|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa, Jag var inne och besvarade ett inlägg och samtidigt berättade jag om mina planer på att montera i ett open air. Nu har det kommit in många synpunkter på detta sorts filter. Så nu är jag aldeles villrådig, enligt leverantör så kan det göra c:a +10 hästar, men några av inläggen har varit negativa till den sortens filter. menar tillochmed motsatsen. Jag skulle bli glad om alla som vet någonting och gärna har erfarenheter från sådan montering, även resultat från detlika, om ni kan upplysa mig i ämnet, jag är inte så intresserad om det skulle innebära problem och hästkraftreducering? Jag trivs med kärran men är naturligvis intresserad av små förbättringar som kan ge några friska hästar till. Jag vet att ni kommer att hjälpa mig, så jag tackar redan på förhand. hej på er alla fartdårar och blyfötter. | |
|
När jag köpte 535an satt det ett K&N öppet filter, när sommarn (och värmen) kom märkte jag att den vart väldigt slö och inte lika varvvillig. Satte dit orginalfiltret och problemet var löst! Skärmar man av filtret bra så kan det väl ge någon eller ett par hästar extra, men inga 10 inte... /// Nicke |
|
|
Nej, behåll originalboxen och montera in ett K&N filter där istället. Motorn är absolut tillräckligt högljudd redan med standardfiltret, öppet filter går kanske i riktigt höga farter när det strömmar in kall luft, men inte annars. Börja modifiera för att få dit en avskärmning är nog ingen bra idé heller då man riskerar att förstöra något. Originalburken har redan från fabrik rejäla avskärmingar mot motorn och kylaren, burken håller sig kall och fin oavsett fart. Ska du förfina prestandan i din 3,8 med små medel så är insatsfilter och en mappning på rullande landsväg (7.000 kr) det enda som duger och gör skillnad (tala med Gemini_ här på forumet för info), såvida det inte får kosta över 50.000 kr i trim, då finns det andra metoder som gör rejäl skillnad. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Hej Per, Jag har en M5 och har haft två stycken Open Air luftfilter på den.... Den ena var en Jr Och den andra som är den nyaste är en Lintec som är väldigt stor och var ganska dyrt 1400.- . För att luftfilter ska fungerar som det ska måste du tänka på: 1.- Du måste ha en stor filter jag menar 350 hk++ 2.- Du måste bygga en skyddplåt runt filter som verkligen leder bort värmen från motor till filter.... 3.- Bygga en rör som leder friskluft till filter... Vad jag har upplev att ha openair luftfilter är 1.-Ingugsljudet blev väldigt rå till och med på tomgång. 2.-Bättre gas respons. 3.-Motor kändes starkare men de kan vara psykologisk... Det som jag tycker är att det ska vara väldigt svårt att kunna känna 15 hk till på en motor som är så pass stor.. Alltså om det ger eller ta bort hästkraften från motor måste mätas på rullande längväg.. det är ingenting som man känner själv tycker jag... Alltså jag tycker att du ska köpa en och prova om det fungerar inte bra och du är inte glad då sälj den vidare.. M.V.H Mauricio |
|
| Det fungerar inte bra med öppet filter på M5, det blir som konstaterat för varmt. Originalburken är mycket bra flödeskonstruerad och den tar luften utanför motorrummet, det är det viktigaste. Ang. avskärminingarna mellan motorn och luftburken kom de först från årsm. -91 tror jag. Jag uppdatearde med dessa på min -89:a och upplevde buken mera sval. | |
|
Per-Erik: Köp inte filtret. Har ett hemma på hyllan som jag aldrig kommer att installera igen... Köpte den till min förra M5 3,6l. Gasresponsen blir bättre då bilen är i friläge, men under belastning blev min bil märkbart långsammare, speciellt på varma sommardagar. Hade dock ingen avskärmning, får finns så dåligt med blats för sånt i M5'an. Kanske det är bättre med en bra avskärmning, men då tror jag även man ska se till att denna "låda" är rätt lufttät, samt den förses med kall luft vie ex. en slang/rör... Men jag tycker nu mina ord börjar beskriva den befintliga luftburken? Köp ett sport insatsfilter och håll kvar burken om du vill ha annat luftfilter... |
|
|
Jag skulle vilja ha också min original luftburken men det fick jag inte när jag köpte bilen!!!! synd då!!! Men i alla fall min bil enligt förre ägare så att den hade varit trimma hos Köhler Racing och att dem hade installerat en open luftfilter ändrar grejer och ändra databoxen och mappa bilen sedan, så han rekomenderar mig att inte byta till luftburken igen. Tycker bara att det är låter konstigt han påstående??? Men jag ska försöka ringa Köhler och fråga om det stämmer detta i alla fall!!! M.V.H Mauricio.... |
|
| Jag har en över till 3,6l... | |
|
Per-Erik Tänk på att ett öppet filter släpper igenom mera partiklar som går rakt in i motorn... Jag kör med orginal luftbox när det dammar som mest på vårarna och med det öppna filtret (BMC) monterat i grillen och kalluftsintag istället för helljus under resten av sommaren. Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
| Maurixt---jag tror absolut INTE att Köhler har monterat dit ett öppet filter. | |
|
Fredric: Det tror jag inte heller men det påstod killen som jag köpte bilen ifrån... Men det går inte att lita på honom eftersom han så till mig att min bil hade absolut inte nivåreglerings dämpare men det visade sig efter några månader att jag hade den, av den sort som läcker olja också.... M.V.H Mauricio |
|
|
bayerischemotor majla mig då angående luftburken då M.V.H Mauricio |
|
| Maurixt---ok jag förstår.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.