|
|
|
|---|---|
|
Min 325iA -93 startar inte! Jag hör inte att bensinpumpen surrar då jag vrider på tändningen, startmotorn går runt iaf. Jag har kollat att säkringen till bensinpumpen är hel, mätt på relät för pumpen. Det finns konstant +12V på stift 30 och vid tändning på +12V på stift 86. Ändå vill inte pumpen gå!! Om jag byglar stift 30-87 hör jag pumpen & spridarna. Har mätt på relät och det drar så fint. Verkar inte trasigt. Tror att relät styrs av styrboxen, kan styrboxen ha pajat? Någon som haft liknade fel? Vad kostar en ny box? /Nicke | |
|
Hej. Pumpen ska bara gå när du drar runt startmotorn och när motorn sedan är igång. Jag tror inte du har nåt fel där. Har du fått nåt felmess? Lyser Engine check lampan? |
|
| Pumpen ska gå bara man vrider till tändläget. Eftersom det är en elektronisk pump då ska man höra att det surra till tills den fått rätt tryck i bränslesystemet. | |
| Prova att löda om relät, kan funka | |
| Alltså, pumpen ska ej gå i läge 2 på tändningen. Den ska gå i läge 3 i några sek och bygga upp tryck, sedan går den konstant när motorn startat. Surren man kan höra på läge 2 är tomgångsmotorn. Så är det på min bil som har motronicsprut. | |
|
Du skall få ut 12V på stift 87, annars ett klockrent reläfel. Även om du hör att det klickar så är tydligen kontakterna brända och det blir ingen kontakt inne i reläet. Knappt lönt att försöka öppna, avbränt material kan ju inte återskapas ändå, bara att köpa nytt. FP |
|
|
Dr Stein: Jag har inte fått något felmeddelande. Ska kolla gnistan, kablage, koppla ur larmet etc. Återkommer med orsaken när jag löst problemet. |
|
|
Jag har fått igång gamla bettan!!! - Kollade alla säkringar. - Rengjorde & testade de tre reläna under lilla svarta plastkåpan. - Kollade kontakten till styrboxen. Behövde ej rengöra. - Kontrollerade att kontakterna till bensinpumpen var OK. Hade 12V vid tändning läge2 på den vita kontakten. (under baksätet). - Laddade batteriet. Vad som var felet vet jag inte riktigt. Hoppas det bara var ngt tillfälligt smuts eller smuts på relä etc. Hoppas inte det är ngt intermittent fel på styrbox eller pump. Tack alla som hjälpt till ! /Nicke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.