|
|
|
|---|---|
|
jag har en Bmw original radio/bandare och skulle gärna vilja ha cd i bilen.frågan är: hur bär jag mej åt? vad behöver jag förutom växlaren? kommer jag att kunna styra växlaren från original radion/multi ratten? hur kopplar jag ihop växlaren med original radion? eller ska man byta ut bandar delen mot en enkel cd?Jag har sökt på forumet och på diverse sidor men allt i cd väg verkar vara till 3/5 serien.Är det något special till 7 serien eller kan man använda 5 seriens prylar isf??? Här på forumet ,om någonstans tror jag att lösningen på mitt problem finns. Med hopp om att spela cd i Beemern!!!! | |
|
Tjena, 7-serien (E38) har inte samma växlare som någon annan 5-serien (E39) eller E36/E46. Däremot tror jag E38 har samma som den äldre E32:an. I vilket fall är det en Pioneerspelare med 6 skivor och inte den Alpine/något-mer som sitter i E39. Det är stor chans, men inte säkert att det är fördraget till växlare. Lättast är nog att öppna bakluckan och kolla längst bak till vänster, innanför en lucka i klädseln. Där sitter ev. DSP, radio osv och om det finns en eller ett par extra multipolskontakter där så är det stor chans att du har färdigt kablage. Om du kopplar in en växlare i ett fördraget kablage så kommer bandaren hitta växlaren och därmed alla knappar fungera. Öppna, kolla och lycka till! // CLiFF |
|
|
Hejsan... kollade in bakom luckan på vänster sida som du skrev.....det är en vit rektangulär kontakt ( 10 rund-stifts) som inte är ihopp kopplad med något...kan det vara den som är till en cd-växlare?? Om jag har en sån tur så är det väl bara att leta rätt på en kabel och en växlare.....och så strömmar det ljuv cd-musik ur högtalarna*hoppas det iaf* Med hopp om att spela cd i beemern... |
|
|
Hej, det låter rimligt, jag kommer inte ihåg antalet stift, men den är ljusblå eller vit. Enklast är nog att kolla runt på Powerbörsen/annonsera där och sedan be att få koppla in innan betalning. Lycka till! // CLiFF |
|
|
kolla in på www.connects2.co.uk för lämpliga adapters ( svensk ÅF: Sony) funkar kalas bra i E39 iaf... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för tippset ...men dom verkar bara ha adapters till 3 å 5 serien.....om nu inte det kan funka.Jag kan alltså köpa tex en sony växlare om jag bara hittar en adapter som funkar mellan bilens kontakt och växlaren? jag får väl åka in på mds i luleå å höra mej för där åxå,dom kanske har några ideer.Jag tar tacksamt emot all kunskap i ämmnet som det bara går att få... Med hopp om att spela cd i Beemern!! |
|
|
Jag har en Sony CDX-T69 med connects2 box i min E39 och den BÖR fungera även i en E38 då man ansluter till headuniten via radio kontakten ( gamla hederliga BMW klumpen med 16(??)) stift samt en liten vit 2x5 stifts plugg ca 5x15 mm stor för ( lika som i din E38??) ( dom växlare som funkar är: CDX-T69/CDX-T70MX ( mp3!!) samt en stor 10 skivors lådda se även här på connects2s hemsida) Mitt tips: Maila connects2 och fråga om det fungerar alt. be din bilradiobutik ta hem en box och prova innan du köper lycka till Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jepp de passar och lär fungera "tekniskt", men E39:ans passar inte att original montera (men det kan ju leva med om man så önskar).. // CLiFF |
|
|
Cliff: dvs orginal E39 passar inte E38 menar du?? ( och tur är väl det då Sonyn är betydlig mindre och nättare i formatet....) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Exaktamente! Fråga Gasar-Magnus: har man löst "navigationsproblemet" med Sonyn MP3-spelaren? Dvs kan man nu se låttitlar i infofönstret + navigera enkelt i undermappar? Det vore super. |
|
|
nix som jag fattade MP3 köret var det bara "CD stuket" och efter låt 99 blir låt 100 låt 01 dvs vill du ha fler än 100 låtar blir till att räkna rätt efter 100... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.