AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.937

Besiktning av 318 med 323 motor..

Sida 2 av 2
Carboman
Ok!! nån som vet var i bagaget det sitter?? Har svetsat och lackat den och hittar inget.. Kan jag ha råkat lacka över det?? Hur noga är det med att kolla på alla ställen??? De kollade ju inte ens nånstans på min kompis.. Är det för det är på landet kanske.. Får väl ställa en dunk H-B i baksätet.. :)

Vad gör man om man måste byta den plåten det sitter på?? Skriver ett nytt med tusch???
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej igen!
De brukar alltid kolla vid besiktning chassinummret i motor utrymmet! Jag har vid två tillfällen råkat ut för att få underkända bilar pga chassinummret.
första gången på en Austin Mini som jag hade renoverat och lackat om, vi hittade inte nummret men när jag kom hem hittade jag det dirket. inga problem vid ombesiktningen.
andra gången var lite klurigare: Jag besiktigade min brors Rover 3500 och sbp godkände inte att chassinumret var instämplat för hand. En siffra var sned och ett mellanrum i numret. Bilen var den första av den modellen som kom till sverige och hade används som testbil av bla. Teknikens Värld. Den var därför förmodligen inte byggd i linan utan var "handbyggd"
Vid ombesiktningen vilken också var en registringsbesiktning eftersom den nu hade manuell låda´, så var deras datasystem nere och de gjorde en ny komplett besiktning där de inte hade några synpunkter på chassinummret. Vi hade tagit med kopior på alla besiktningsprottokoll(där mellan rummet fanns med) och artikeln ur teknikens värld för att visa att det var samma bil.

Tillbaka till din bil!
Eftersom den är nylackad kan du ju hävda att det skett en olycka som förstört taket varför du har bytt det.
Tex. is från ett tak som bucklat taket.
Men se till att ha 323:ans chassinummer instämplatt på båda ställena.
Lars
BMW-Yoda
Ang. chassienummerbyte måste jag rekommendera dig att INTE göra det. Chassienumret sitter i motorrummet instansat i plåten. Det sitter också en bricka som är nitad i bagaget. Sedan kommer det roliga, det finns även dolda chassienummer, ett brukar på BMW finnas under instrumentpanelen. Dock finns chassienummer dolt och synligt även på andra ställen. Alla BMW oavsett årsmodell som jag haft, har haft nummer lite överallt typ undersidan av stolar, instrument, innanför dörrsidor, you name it. Jag kan lova dig att det är inte roligt att åka till SBP med en bil med chassiebyte på, och skulle dom ha den minsta misstanke, så finns det ingen svetsfog som inte syns om man letar efter den. Följden lär bli att du inte får igenom den, och om bilen dessutom har tvivelaktigt ursprung, då är man torsk. Det finns väl en besiktningsman som brukar göra inlägg här. Han skulle ju kunna tala om vad dom praktiserar vid uppdagade schyssta chassiebyten. Jag vet lack och plåtfirmor som har skrivit intyg på chassienummerbyte på krockade bilar där chassienummret sitter utsatt som på volvo på B-stolpen.

BMW-Yoda
323E21terror
Carboman hallå där Floke, kör bilen avställd, obesiktigad, oskattad, och oförsäkrad som jag och bröderna Andersson. Du vet ju att poliserna är få i byggden och vi har klarat oss åratal :-) . En sak till, det bästa sättet för din del är att mygla till dig flyttgodspapper..och jag tror jag känner till en annan kille (förutom den jag vet du tänker på) som har dessa.

farten är min drog
exup92
Jag har aldrig varit med om att de har kollat nummer och dylikt vid besiktning.
Fast då har jag ju iofs inte gjort någon "fulbesiktning"...
Beroende på hur jäkliga de är tror jag att du kan besiktiga bilen och säga att luckan är igensvetsad.
Fast det är förstås bökigare att byta från 4 till 6 cylindrar än att byta från en mindre 6:a till en större... Antingen chansar du eller också kränger du iväg bilen och försöker få tag på en 323-kaross.
Hoppas det löser sig för dig!
sc
637
schumi
e30 318is -90
helloooooooooo floooooooooo...
jag tycker också att du skall köra obesiktigat. det är tufft. det är bara att vara ute och köra på natten som vi gör. :)
fast om du skall använda din bil lite som bruksbil och så kan det bli lite klurigt i storstan. hmm....

det är fan drag i blåa-faran nu. byggden skall täckas med svarta spår.. ha haha
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Ta bort vajern till handtaget som öppnar motorhuven. Då kan dom ju inte kolla vilken motor det sitter i. Vad jag vet så finns det inga regler som säger att motorhuven ska gå att öppna.. :-)
Annars har inte jag så många råd att ge. Tyvärr.

//groze
323E21terror
Carboman ta nu mitt och Schumis råd, ut och måla mitt i natten som vi andra :-), 5-poäng för kollision med fotgängare, 10-poäng för mamma med barnvagn, 20-poäng för pensionär.

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.