AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
695

Ang växelspak på en 540 iAT?

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Hej alla!!
Ska kolla på en 540iAT idag (inom en timme) som jag kollat på en gång innan, men idag ska Micke också med och kolla om det är nåt att ha.
Nu till min fråga:
Som sagt så är det en automat. Vid växelspaken sitter det ett svart "jalusi" som jag antar kallas dammskydd eller nåt.
När spaken är i läge "P", så fattas det ca 2 cm i bakkant på dammskyddet. Jag undrar om det ska vara så eller om det gått sönder på nåt sätt? Man ser alltså nån bult och lite skit där.
Nästa fråga är således om det är svårt att byta detta skydd och om någon har en susning om det är dyrt eller billigt att skaffa ett nytt. Nuvarande ägare ska nämligen se till att allt funkar och är helt på bilen och om detta är sönder så tänkte jag påpeka det.
Tacksam för svar då det börjar dra ihop sig att åka och kolla på bilen igen. Hoppas allt är OK för jag gillar denna bilen!! Har provat den en snabbtur och den gick mycket fint tyckte jag. Var den första 540:n jag provade så jag har inget att jämföra med.
Något annat man ska se upp med i allmänhet. Vet att bultarna till oljepumpen är åtgärdade och insugsmembranet är bytt. Har gått 18500 mil och det är en -95:a.
Tacksam för svar!!
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
"Dammskyddet" är busenkelt att byta. Dessutom går det säkert att laga genom att lägga en mjuk tejp på undersidan.
Jag hade samma problem på en annan bil och det gick bra att göra så.
Om jag inte minns fel sitter de enda skruvar du behöver lossa under 123DRP-plattan som du lätt knäpper bort med en mejsel.

Om det går att köpa detta nytt vet jag inte, men annars lär det finnas 100-tals på skroten.

Lycka till!

// CLiFF
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Bytte på min, kostade 23kr eller dylikt på bmw.. :-)
Ki
620
Kidde
Tack för svaren!!
Ska denna var hel oavsett vilket läge växelväljaren står i? På Mickes fattas det en bit längts fram om man har den i "2":an...
/Kidde

Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Jepp, "hel" i alla lägen!
Hummmm.. Dessa utgifter.. Bara att köpa nytt då. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Ki
620
Kidde
Micke:
Drabbar ju ingen fattig:- )
/Kidde

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.