|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Carboman |
Hallå alla lyckliga!!! Är sedan en tid ägare till en väldigt rostig 323 med en väldigt bra motor. Fick ett väldigt förmånligt pris på en helt rostlagad och ny-lackad 318 kaross i somras som jag slog till på. Nu blir ju det ett litet problem vid besiktningen. Tänkte först göra en fuling och byta ramnr men det kanske inte är så bra idè eftersom den nya karossen saknar taklucka, vilken det står i papprena på den gamla att det ska vara!! Är det någon som vet hur jag ska gå till väga??? Kan man säga att takluckan är ihop-svetsad?? Eller hur är reglerna för att besikta en bil med en starkare motor än orginal? Skiljer ju en del på en 318 och en 323:a... Har hört att det är bränsle-reningen som styr om det blir godkänt. Allt på bilen som var 318 är utbytt mot 323 så det är bara ramnr som visar att det är en 318. Behöver hjälp och vore väldigt tacksam för alla tips man kan få!!! Punga på!!! |
|
Hej! Det är väl snarare bromsarna som skulle kunna vara problem, men har du bytt dem så borde det väl inte vara något problem. Ring bilprovningens upplysning och fråga! Lars |
|
|
Du måste regbesikta bilen, eftersom du har bytt till en starkare motor! En 318i har väl ca 102hk medans en 323i har 140hk! Har du bytt till 323ans bromsar, så ska inte regbesiktningen vara något problem! Annars är det väl bara att besikta bilen som den är och sedan åka hem och stoppa i 323-motorn. På så sätt har du 1år på dig innan regbesiktning, och dessutom betalar du försäkringen som att du hade en 318 fast det är en 323! Men om du blir stoppad vid en rullande besiktning har du bara 2 veckor på dig att regbesikta! |
|
Carboman |
Tack för de snabba svaren!! :) Jodå, bromsarna är nya 323 bromsar. Ringde till bilprovningen och de sade att problemet är avgas-värdena. De ska tydligen stämma enligt en 318. Har dessvärre ingen bränslerening pga K&N-filter samt en trim-kam och portad topp.. Nån som vet om kraven på en 318 från 81 är mycket hårdare än på en 323:a från 79??? Man tycker ju att är det ena godkänt så borde ju de andra vara det.. Knas-regler!!! Eller så förklarade han dåligt.. (finns ju en viss chans att jag missförstod.. hmm..) Kan man slå i något i tanken som ger bättre värden?? Har L-jetronic insprut istället för original. Ger det bättre värden kanske?? |
|
Säger bara en sak: Glöm att du får den godkänd i bilprovningen.... För att det skall gå, så måste du ha ett INTYG från BMW angående avgasvärden och dylikt, och det lämnar BMW aldrig ut. Det räcker således inte med uppmäta värden hos tredje part. Det har varit ett antal trådar om detta i forumet, som du borde kika på. För att lyckas med att få en bil med annan motor genom SBP, så krävs det att bilen är -75 års modell eller äldre, detta på grund av att dessa inte omfattas av dessa avgasregler. Sen finns det ju varianter med flyttgodspapper och sånt, men det är en annan historia. |
|
| Håller med zigge, GLÖM att du får igenom den bilen, en arbetskamrat till mig byggde om en -84 318 till 320, han försökte med allt för att få igenom den, det var helt lönlöst, han var tvungen att ha intyg från BMW, och dom vägrade lämna ut några sådana intyg. | |
BMW-Yoda |
Kan bara säga att dom två ovan har tyvärr väldigt rätt. Du kommer aldrig att kunna besikta den i Svedala. Hade det varit en SAAB,Volvo hade det gått för dom lämnar dylika intyg (mot pröjs) men BMW och även Mercedes lämnar aldrig dylika intyg. Har själv pratat med BMW Malmö och deras inställning till sådant är blankt nej. BMW-Yoda |
Carboman |
Ok.. låter ju inte så roligt det här.. Bilen är ju verkligen superfin både motormässigt och kaross. Är ju helt sjukt att man inte ska få den godkänd pga skitregler!!! Får väl köpa en rostig 240 istället då.. Nån som vet hur man gör om man nu skulle ha svetsat igen en taklucka på ett sånt snyggt sätt att det inte syns att det någonsin funnits någon??? Måste man regbesikta den då eftersom det då inte stämmer överräns med vad som står på pappret??? |
| Jepp. Och det är inga problem att få genom en regbesiktning hos SBP. | |
Bengt-Magnus W |
