AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.814

ASC, DSC, +T?

hej, har lite dålig koll på vad som är vilket av dessa antispinn, antisladd , nån som kan berätta?
ASC+T = Anti Spin Control + Traction, dvs. antispinn.
DSC = Dynamic Stability Control, dynamisk stabilitetskontroll, alltså antisladd (heter ESP hos många andra tillverkare)

/Masten

"The only reason to buy a 2.8 and not an M is that you want to keep your driving license"
Tack för svar, här kommer mer:
kan en bmw ha bara ASC och inte "T"?

Är ASC +T standard på alla E39 från -96 och framåt?
Var DSC tillval på E39, och när blev det standard?

mvh
Om en BMW kan ha ASC utan T vet jag inte, tycker dock att det borde hänga ihop på något sätt, just iom att antispinn har med "traction" att göra, om du förstår hur jag menar. Men men, någon mer kunnig får reda ut detta :)

Är till 99% säker på att ASC+T är standard på samtliga E39:or, har iaf aldrig sett någon som inte har det. DSC är standard på 540 och M5. E39 535 vet jag inte... Är även osäker på när det blev standard med DSC, men tror det var i samband med faceliften, dvs. 2001. Har dock funnits som tillval tidigare.

/Masten

"The only reason to buy a 2.8 and not an M is that you want to keep your driving license"
tack för svaret.
DSC är ju en fantastisk extrautrustning!
Absolut, DSC är helt klart en fenomenal uppfinning, många av bakhjulsdriftens nackdelar blir ju som bortblåsta! Men man kan ha ännu roligare om man kopplar ur det ;)

/Masten

Tjena, Undrar om dsc förhindrar att man "glider" med alla fyra hjulen? Hade en läskig upplevelse för nåra timmar sen med 523:an.
Vägen svänger och jag rattar.. bilen glider bara med alla fyra över till andra vägen, klara mig precis..Pust... Hade dsc hjälpt? Mvh leo
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Förmodligen inte då dina däck inte verkade hade något grepp.

God Jul och gott nytt år!

Min 528i Touring
Länk
Leonardo: Jag skulle vilja säga troligtvis men de häver inga naturlagar. DSC info nedan:

DSC, Dynamisk stabilitetskontroll , är standard för alla nya BMW. Systemet reglerar kontinuerligt stabiliteten hos bilen och kan direkt korrigera tendenser till instabilitet, som understyrning eller överstyrning. Genom mätning av hjulens varvtal, tväraccelerationen och girhastigheten avläses i vilket tillstånd din BMW befinner sig och hur den rör sig. Värdena jämförs med rattutslaget och gaspedalens läge.

I samma ögonblick som sensorerna upptäcker en tendens till minskad stabilitet, aktiveras effektiva motåtgärder, som återför bilen inom säkra gränser. DSC ingriper då i motorstyrningen och sörjer dessutom vid behov för att hjulen bromsas individuellt. Detta sker inom loppet av några millisekunder. Bilen stabiliseras och tendenser till sladd förhindras direkt.

När DSC griper in i körningen, görs föraren uppmärksam på detta genom en blinkande lampa på instrumentpanelen. Systemet kan naturligtvis kopplas ur, när föraren så önskar.

DSC inkluderar för de flesta BMW-modeller DBC, Dynamisk bromskontroll , och ASC+T, Antispinnkontroll . För vissa modeller ingår även DTC, Dynamisk väggreppskontroll .

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Dynamisk väggreppskontroll, DTC , medger ett körsätt som är både sportigt och säkert. I samma ögonblick som ett drivande hjul förlorar sitt grepp, minskar DSC motorvarvet. När DTC är aktiverat, sker detta ingrepp i motorstyrningen något långsammare. Därigenom tillåts mer spinn på drivhjulen inom definierade gränser. Bilen kan köras genom en snäv kurva med kontrollerad sladd, utan att förlora sin stabilitet på halt underlag.

DTC är en vidareutveckling av det beprövade Dynamisk stabilitetskontroll (DSC)

Källa: www.bmw,se

I Owner's Manual till Z4 2004 står det (s. 52):

The DSC is operational every time you start the engine. It includes the following functions:

> Automatic Stability Control plus Traction ASC+T
> Dynamic Traction Control DTC
> Dynamic Brake Control DBC

Det verkar alltså som att DSC är något av att samlingsbegrepp för de andra tre.

"Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja."
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Svaret på "pistolas" fråga "Om en BMW kan ha ASC utan T"?=Ja,det kan den.

Bl.a. jag har en bil med enbart ASC,dvs antispinnfunktionen reglerar enbart mot gasspjället...Dvs motoreffekten bromsas när det spinner...

ASC+T har dessutom bromsning av varje hjul(bak naturligtvis :))) individuellt genom bromshydrauliken som jag har förstått det hela.
Vi hade en liten diskussion om det här bl.a. på 7-seriens forum för en tid sen..

Sök inlägg kanske är att rekommendera i det här fallet.

Mvh Janne.
Ma
11
Marc
BMW X5 3,0 -03
Dessa hjälpmedel i all ära.
Men som väl är kan man stänga av systemen
för all körglädje försvinner med dom inkopplade.
Marc: Du kör inte mycket på vintern hör jag :)
Om körglädje är lika med hjulspinn så ja.

Som jag förstått det ska de till ganska rejält med övning på ringen innan man kan köra en m3e46 snabbare utan DSC än med. Så jag skulle inte vilja säga att körglädjen försvinner med dsc aktiverat. De är iaf mitt tycke.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
pistolas: DSC blev standard på samtliga BMW år 2002, och inte 2001 som jag skrev tidigare.

/Masten

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Så ASC bromsar motorn och har man ASC+T så bromsas även bakhjulen? Men diffen då? Finns den bara på ASC+T eller även på ASC? I instruktionsboken står det att den kan diffa upp till 30%.

//Thorssa
Ma
11
Marc
BMW X5 3,0 -03
Wendtan:

Jag kör lika mycket på vintern,
och har även ägt och provat dom mesta BMW biltyperna.

Men som sagt alla har vi olika åsikter som väl är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.