AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.616

Flimrande/blinkande display Business CD på E39

Sida 1 av 2
So
7
SomEttStreck
523i Touring -99
Hej har en 523T-99 med Business CD. Ibland när displayen är något dimmad (verkar styras av hur ljust det är ute samt av instrumentbelysningen) händer det att den blinkar till med full ljusstyrka. Ungefär som om det vore glapp någonstans. Jag lyckas inte provocera fram felet utan det dyker upp då och då, kanske lite oftare när jag lyssnar på CD. Har en baslåda med separat förstärkare i reservhjulet, men felet visar sig även om jag skruvar ur den. Lågnivåsignalen tas via omvandlare från högtalarsignalen.

Har någon råkat ut för liknande problem? Mycket irriterande och inte BMW-aktigt!
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Japp
fenomenet dök upp för en månad sedan (även utan s.k dimma) för att sedan försvinna och inte komma tillbaka igen (än så länge).

Harri Nikander, din koskenkorva i etern
Verkar ha samma fenomen i min bil.
När jag lyssnar på radio brukar boardcomputern ibland "lysa upp" med ett starkt sken i ca en sekund. Varför?! Kan det möjligtvis vara någon form RDS-funktion t ex trafikinformation? Har förvisso aldrig fått trafikinfo just när BC:n "lyser upp".

(Har Autoradio BMW Professional RDS monterad.)

Gör det med stil.
Jag har haft samma fenomen i min display, länge sedan nu dock. Jag har ingen lösning, inte BMW heller verkar det. Nån annan som har undersökt, eller fåt nåt bytt hos BMW?

FP
larsson
Har liknande problem med min business-CD i e46:an,Helt plötsligt börjar det flimmra, texten försvinner tidvis, med tillägget att radion slutar att fungera, och det börjar spraka i högtalarna. (cd:n verkar dock fungera för det mesta, dock inte alltid.)
Detta kan komma helt sporadiskt, ibland med en vecka emellan.
BMW kan bättre än så hoppas jag.

diesel-vad annars...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En frisk gisning, fuktig väderlek? Prova att ställa bilen i varmgarage en dag eller två. Våra kära bayrare kan vara känsliga för fuktigt väder ibland är min erfarenhet.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Nja, detta har pågått hela sommaren och då med temperaturer á +25-30° utomhus. I mitt fall rör det sig knappast om fuktighet.
Har nu vant mig vid detta blinkande som sker då och då. Ger bilen en form av "personlighet". Kanske flirtar hon med mig genom blinkningarna? He he he...

Gör det med stil.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har också haft samma fenomen på min E39:a upprepade gånger. Displayen lyser upp under en mycket kort stund för att återgå till "normalt" sken.
Jag har dock en liten sensor vid displayens kortsida som som verkar reglera ljusintensiteten baserat på om det blir mörkare i vissa fall. Jag tvättade den med sprit och har sedan dess inte fått fenomenet.
Ta nu inte detta för en exakt vetenskap,,,utan som ett kanske med lite fummel i mörkret.
larsson
Idag fungerade stereo-helvetet inte alls,baara blinkar sprakar till då och då... hur kul är det att pendla till jobbet då????
Det där med att bmw är lite känslig för fukt låter ju förtroendefullt....
Skall man behöva lämna in bilen för detta, eller kanske man kan rycka ur stereon (hur gör man det förresten?),klämma och dra lite i kablaget och vips så fungerar den igen?
Tjejens golf har en Philips-stereo som har suttit på samma plats sen den var ny -87.Den har aldrig krånglat...

diesel-vad annars...
So
7
SomEttStreck
523i Touring -99
Sail. Tvättade sensorn utvändigt eller monterade du ur stereon? Jag tror också att felet har med ljussensorn att göra. Felet uppträder bara när det skymmer eller är mörkt. Om jag lyser med en ficklampa på sensorn när det är mörkt och sedan släcker lampan så börjar displayen nästan alltid att blinka efter ett litet tag.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Jag tog inte bort stereon utan tvättade sensorn utvändigt.
Har letat med ljus och lykta efter ljussensorn. Var finns den? Sail skriver att den finns vid displayens kortsida... hittar ingen där på min. Eller letar jag på fel ställe?

Gör det med stil.
So
7
SomEttStreck
523i Touring -99
Den sitter längst till höger och ser ut som en liten rund fläck på panelen. Ungefär vid "Audio"-knappen på min stereo.
Okej, ljussensorn funnen och rengjord. Kommer att kontrollera om detta avhjälpt problemet. Återkommer med testrapport om ca en vecka.

Gör det med stil.
Då var det slutblinkat från displayen...
Synd, för jag hade börjat vänja mig. ;-)

Gör det med stil.
So
7
SomEttStreck
523i Touring -99
Har också testat att rengöra ljussensorn och det verkar faktiskt som om det hjälpte! Inget blink på över en vecka!
Har kollat i:
- Betriebsanleitung BMW 5er
- Betriebsanleitung Radio- und Informationssysteme BMW 5er
- Betriebsanleitung BMW Autotelefon (GSM)
men kan inte finna att de nämner ljussensorn en endaste gång. Hm... fast om jag rengör böckerna så kanske det dyker upp någonstans? He he he...

Gör det med stil.
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Hej, det problemet du tar upp är en av många problem som tas upp på forumet, jag har sett på en sida på nätet där BMW's alla Service Bulletins ligger (dvs alla problem som en större mängd bilar har haft), där är bla detta problemt med! och eftersom det har gjorts en Service Bulletin av det så har mer än du detta problemet!

Vilken är den sidan tro?

FP
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Länk
OK, där har jag varit några ggr. Man ser bara rubrikerna....
Eller finns det nån väg in oxå utan prenumeration och kostnader?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.