AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.214

dött batteri vid ca -10 grader

Hejsan, har problemet att batteriet laddas ur totalt över natten i min 525 -91 om det är kallt ute.
Batteriet är ca 2 månader gammalt och det finns inga tendenser alls till dålig laddning om det är varmare ute.
(tyvärr är multimetern trasig, skall köpa ny).
Nå'n som vet om några så'na problem vid kyla?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du kan ha något som ligger och drar ström..men du kan också haft otur och det är fel på batteriet..det är i såfall det minsta problemet om bara har kvittot kvar...koppla loss batteriet över natten och se om det finns ström kvar på morgonen
Vissa märken funkar märkligt nog inte vid kylla utan det blir totalt urladdat, om du tar in det i värmen en stund så skall du få se att det har full laddning på nytt.
tn
ett fullt laddat batteri tål minus 70 grader innan det pajar!

Du har säkert en tjuvläcka..

Ibland ser man om man lyfter av Plus polen att det gnistrar onormalt mycket ... då kan man mistänka tjuvström.
tn:
Det skall göra det ja men det finns endel märken som har haft problem vid kyla, granen hade ett sånt och med det samma temperaturen kröp under -5 så var det tomt på en halvtimme, han fick ett nytt på garanti men det var samma sak så han byte märke och sen dess har han inte haft något problem alls.

Så jag skulle rekomendera dig att prova ett annat batteri och se om det är samma sak då.
pettan86
Du kan ju prova att ta en tångampere mätare o sätta runt plus eller minuskabeln från batteriet o kolla om det drar nå ström.
Enkelt sätt att kolla:)
/petrus
Det är fullständigt onormalt att ett batteri lägger av utan anledning på en halvtimme vid så lite som minus 5-10°. Måste vara ett rent seriefel på dessa om han fick två på raken då.
Om det töms över en natt och runt -10° så kan man misstänka att nånting drar tjuvström, bör kollas innan man bara laddar upp eller byter till nytt, annars har man strax samma problem igen.
Kolla även så bilen laddar fullgott, du skall ha 13,8-14,4V mätt över batteripolerna en stund efter start.

FP
Onormalt, javisst hade aldrig hört om det förut. Han använder det till båten nu istället, man kör ju ändå aldrig med den på vinter.
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Hade liknande problem, batteriet i M3:an tog slut förra vintern. Mätte upp hur stort som kunde sättas i och åkte till en firma i Finland (billigare där) som bara säljer batterier och köpte ett Warta silver 110Ah. När jag kom hem gav jag det lite extra laddning men tyckte att amperemätaren på laddaren uppförde sig underligt, tänkte nytt kan inte vara fel. Monterade men det var dött efter 1-2dar, aha tjuvström mätte och kom fram till att den inte drog mer än normalt, kollade laddning, allt OK ??? Tog lös batteriet och åkte till närmaste verkstad som mätte med belastning och dom sa att det var OK ??? Svor långa haranger om BMW:s dåliga laddning men tänkte att garantin på batteriet gäller så jag åkte tillbaka till finland och slängde upp det på disken och sa kaputt (han kan inte svenska). Då tog han fram något avancerat mätinstrument och mätte 2 minuter, sen gav han mig ett nytt batteri och strömproblemen var över. Det blev lite långt men man ska inte betala för ett batt som inte fungerar i alla väder.

----BMW ///M3---
Hej igen.
Har lånat multimeter och mätt lite idag (-1 grad).
Laddar ca 14,4 V och drar inte mer än 0,1 A. :-(
Vill tillägga att det var likadant med gamla batteriet. Det är därför jag har ett nytt.
När det här händer är batteriet så slut att klocka och trippmätare nollställs.
Skall ut och mäta igen så fort det blir kallt (-10-15 grader).
Fler idéer?

Finns väl egentligen bara två rimliga orsaker: Nya batteriet är också defekt eller att nånting drar ström rätt rejält men sporadiskt. Förutsätter att batterikablarna är riktigt fastdragna osv. För att återställa ett tömt batteri så måste det laddas minst ett dygn, gärna mera, annars kan även en rätt måttlig förbrukare tömma det igen på några timmar. Även om 0,1A är en liten ström så är det en bit över det mera normala 20-30 mA.

FP
Skämt:

Det är någon som har kopplat diskoteksbelysning till ditt billarm, sedan slår dom till bilen och rycker i dörrarna med jämna mellanrum under nätterna, så blinkar det fint medans du sover på stadens diskotek :)

Nåja, jag måste säga att jag upplever samma problem.. Även om mitt batteri inte dras ut helt, så är det märkbart sämre nu vintertid än på + sidan... Mitt batteri är nog gammal dock..

// Björn Eriksson
Det drar inte ström särskilt sporadiskt, utan när det blir kallt.
Det är den strömtjuven jag är ute efter.
Frågan är vad som kan dra så mycket när det blir riktigt kallt.
Kan vara lite knepigt och tidsödande. Enklast är kanske att göra om mätningen av förbrukning med allt avstängt vid t.ex -10° eller lägre och se om det skiljer något mot tidigare mätning som gav 0,1A. Det finns ju mängder med elektronik osv som kan dra ström, man får koppla loss gruppvis med säkringar osv. Om ingen tjuvström mäts så återstår ju bara batteriet i sig själv.

FP
Varje år när de först 10- nätterna kommer så lägger batteriet i TDS:n av, om vi inte kör den 5-10 mil om dagen då håller det.

Får ett nytt varje år på garantin av butiken GP-batterier i GBG.
Har aldrig bhittat något fel på generator eller tjyvström så jag hävdar att deras batterier är skräp och får ett nytt varje år..

På sommarhalvåret så kan vi ställa den bilen en månad utan problem men på vintern så är det tomt efter 3 dagar om det är minus..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är det som är skillnaden på kvalitet och lågprisbatterier, det märks inte förrän det blir kallt. Känn på vikten så skiljer det endel kilon på de olika alternativen, dvs skulle det vara kilopris så skulle nog prisnivån var den samma nästan.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.