|
|
|
|---|---|
| Vet nånn skillnaden på omega 2.5 och 525tds motorer | |
|
du har lite mer kräm i BMW motorn, tror Opel fick strypa ner sin till 130 hästar eller nåt medan BMW själv hade 143 hästar om jag inte minns fel. Körde taxi ett par år med en Omega TD och för att vara innan Common rail var uppfunnet gick den väldigt bra! Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.nu sidan för Bmwtokar! |
|
|
Har inte Bmw IC medan omegan inte har fast det är samma motor ? "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
BMW Tds har IC, men inte BMW TD. Alltså likadan motor, usch vad man har fått höra om detta när man ägde en Tds. Men Opeln är sämre på många andra vis, rostskydd bl.a. |
|
|
Liten pik där =) Men visst var det så att omegan hade td motorn? Eller har jag helt fel? "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Ne nu är man nog för onykter =) "Riktiga män luktar diesel" |
|
chrille70 |
Omega 2,5 TD hade TDS-motorn, men "nertrimmad" från 143 hk till 130hk. Omega är numer nerlagd, men under de två sista modellåren, -02 och -03 hade Omega 2,5DTI den nya commonrail-dieseln från 525d. Även den hade lägre effekt jämfört med BMW:n, 150 hk mot 163 hk. Lite kuriosa sådär... Gott nytt år på er! /Chrille |
|
Det roliga i sammanhanget var att Opel utvecklade ett eget styrsystem för insprutningen. Detta innebar bland annat att Opeln är betydligt kvickare än BMW:n på låga varv, 1000-2500 rpm. Ni som har gamla 525tds med EDC 1.3.3 system och äldre vet nog vad jag skriver om, BMW:n har så att säga svårt att "komma iväg" medans Opeln med sina blott 130 hk, känns kvickare. Nu vet jag inte vad det skiljer i vikt mellan dessa två tyska tungviktare. En Opel Omega som är chippad, rastar en 525:a med liknande trim, tro mig, jag vet. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| men du dieselmeken som vet lite vars exakt sitter nertrimningen om jag chipsar så fattas ju ändå 13 hk .vikten e nog rätt lika för skatten e 6800kr.och de finns ic på dom. | |
|
Ivar, jag vet faktiskt inte, frågan är om detta inte bara är ett skattetekniskt skäl utrikes. Trots andra effektsiffror, så hävdar jag fortfarande att Opeln är kvickare trots lägre effektuttag ( på pappret!!) MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| ja kanske du ha rätt för jag har frågat alla experter i 2 år och ingen vet | |
|
opelns lägre toppeffekt betalar sig med högre effekt på låga varv. Bottenvrid. |
|
|
Sitter det BMW-spis i opeln?? "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
berg35, Japp, korrekt uppfattat ;) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Finns det fler bilmärken som köpt motorer av BMW? "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
chrille70 |
@berg35 Ford/Landrover köper motorerna till nya Range Rover från BMW, 4,4-liters V8:an från X5 4,4 och 3-litersdieseln från 530d. Och 2-litersdieseln i Freelander kommer från BMW 320d. Ford köpte även BMW:s 2,5-liters turbodiesel under 80-talet och början på 90-talet och använde den i Lincoln MKII eller vad den nu hette (en stor Lincoln-coupé var det iaf). MG Rover köper också BMW-motorer, närmare bestämt 2-litersdieseln från 320d som används i Rover 75 CDT/CDTi och MG ZT/ZT-T 130 CDTi. Nu kommer jag inte på några fler... Gott Nytt År! /Chrille |
|
Knepigt att de verka sälja så mycket dieselmotorer, för när man nämner "tysk bil" och "diesel" så tänker iallafall jag på Mercedes. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
McLaren F1 har v12 från BMW på 627 hk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.