|
|
|
|---|---|
|
HJÄLP!!! Kopplingen fastnar i botten på min 325 e30! Problemet uppstod helt plötsligt, blev tvungen o dra upp kopplingen från botten! Har nyligen bytt alla bromsrör på bilen (ca200mil sen) så de e ny bromsvätska, och självklart har ja luftat systemet, kan ju kanske finnas luft nånstans men de borde va borta eftersom ja har luftat 3ggr!!! nån som har nått tips?? | |
|
Fungerar kopplingen annars? Kan vara slavcylindern (sitter på vxl-lådans vänstra sida längst ner) som läcker. Har för mig att broms- och kopplingshydrauliken är separat på dessa modeller och har i så fall inget med bromsen att göra. Behållaren sitter i så fall på motorns vänstra (sett från bakom ratten) sida längst fram. Mycket ovanligt är att huvudcylindern läcker ( pöl vid pedalerna). Byta slavcylindern är både enkelt och billigt. Huvudcylindern är lite krångligare men inget svårt det heller. Lycka till! |
|
|
Kopplingen funkar, bara de at den sätter sig i botten! Broms o koppling delar på samma vätska, finns inga pölar inne i bilen nånstans o har kollat att de inte läcker under bilen! en kompis som e bilmek trodde att de kanske kunde va täpt i slangen/röret som går mellan slav o huvudcylidern så ja ska kolla de imon! Men tack för tipsen! |
|
|
jag ha haft exakt samma fel på min!!! dä va packningen i slavcylindern som hade gett upp!!! det finns reniveringssats att köpa!!! billigt att köpa och lätt att fixa!!!! bara att ta bort slaven plocka isär byta packning och sen sätta ihop skiten igen!!! Lycka till |
|
| Blir min nästa sak att kolla då eftersom ni nu e 2 som tror att de e nåt fel på slavisen! Alltid trevligt me hjälpsamma o kunnig mäniskor! Tackar för tipsen! | |
| Har du kollat att den inte fastnar i mattan? =) | |
| Det kan vara fukt i kopplingswiren. | |
|
Dr Stein - hehe japp har kollat att den inte fassnar i mattan!! E30_Beemer - De e hydralisk koppling så nån wire e de dåligt med! Men tack för förslagen grabbar!! |
|
|
Som E30_Beemer sa. Har du kollat att det inte är fukt som gör att den fryser fast? Hade samma problem på min bil, men det var gasvajjern som hängde sig i bott då, när jag trampade på den. Inte jättetrevligt att varva en bil vid kallstart. Pulsera lite på koppligen och kolla om det inte släpper. Min gas fungerade nämligen om jag drog den ner och upp några gånger, så att isen lossnade. Lycka till! |
|
| E30_Beemer, bjornnl: E30 har ju hydraulisk koppling, inga vajjrar där inte! :) | |
|
Fråga 1: Jag har också ett liknande fel...kopplingen är trög och ibland känns det som om den ska fastna... Men om man pumpar några gånger blir det bättre. Ingen olja försvinner från behållaren. Nån som vet vad det är för fel? Fråga 2: Kan en dålig slavcylinder ha samma symptom som en dålig koppling? Jag tror nämligen att kopplingen börjar bli dålig, men det kanske kan vara slavcylindern som ger dessa "symptom"? Fråga 3: Om man ska renovera slavcylindern å finns det tydligen 2 olika renoveringssatser att köpa, iiallfall på motornord, en märkt FAG och en ATE. Vilken ska man välja? Väldigt tacksam för svar! Mvh Christian |
|
| Jag hade samma problem tidigare med min bil. Kopplingen fastnade i botten och man fick dra upp den med handen. Detta hände oftast när det var varmt ute. Jag lämnade in den på en BMW verkstad som bytte kopplingscylinder och det gick på 3184kr. Så det kan ju vara värt att försöka fixa det själv! ;) | |
|
jag tycker det låter som det är fjädern i kopplingshydraulen vid kopplings pedalen som gått av (görvanligt) i så fall finns renoverings sats att köpa troligen på micro. jippiekayee. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.