|
|
|
|---|---|
523i_96 |
Hej! Jag hade förut kolonk i framvagnen på min m535 e28. Det visade sig vara stötdämparna så jag bytte dem till Bilstein Sprint eftersom bilen är sänkt. Klonket försvann och bilen fjädrade i fram, vilket den inte gjorde med de gamla dämparna som kärvade. Innan jag bytte hade jag ingen fjädring i fram. Bilen var helt stum. Nu står bilen avställd i ett kallgarage och jag kände lite på fjädringen i fram genom att gunga på bilen. Jag blev väldigt förvånad eftersom bilen fortfarande är väldigt stum. Jag upplever att den inte var så stum när jag ställde av den, men det kanske är inbillning. Och påverkas av "kallt" väder (ett par plusgrader) gör väl knappast ett par nya dämpare. Om jag trycker allt vad jag kan så fjädrar den kanske 1 cm i fram. Jag har hissat upp och ner i fram och allt verkar okey så sett. Inga missljud eller andra synliga defekter. Dämparna går isär utan att kärva när man hissar. Nu till frågan. Ska Bilstein Sprint vara så hårda??? Jag har lagt ner 6000 kronor och massa arbete på framvagnen så man blir lite orolig att det har hänt något. Tacksam för svar//Magnus |
|
Ja, dom är så hårda som du beskriver. Kanske en modifierad sanning, det är igentligen fjädrarna som är så hårda...dämparen är "bara" till för att stanna upp fjädrarnas rörelser. Vad har du för fjädrar i bilen. Någon sänksatts eller är det std M fjädrar? |
|
|
Bilstein Sprint till e39´an är långt ifrån stenhårda i varje fall, hur det är till e28´an vill jag låta vara osagt. Jag vill minnas att det har skrivits en hel del om olika dämpare på forumet, gör en sökning och se vad det ger. God Jul och gott nytt år! Min 528i Touring Länk |
|
523i_96 |
Hej Pelle! Jag vet faktiskt inte märket på fjädrarna. Det är sänkfjädrar i alla fall. Det var skönt att höra att det verkar ok. I bak är bilen dock inte alls lika stum. Det sitter sänkfjädrar i bak med, men dämparna vet jag inte märket på i bak. Kanske är det original dämpare bak som gör den mer mjuk där? Fortsatt trevlig jul! Mvh: Magnus |
523i_96 |
Säger god jul till tsaros med!! |
|
Fjäder uppsättningen är oftast (alltid) mjukare bak. Så din uppsättning är säkert som det ska. Framfjädrarna är ligger runt 200-240lb/in fram på dom flesta sänk fjädrar till e28an. Oftast så är tillbehörsfjädrar lite hårdare fram än M-fjädrarna och lite mjukare bak än M-fjädrarna. Ot: Jag annvänder ~2,5 gång så hårda fjädrar på min e28 än M fjädrarna. God jul på er!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.