|
|
|
|---|---|
|
God jul på er alla. Har ett problem med klimatanläggningen, sitter jag och kör och har 22 grader inställt så blir det först jättebra och behaglig temperatur, men sen efter ett tag så börjar det blåsa kallt, och det fortsätter att blåsa kallt, inte bara en stund utan hela tiden, tillslut så sitter man där och fryser om man inte ändrar tempinställn. Någon som har en förklaring på detta? Och gärna en lösning. Mvh Kim | |
|
Någon??? Mvh Kim |
|
|
Mest troligt detta: Länk --/Peter BMW -- Break My Window |
|
|
putteprutt: Tack, låter precis som mitt problem. Vet nån hur man plockar loss klimatenheten? Går det att byta fläkten om man inte får igång den? Mvh Kim |
|
|
Har nu plockat isär klimatenheten, smort upp, rengjort och försökt få igång fläkten, men utan framgång, den går igång om man petar till den lite och sen snurrar den på ordentligt. Vad är nästa steg? Måste jag köpa en ny klimatdel eller går det att köpa bara kretskortet som fläkten sitter på? Nån som kan sånt här som kan hjälpa mig lite? Mvh Kim |
|
|
Den officiella reservdelen är hela klimatmodulen som du plockat bort. C:a 2200:- på BMW när jag ringde och frågade. Man kan också köpa en på skroten för omkring halva priset. Det går också att byta själva fläkten på kretskortet, som är en standarkomponent. Den tillverkas av Papst Länk , modellbeteckning RE 38-11/13L, pruduktblad här: Länk. Den går att köpa hos siehl-ebm i sollentuna: Länk. Den fanns i lager när jag ringde dit och kostade mindre än ett par hundringar. Rackarns bökig att löda loss - tennsug är nästan ett krav. Lycka till! --/Peter BMW -- Break My Window |
|
|
putteprutt: tack för din hjälp, ska prova att byta själva fläkten, går det åt h.....e så får jag ändå byta klimatmodulen. Återkommer när problemet är löst. Mvh Kim |
|
|
Nu är fläkten bytt och fungerar som den ska, varmt och gott. Ett stort tack till putteprutt och Hasso. Mvh Kim |
|
villy |
Det finns även en annan variant av fläkt, som inte sitter lödad på kretskortet, utan sitter i en liten behållare på baksidan av ac panelen. Fläktmotorn ser ut som en vanlig elmotor som finns på t.ex. radiostyrda bilar mm. Någon som vet var man kan köpa denna modell av fläkt? Tack för svar... |
|
Ett annat problem som någon kanske drabbats av: Jag använder mig inte av automatiken, utan kör med manuell reglering. Då jag sätter mig i bilen sommartid så har jag i allmänhet AC:n på +16 grader. Sedan då det blivit behagligt svalt så försöker jag ställa upp graderna en aning, till +20. Då kommer det het luft som fan. Luften blir alltså inte en aning varmare då jag höjer från 16 till 20, utan den ändrar från iskall till het luft. Någon som märkt liknande? |
|
|
Söker också den lilla fläkten som "villy" nämner tyill min e34. Har försökt smörja den men lagrin kol m.m. är slut. Någon som vet var man kan få tag i enbart fläkten till en E34 med ACC |
|
villy |
Köpte en ny fläkt på BMW i somras. Men det hjälpte inte, så troligvis får jag byta hela kretskortet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.