|
|
|
|---|---|
931Melander |
Mitt centrallås låser men låser upp direkt fastän man inte vill? Andra gången man försöker så går det bra. Det sitter ett DEFA larm installerat med fjärrkontroll, men jag har kopplat ur det och låser med nyckeln och den gör likadant!! Jag har kopplat ur motorn till bagagerumslåset så där är inte felet iaf. Någon som har ett tips? |
|
Jag skulle gissa att någon av låsen kärvar en aning, och därför inte orkar låsa på första trycket, men däremot på andra. Min 745:a gjorde likadant, efter smörjning av mekanismen så funkade allt som det skulle. Prova och dra upp och ner på knopparna i dörrarna för att känna om någon går trögare än de andra. |
|
Ras.mus |
Skulle dessutom tro att det är någon av framdörrarna eller bakluckan. Det är nämligen de som kan styra centrallåset till att öppna igen. |
|
Att centrallåset öppnar sig första gången, beror på att det "tror" att någon dörr är olåst. Andra gången du gör ett låsförsök, gör det "override" på denna funktionen. Kolla först om det efter två låsningar är någon dörr eller lucka som är öppen. Är allt låst, så ligger felet troligen i någon microbrytare. Kolla om du kan låsa / låsa up från alla ställen med nyckelhål samt genom att dra i plopparna på förar- och passagerarsida. Felet kan också bero på att systemet behöver synkroniseras, se mer här: Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Mitt gjorde likadant, då var det en säkring som hade gått. Jag kommer inte ihåg vilken säkring det var, men en som tycks vara helt ovidkommande för centrallåsets funktion. Kolla genom alla säkringarna för att vara säker... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
om det är sådär med funktioner i bilen och det beror på knäppa säkringar som inte ens ligger på samma kabelstam kan det faktiskt vara jordfel eller dålig/oxiderad jord. (lite onödigt vetande såhär till kvällen :-)) 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Min först länk blev fel, här är den igen: Länk Ja, elsystemet i E32 kan beskrivas som ett mindre kärnkraftverk, så en bränd säkring eller dålig jord kan säkert ge dessa fel. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det skall vara lite sport med elsystemen , annars är det ju inget roligt. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
931Melander |
Tack för alla fina inlägg, skall kolla upp vad det kan vara, återkommer när det är fixat. Kan ta ett par dagar, pga. arbete o annat som kan prioriteras |
| Kolla solenoiden till tanklocket, den kärvar säkerligen ;-) | |
|
jawen: Trasig/trög tanklocksmotor kan inte inte ge de symptomen, eftersom den inte kan styra resten av låsen. Men kärva kan den säkert göra ändå! ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw Så du menar att en solenoid i mellanläge (d.v.s inte helt inne eller ute ) inte ger felindikation till Styrmotor'n i framdörren i.o.m att en jordimpuls inte kommer ??. Vad jag har lärt mig är att en jordsignal löper i centrallåselektroniken, och när någon motor inte slår fullt ( går till ändläge ) så " godkänner " inte styrmotor'n, och låser igen. Och samma symtom när man låser, d.v.s att solenoiden måste slå fullt ut. Det ska vara samma symtom vilket eller vilken motor/solenoid som än må kärva. Du får rätta mig om jag har fel Erikw. m.v.h |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.