AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.156

Hur får jag bort länkarmen E36?

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Ska byta spindelled. Har lyckats pressa ut gamla spindeln ur länkarmen. Men att pressa in den nya var värre. Efter att ha sökt och läst gamla inlägg tycks skruvstäd vara lösningen. Problemet är att jag inte får bort länkarmen. Länkarmen sitter fortfarande fast i mellersta leden. Tror inte att denna är inpressad, så det borde räcka att knacka på bulten, men jag får ingen kraft då denna bult sticker upp under motorn ungefär... Vågar inte knacka för hårt om jag förstör jängorna.
Svårt att förklara, men ni som tagit loss länkarmen vet nog vad jag menar!?
Tack på förhand.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
här har du nytta av ett litet portabelt skruvstäd. fästet är konat så allt som behövs är ett tryck uppifrån
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Låt muttern sitta kvar på de sista gängorna och använd te x massiv järnstång som är lång nog för att räcka upp och förbi motorn. Sedan är det bara att klippa till med kopparklubban. Lossar 9 fall av 10. Sedan är det bara att skruva av muttern och plocka ner bärarmen. Tänk på att fästet till den inre läden är konad.
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
ok, har letat bland skräpet nu. Har hittat en passande stång, samt en mindre koppar stång att ha långst ner mot muttern. Tack. Nästa fråga är ju hur jag får tillbaka länkarmen. svårt att baka tillbaka den när bilen inte är ordentligt upphissad, får väl knappast någon kraft att slå då.
Vid montering drar du konan på plats med mutterns hjälp, antar jag.

Snygg förklaring, men det kanske räcker för att förstå hur jag menar?

/Anton
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Mnjao.. jag förstår!
Hoppas bara att det är så enkelt. Har iof. inte läs att någon annan har haft problem med monteringen.
Tack.
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Står bilen på pallbockar så är det bara att "pressa" upp bärarmen och inreleden på plats med domkraften. Då snurrar inte stången till leden i fästet. På en fyrpunktlyft anväde jag en tving.
BMW Kungen
Bmw tar 1200Kr att byta båda yttre spindalarna. inte mycket att tjafsa om tycker jag. iofs så spar man 500kr på att byta själv. men det brukar bli mycket slit utan rätt prylar.

Mvh
/// Kungen
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Jepp nu är bärarmen borta, spindeln ipressad. Lyckades klämma sönder gummidamasken. Så ett nytt byte av spindeln är aktuellt till sommaren :(
Tack scnitzermann, domkraften funkar nog bra.

Mvh Henrik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.