AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.676

rostlagning så här tror jag

är det någon som vet hur man lagar rost utan att behöva göra om det varje år o utan att behöva tennspackla jag kör bort all lös rost med en mejselhammare tryckluftsdriven sen tar ja betande grundfärg o sen på med lacken o ser givetvis till att det är snustorrt innan bilen stog i värmegarage i tre veckor då tror man ju att det är ok icke.... när ja blåste rent kröp det fram fukt använde värmepistol på de utsatta ställerna gick fint sen tror jag att det inte räcker med att laga från utsidan MAN MÅSTE LAGA FRÅN INSIDAN ME svårt att komma åt klart sprutade spillolja o boddy (blandat) på baksidan vet ej om det är korrekt men det känndes bra i själen efterråt

mvh matte

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ska du ha det på ett bättre sätt så är det till att byta ut plåtstycken istället..dvs är det en skärm så dit med en ny..samma gäller dörrspeglar och bakflyglar..inte ens en plåtis eller lackare lovar hållbarhet vid lagning mer än 2 år..Hmmm sitter bodymassan kvar om blandar med spillolja....det som är bra är linoljebaserad tunnflytande rostskydd..den tränger in mycket bra..men luktar fan..
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Håller med föregående talare, det bästa är att byta ut de delar som är angripna med rost om det går. Och när det inte går är det bästa alternativet att skära bort plåten och svetsa dit en ny bit. (såvida rosten inte är så ytlig att den går att blästra eller slipa bort). Det många verkar glömmma bort eller fuska med är att rostskydda från båda hållen, både innifrån och utifrån. Det går att göra lagningar som håller länge, men då måste man vara väldigt noga med det man gör... Har inte erfarenhet av tennspackling, men jag vet att det är väldigt svårt att få det bra. Du måsta ha rätt temperatur och rätt tenn, annars kan du få problem med galvaniska strömmar som gör att det rostar fortare än kvickt. Har själv anlitat ett "proffs" som tennade åt mig, efter några månadre började det tränga fram rostbrunt vatten runt tennet. Bara att slipa bort eländet...

Länk

Mvh Tjäder
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Glömde en annan viktig sak, när man svetsar så bränner man bort kolet i plåten och det gör att det rostar fruktansvärt lätt! Just därför är det väldigt viktigt med ordentligt skydd från båda sidor av skadan!

Länk

Mvh Tjäder
TT
105
TT:r
2002 touring.1973
BMW750
Tycker att Du gör ett seriöst arbete. Själv tycker jag att det kan vara bra att direkt i anslutning till att man lagt svetsen gå på med grundfärg på och i anslutning till arbetsområdet. Det ryker en del, men färgen tränger då lättare in i porer och sitter även benhårt.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
spillolja skall väl ej vara bra rostksyddsmedel? massa frätande föroreningar i det svavel etc.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Just, glöm spillolja den hör hemma på återvinningen.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Spillolja kan möjligen tänkas till äldre bilar, men på nyare bilar gör det mer skada än nytta. Existerande rostskydd (ofta vaxbaserat) löses upp.

För allmänna tips om rostskyddsbehandling kolla: Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ni talar om underredsbehandling nu eller?
För du ska väl inte måla 750ns lack på det sättet, kan ju aldrig se bra ut?

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
ja du är så klar o redig eller man kanske skulle måla hela bilen med tectyl o spillolja hehe man kanske kan slänga i lite glitter me o sen fram med skärbrännan o värma huven..... hehe då jä***la kan man snacka om eldflames alldeles äkta...hehe

mvh matte

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.