|
|
|
|---|---|
|
Hej! Barnen står med skidhjälmarna på, och resa till Sälen inbokad. Då börjar missljud höras, och jag misstänker hjullagren... Inte mycket, knappt det hörs, men när man väl börjat höra det är det enerverande. MEN, hur länge kan man köra innan man byter..? Hur mycket kan det låta utan att det börjar bli farligt...? //Melker 'Snart på Swebus till Sälen?' | |
|
Min kompis Saab har låtit som en stenkross i minst 250mil :-) Så nog håller det 100 mil om det bara låter lite grann. När det låter som en helikopter i bilen bör ni nog stanna. Kör lungt så borde det gå tycker jag. Är det bak eller fram ? Peter |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bör inte vara några problem att åka några hundra mil med i normala fall. ///MVH Hasso Länk |
|
Låter som fram, men är inte säker... Ska ut och lyssna nu ikväll. Det är fortfarande tillräckligt lågt brummande att man med lite god vilja kan klassa det som inbillning... (Fast när tom frugan frågade var det var som lät går det inte att ignorera längre) Vad som inte vore bra är att när väl lagret börjat ge upp så accelererar sönderfallet, dvs man bör köra direkt till verstaden för byte. Är det så? Spelar det någon roll om det är bak eller fram livslängds- och säkerhetsmässigt? Melker 'Kanske inte Swebus iaf' |
|
Måsen |
Helt omöljigt att säga, dom kan gå ner på några timmar lika gärna som du kan åka med dom i flera månader. Ett "dåligt" hjullager håller nog ett tag till, har det blivit smulor av en del kulor kan det gå fortare... |
|
Om det är fram så borde det låta mer vid sväng åt det ena hållet och mindre åt det andra.... Om det låter lite diffust så är det nog inget problem vare sig det är fram eller bak. När lagret börjar falla sönder låter det mycket. Överröstar lätt vilken normal bilstereo som helst på hög volym. Och då är det nog dags att byta direkt (5-10 mil). Ha en trevlig Sälensemester och byt lager sen.... Peter |
|
|
Borde klassas som ett 'dåligt' hjullager, snarare än ett det blivit smulor av. Har väl egentligen inget alternativ än att chansa, eller finns det någon som byter hjullager runt Örebro imorgon..? |
|
|
Hade en golf i familjens ägo samt en Volvo 480 med kassa hjullager. Åkte flera månader med det molande helikopterliknande ljudet! Så nog håller det! Kanske inte har med saken att göra. Men en stor slipmasking på kneget har ett vrålkast lager som låter som en hel helikopterpluton! Det har låtit så i 3 år....Å håller ännu! |
|
| På min gamla opel höll det i ca 10 mil, sedan totalskar lagret och hjulet trillade av i farten, spännade att bli omkörd av sitt eget hjul. | |
| Undvik 110-vägar och ta minst en kort paus nånstans på vägen... | |
|
Hej. Hade samma problem som du, körde i ca 3 mån innan jag tog tag i saken. Trodde att det var fram på min som var slut visade sig vara båda bak samt höger fram. Tror inte du ska oroa dig, när man bör undvika att använda bilen så hör du det. |
|
| Från när det börjar höras skall man kunna köra 1000mil sägs det, om det stämmer har jag dock ingen kännedom om? | |
|
Inte på Opel bilar iallafall:) Lite liknande ljud på min E39, men endast i en viss hastighet. I exact 105km/h börjar vänstra framhjulet väsnas, lite som en helikopter, medan i 107km/h försvinner ljudet helt igen. |
|
| körde från spanien till finland med trasigt lager (torrt). Det började låta redan i spanien, men ska man hem så ska man. | |
|
Hej, Vi kom hem! 70 mil ToR Sälen. Molandet fortsätter och har inte ökat nämnvärt i omfattning. Får bli en tur till Bil&El på onsdag. Tack för alla tips/råd! (Jag är dock tacksam att jag inte hann läsa JanF's inlägg om den gamla Opeln innan vi åkte iväg. Då hade vi suttit på helspänn hela familjen och spanat efter en Radial 48 på väg förbi oss...) God fortsättning! //Melker |
|
|
Jag körde ca 1000mil med min 523:a med dåligt hjullager. Det enda som hände var att det började låta mer och mer. Står man ut med ljudet så brukar det nog inte vara någon större fara att åka ett par mil med dåligt lager. /Larsa |
|
| Har också vart med om slitna hjullager.. men på en kompis bil! Lagret hade väsnats lite i ca10 mil. Skulle iväg en sväng så det blev en budgetlösning genom att dra åt lagret lite innan färd! Funkade kalas tills vi var på väg hem då lagret istället skar ihop totalt vilket ledde till att hela axeln lagret sitter på svarvades ner... de blev en kort men dyr resa de! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.