade tillbaka allting igen så stod allting på Tyska istället för som tidigare på engelska samt att yttertemp mätaren stod på -40 grader och så kallt har vi inte här.samt att all data ang datum klockslag var nollat.Jag vred aldrig på tändningen under operationen,att byta tillbaka språk kan jag men hur får jag till baka rätt temp angivelse?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
-40 grader visar den när det är kabelbrott eller dylikt. Satte du ihop alla kablar rätt och såg du några glapp? 1,2W fungerar alldeles utmärkt. Ingen fara alls att köra med svagare lampor. Det är spänningen som är viktig. Dvs, volten. V.
Hej Per idag när jag startade bilen på morgonen så visade yttertempen +3,5grader (verklig temp 13grader) innan jag hade kommit fram till jobbet så hade mätaren kalibrerat in sig själv för den steg hela vägen till jobbet,och nu för en stund sedan så visade den korrekt 21grader,tydligen så hade jag tur att inget var sönder,kan det ha att göra med att jag drog ut kontakten till ljus påslaget för när jag gjorde det så tändes instrumentbelysningen.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK! Vad bra att det fixade sig. Jobbigt med el fel.
Länk
Citerar mig själv ur ovanstående tråd.
"Bägge innerskärmsdelarna och utetemperaturgivaren monterad inklusive tvätt av bilen på 1,5 timme. Tänkte dock dela med mig av följande erfarenhet angående utetempgivaren. När jag köpte den frågade jag, med anledning av tidigare inlägg i denna tråd, om jag måste koppla bort batteriet. Svaret var nej. Omedelbart efter bytet visade dock tempen på -39,5 gick sedan upp till -19. Vid nästa åktur steg tempmätaren till -10, och vid tredje turen visade den korrekta -3 grader. Den verkar alltså vara självkallibrerande på något vis."

/Udo Dirkelsniff
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett lurigt fel på en E39 540, felaktigt skadat kablage till yttertempmäteren sönderkört vintertid snövall du vet hur det 'r Udo :))
Laddninglampan tändes svagt vid vissa tillfällen och bilen blev strömlös vid flertalet tillfällen, BMW Skövde (inge vidare på elfel)
generator 2 el 3 ggr och felsökte utan resultat utan att hitta nått fel, tillslut fick jag ett mejl om hjälp och efter en del resonerande, så kom detta fram att ´han kört bort givaren med tillhörande plast för innertempen, så kablaget kortslöt vid vissa tillfällen bakvägen via instrumenetet och laddlampan som måste funka för att generatorn ska ladda.
Visar på hur komplext och "väl" genomtänkt elsystemet på E39 är :)). Det är också viktigt att man polvänder kablarna rätt om man måste byta eller repa dom till givaren, annars får man också felvisning.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.