|
|
|
|---|---|
|
Min 525 -01 dör omotiverat vid körning i mycket låga hastigheter, t ex backa ut ur garaget (det lutar neråt!!), köra in på p-plats mm. Går alltid att starta den igen, kan göra likadant en gång till, sedan går den. Varm eller kall motor gör ingen skillnad. Diagnos på BMW-verkstan visar inget fel. Bränslepumpen bytt - verkstans förslag - men det blev inte bättre. Har läst om bränslepumprelä och problem med dem i flera inlägg. Föreslog därför verkstan att relät kanske var problemet. Fick svaret att pumprelä inte finns på E39, bara på E34 och äldre. Fast han lät inte helt övertygad själv när han sa det. Finns eller finns inte pumprelä på en E39? Om det inte finns, har någon något annat förslag till lösning på problemet? Janne M | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inget bränslepumpsrelä :)) Jisses. sitter i skuffen i reläcentralen ovanför batteriet reläet längst fram:)) Tror inte ditt bekymmer sitter i reläet , en luftmängmätare,- "tomgångsmotor"- eller feljusterart gasreglage elle nått sådant det är ju elektriskt överförning dvs ingen mekanisk vire. BYT verkstad !!. Finns en expertmode i DIS en djupare nivå i felsökningsmenyerna som inte alla behärskar vad jag förstått. Ska lura lite mera på detta, ont om tid just nu. ///MVH Hasso Länk |
|
Gasspjällspotentiometer är min gissning. Kan måhända vara en tändspole eller lambdan kanske? Hur långt har bilen gått? Om det är import gör en milkoll i DISen för att vara säker på att rätt mätarställning stämmer just in case. I Expertmode kolla felkoder manuellt. Har något upprepats mer än 3 ggr är det felorsaken.... Prova att hälla i insprutningsrengörning kan ju vara smuts som sätter igen? Mvh Asken |
|
|
Tack för svaren så här långt! Till Asken: Är inte import, har gått drygt 10.000 mil. Har gjort diagnos två gånger alldeles i anslutning till att jag haft problemet. Visar absolut INGET säger verkstan. Men om dom gått in i Expertmode o verkligen fördjupat sig vet jag inte. Av det du nämner, syns något i "normalmode" eller ligger alla dessa tre felorsaker i Expertmode? Bra att veta när jag "går till attack" efter helgerna. Ska testa med inspr.reng. också, värt ett försök. Till Hasso: Kan ju va som du säger, att de inte behärskar Expertmode. För jäkligt i så fall, men med tanke svaret om relät så undrar man ju..... Ska även ev. feljusterat gasreglage synas i Expertmode? Tack också för förnämlig beskrivning av byte av klossar fram. Gick galant! Insexen bakom sina pluggar hade jag nog fått lura länge på om jag inte läst på innan. Mycket bra! Mvh Janne M |
|
|
Felkoderna som inte är alarmerande kan bara ses i expertmode, dom borde gått in där åtminstone 2:a gången du var där kan man tycka. Milkollen var mest föratt veta om det kan vara något problem som rör sig mot vissa miltal. Tändspolar 20k mil tex... I expertmode läggs varje liten felindikation upp som ett felmeddelande med en massa biinformation. Rent fysiskt så kopplar man upp sig med DISen( ej MoDiC, den portabla servicedatorn) och gör en systemkoll. Sen får man gå in i manuellt expertmode oavsett om man får några felkoder eller inte och göra en ny felläsning för varje individuell del( motor, el) de som är relevanta för just din bil då kommer varje liten driftsstörnign upp. Är det många olika så be dem reseta(nollställ felminnet) och åk in nästa gång du får felet. Tips: Be din verkstad kontakta teknisk support på huvudkontoret i Stockholm (efter helgerna?)och sedan reklamera besök nr 2.Då borde dom ju få en chans att korrigera sitt ev misstag om du tycker det är ok eller kika in på BMW Göteborg har ett par duktiga mekar de är duktiga har jag hört på forumet. Det kanske är det enklaste. Lycka till! Asken |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tändningsmissar reggas i felminnet för respektive cylinder, så det borde nog ses i felminnet och även om motorn missar