AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
448

Justering av tändningen på 518i

Är lite nybörjare och bilen startar inte. Det är en 518i från 89 eller 90 tror jag.

Farsan och jag gissar på att det är tändningen, vi har försökt att justera tändningen men det har inte gått så bra. Vi har provat två gånger och i båda fallen startar inte bilen. Ena gången går startmotorn bara runt och runt, den andra så hördes ett litet "poff" och det kom blågrå rök nånstans runt motorn. Tändstiften är bytta och det finns bensin i tanken, men bilen har ståt stilla många månader så det kan ha runnit tillbaka?

Någon som kan hjälpa mig och skriva hur man kan justera tändningen på lättast sätt? Kan det vara nåt annat som man kan kolla också?

Tack på förhand...

Jag skulle väntat med att röra tändningens inställning till senare om bilen bara har stått en tid. Lossa en tändkabel och sätt ett stift i och lägg mot godset. Klar blå gnista när startmotorn går runt? Jag tippar nog på att nåt i bränsleförsörjningen har tröttnat lite. Hörs det nåt från bränslepumpen när nyckeln vrids till tändningsläget? Man hör rätt ofta om problem med reläet till bränslepumpen, oxiderade anslutningar eller säkringar kanske. Kolla även gummislangar runt motorn, både till bränsle och insug. Lite startgas kan klart pigga upp, kanske räcker för att den skall vakna och gå vidare av egen kraft?

FP
Ok tack..ska kola upp det. Men först måste väl tändning justeras nu när vi vart där och pillat? För det kommer fortfarande "poffa" om man försöker starta bilen..eller?
Om tändningen står helt fel så skjuter den säkert en del i insuget osv. Försök ställ tillbaka till grundläget så bör den starta iaf. Pang och poff blir det även ibland när bilen får dåligt med bränsle.

FP
Ok..har inte vart i garaget på ett tag, men hur kan man lättast ställa tillbaka den till grundläget? Har läst nåt tidigare om en lampa och så.
Om du menar blixtlampa som visar tändläget mha remskivans markering osv "under drift" så gäller det att få igång motorn först. Det sitter väl inte konventionella brytare osv på denna modell har jag för mig, annars är det ju vanlig provlampa kopplad till brytaren för inställning av grundtändläget.
Kan du inte "rekonstruera" läget ung till där det var innan? Annars bör nog nån kunnig mekare kopplas in på fallet tror jag.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.