|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bilen min har ett tiotal rostfläckar på höger sida, de flesta sitter mitt på dörren, e troligen tidigare stenskott som ingen gjort något åt! fläckarna är ca 1-2cm. Någon som haft liknande rostproblem och hur har ni i sådant fall åtgärdat detta, räcker det att bara ta bort rosten där den sitter eller måste man slipa ett större område! vill fixa det innan det blir för mkt och för djupt .(lacken är Polaris Met)spray eller stift? tack på förhand/glidarn | |
|
Du bör slipa ett lite större område än det synliga. Rosten brukar nämligen skypa under lacken. Om du vill göra det seriöst ska du blästra tycker jag, det eliminerar risken för att inte få det helt "plåt rent". |
|
|
Tycker definitivt att du ska blästra precis som moose skriver. När det gäller rostskydd rekomenderar jag zinkfärg som har bra motstånd mot rost. Lackering av så pass stora fläckar är det uteslutande spray som gäller enligt min mening. Ska man använda sig av lackstift blir det till att slipa och polera för att få ett bra resultat. Tänk på att maskera ett stort område för att undvika spraydamm på oönskade ställen. |
|
|
Hej. Detta tips ger bästa möjliga reparation av rostfläckar, kräver dock lite vana och/eller känsla. 1.Rostprickar blästras försiktigt med punktbläster. 2.Använd Epoxygrund att lägga på den rena plåten. 3.Spackla med rakblad eller minispackel, slipa/rikta därefter med 240våtslip, sedan 2000våtslip + klots. 4.Grunda med ytterligare Epoxy (Airbrush användes med fördel) 5. Lacka med lågt tryck, tunna lager , låt torka mellan varven. tack vare det låga trycket (ca:0,5 bar) så får du en mycket kontrollerbar sprutbild vilket gör att du inte behöver eller skall maskera omgivande ytor. 6.Vänta 2-3 dagar, polera sedan bort det lilla färgdam som finns runt reparationsområdet... Reparationen klar!...... Mvh Skalman |
|
Cronenberg |
Gnugga rent med stålull fyll fläckarna med lackstifft har du ork över lägg ett lager klarlack. Varför göra det svårt? |
|
Hmm Cronenberg........ Ingen kommentar . Mvh skalman. |
|
| Cronenberg: Påminn mig om att ALDRIG köpa bil av dig... | |
|
2-3 dagar att vänta till ihoppolering med övriga lacken? Gäller det 2-komponents Glasurit såväl som "vanlig" sprayfärg? Håller på med en gammal bil och filurade just på hur länge man skall vänta. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
räckte med 24 h för mig innan jag kunde polera "ihop" lackerna hade iofs dimmat ut ganska mkt med färg å klarlack men bra blev det! ___ Mvh Patrik N. |
|
bustorp |
Jag skulle definitivt inte rekommendera dig att bättra ett tiotal rostfläckar med spray, i synnerhet om dom sitter mitt på dörren om du vill att det ska bli ett snyggt resultat. Det är näst intill omöjligt att göra det bra då det garanterat blir en fläck. Hur ser det då ut med tio fläckar på sidan? Troligtvis inte snyggare än innan men rostfritt om man kan leva med att bilen ser ut som en dalmatiner. Den som tror sig kunna göra sådana bättringar nästan osynliga (för det är väl meningen att det inte ska synas) i närområdet till en vettig peng kan kontakta mig så ska jag förse vederbörande med jobb i kubik, det lovar jag. Antingen är du ett superproffs och ska då inte syssla med sånt skitjobb utan att tjäna en rejäl hacka på varje jobb eller så heter du Joe Labero och egentligen jobbar med magi. Så j---a lätt är det inte. Är det inte bättre att spruta hela sidan ex.vis till vecket? Då blir det riktigt och risken för färgskillnad blir noll. Visst, det kostar ett par tusingar men det känns bättre i BMW-hjärtat, tro mig. Om du ändå ska ge dig på det o inte har tillgång till bläster så kan en Dremel göra ganska bra nytta då man kan göra "punktinsatser" med den. skalmans tips ska du ta till dig men som han skriver, det "kräver dock vana och/eller känsla" och jag skulle vilja tillägga lite tur till detta. Lycka till med vilket du än gör!!! BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Jag har ingen större erfarenhet eller så men.. Cronenbergs "enkla" tips skulle nog jag köra på, har själv slipat rent ett par stora stenskott och petat i med lackstift.. det är ju bara att slipa ned detta med 1200/2000 våtslipper sen så blir det kanon (och rubba över sen).. Så mycket finare blir det inte att jag skulle lägga ned en hel dag på att fixa med spray osv osv.. Rosten har inte kommit tillbaks än, och det är gott och väl ett år sen jag gjorde det.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.