Såvitt jag vet skiljer det 2 cylindrar också. Om besiktningsmannen inte är en praktikant borde han se det innan takluckan. Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!! |
|
Alla verkar säga att det inte går att reg.besikta om en 318 med 323 motor. För egen del så VET jag att det går. Har nämligen en 318 kaross, dit jag flyttade över allt från 323:an. Även elsystem varenda skruv och mutter allt är från 323:an. Sedan när det var dags för reg.besiktning så slog jag i K-sprit i tanken, så när dom skulle mäta avgas-värdena så var dom helt ok. Sen var det egentligen bara bromsarna som dom kollade extra nogrannt. Idag rullar den på hur bra som helst. Men det kan ju också bero på vad det är för besikningsmän man har att göra med. Jag hade säkert en jävla tur som fick igenom den. bushman |
|
Carboman |
Ok!! Nu känns det som det finns lite hopp i alla fall!! Besiktningsmannen jag pratade med på telefon sade heller ingenting om att papper från BMW behövdes, bara att avgasvärdena måste vara ok. Men det vore ju trist att inte få igenom den om man försökte med en reg.besiktning för då är det ju lite kört med att mygla lite.. Som svar på Bengt-Magnus senaste inlägg så hade jag tänkt att byta ramnr och plåtar från min rostiga 323:a och sen låta hela världen (inklusive besiktningsmannen) tro att den rostfria bil i superskick helt enkelt är en 323 och inte den 318 som den i grunden är. Dock uppstår problemet med att det inte finns en taklucka på den nya karossen vilket är det enda som inte stämmer överräns med pappret på bilen. Kan man säga att man svetsat igen den pga rostangrepp?? Om jag skulle ha lagat den gamla karossen så hade jag utan tvekan svetsat igen skiten i alla fall för den gick ändå inte att öppna pga all rost! Vet att det anses som mygel men ändå.. Man får byta rostig plåt mot ny, fräsh, så igentligen kan man säga att jag byte så mycket plåt att endast ramnr blev kvar.. Så kan man ju oxå se på saken.. |
|
Kan du inte sätta en taklucka på bilen? Det finns väl kit att köpa om du inte kan använda den från 323:an. Lars |
|
|
Tjena! har en polare som köpte en 323:a e30, när han kom hem med bilen så upptäckte han att det stod att de va tacklucka i papperen men det var ingen på bilen. det var i grunden en 325:a med 323 papper. han har haft den ett tag nu och besiktat den 2ggr och dom har inte sagt nått. men det är ju inte kul att chansa heller. lycka till |
|
| Jag funderar på att ploppa i en 320 motor i en 318, det är lika knivigt det va? Med tanke på att antalet cylindrar ökar. Är det vanligt att de kollar på antalet cylindrar vid besiktning? | |
|
tja, de öppnar huven och om besiktningsmannen inte sover så är det ganska uppbart att det är fel motor i bilen, n'est pas? /göran, vintermannen/ |
|
Carboman |
Hallå igen! Har ingen större lust att sätta dit en taklucka, dels vill jag inte såga i en så fin kaross, sedan har jag ingen nytta av en sådan heller + att det rostar ganska lätt. Föredrar täckt tak! Men annars hade det varit en god idé. Men om man säger till besiktningsmannen att killen som hade bilen innan mig svetsade igen luckan och han har tillgång till en väldigt bra verkstad och gjorde ett mycket bra jobb så det går inte att se att den är svetsad så borde de ju inte kunna säga något!? Kanske att man måste reg.besikta bilen men det är ju inte hela världen. En fördel är väl oxå att 323:an har varit avställd i 3 år? På den tiden hinner man göra ganska mycket. Har en kompis som besiktade sin E21 för en tid sedan. De kollade inte ens ramnr.. Men men.. Hoppas alla håller tummarna för mig nu.. Det är ju alldeles för lite feta E21:or ute och terroriserar omgivningen.. he he!! (de flesta har väl rostat bort..) |
e21 |
hur många ställen sitter chassinumret på, har hört att det skulle sitta ett under hatthyllan. någon som vet |
|
Jag tror att det bara sitter på 2 ställen, i motorrummet och i bagaget, fast det kan ju finnas fler men jag har då inte hittat nåt. Om nån vet, berätta gärna. bushman |
|
| Kollar besiktningen så att motornummret stämmer överens med chassinummer? | |
e21 |
går det verkligen inte att få ett intyg från bmw? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.