på en burk tillfälligt stannar inte motorn för det. Tror som Asken att det kan vara en felinställd eller kärvande gasspjällspotentiometer, eftersom felet inte är relaterat till varm eller kall motor utan kan uppstå lite när som helst. Har du AC knappen intryckt för jämnan, det höjer tomgången ca 150rpm, inte ?? prova att köra med den intryckt, uppstår felet fortfarande eller blir det mindre ?? Det finns ju en tomgångmotor eller tomgångventil vad man nu vill kalla den för, men då borde inte felet uppträda sporadiskt utan vara mera konsekvent. Det är just sånt här som datorna kan vara till stor vägledning om det bara finns nog som kan sköta apparaten :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Hører du noen lyder bak ved tanken knake lyder? Tanken har et åndefilter av kull det kan hvere tett av insekter. |
|
|
Några tändningsmissar finns INTE reg. i felminnet, det såg jag själv när senaste diagnosen gjordes. Det var då verkstan (och jag) ansåg att gnistan var ok, men bränslet troligen problemet. Pumpen byttes som sagt, men utan resultat. När nu både Asken och Hasso lutar åt gasspjällspotentiometer tänker jag gå vidare på den linjen. Men, så att jag förstår och vet när jag kommer till verkstan: OM det är denna potentiometer, syns det i DISen, normalmode eller expertmode?? (Kör inte alltid med ACn på, ska testa det också!) Mvh Janne M |
|
Om man misstänker bränslefel, så byter man inte bara pump på måfå utan mäter först bränsltrycket, då får man även reda på om tryckregulatorn funkar OK. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, du har säkert helt rätt i att trycket borde mätts. Men i den situation vi har just nu kvarstår då frågan från mitt förra inlägg: OM det är gasspjällspotentiometern som nu är problemet, syns det då i DISen?? Hur annars kollar man detta?? Mvh Janne M |
|
|
Har just gjort Inspektion II på "problembilen" som den här tråden handlar om. (Fick samtidigt återbetalning för den i onödan bytta bränslepumpen). Talade med killen som gjorde jobbet. Han var mycket väl insatt i Expertmode, och visade och förklarade för mig hur han jobbade med DISen. Men det fanns inte en enda j..... felkod som kan relateras till problemet, som ju är att bilen dör vid rangering. Kom hem nyss, grannen på gatan hade parkerat så att jag fick trixa några gånger för att komma in i garagaget. Backar först, bilen hostar och dör nästan, kör fram några meter, bilen hostar och dör nästan, måste backa igen, bilen dör!!! Startar omedelbart igen och går som den ska!! AC på eller av (hassos idé) gör ingen skillnad. Har kört med inspr.rengöring (Askens förslag), ingen skillnad. Någon som har en ett uppslag om en orsak som alltså INTE går att avläsa ens i Expertmode?? Mvh Janne M |
|
|
(Hoppar in på en gammal tråd, men har just fått samma problem kanske) Har du startproblem oxå? Min 525iM-01 är helt omöjlig en gång av hundra eller så, får kranka på startmotorn 20-25 ggr á några sekunder, sen när den väl går igång så går den orent 400-600 rpm i en minut, reagerar inte på gaspedalen eller nåt. Efter denna minut så går den upp i 1200 rpm kort för att sedan gå normalt. Stänger man av startar den kanon nästa gång. Felet men oren gång har förekommit någon enstaka gång när man kört & en bit hamnar i kö (mer likt hur du beskriver) Kom du till någon slutsats? Är inne på att det är problem med bränsletrycket enl. ovan men det är bara teori..... Nån som lärt sig nåt nytt i ämnet sedan februari? |
|
|
Nej, jag kom tyvärr aldrig till någon lösning på problemet. Så det var en bidragande orsak till att jag i stället bytte bil. Har nu en 525 E60 - som ju har likadan motor - som går som som en dröm. Efter att ha åkt helt problemfritt i 4 år med en 523 tidigare, vågade jag satsa på en ny 525 trots mina problem med 01-an. Och så här långt verkar jag ha gjort rätt! Mvh Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.