|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Fick tag på M5 3,8 spjällhus och plemium. Har en 3,6:a. Funderar på om det är någon ide att sätta i 3,8 spjällhusen i min motor?? 3,6:ans spjäll är ju 46mm och 3,8:ans är 50mm. är det någon vitts med att krångla och byta?? lite modifiering får göras, bla spjäll-lägesgivaren ser inte lika dan ut...mm. Någon som gjort detta? Är det någon märkbar skillnad? Mvh Henke | |
|
om du ska tok-sugtrimma så bidrar det väl en liten liten bit men annars......... 3.8 extractorn ät oxå den 1.5mm tjockare.... "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Jag har även ett M5 3,8 grenrör som ligger.. känner inte för att byta det. har en E28 som jag satt i M5 motor i. Modifiering av grenrör är ett måste. hade lite trubbel innan allt passade. får räcka med spjällhus om det är någon bra ide.. tacksam för alla tipps. Mvh Henrik |
|
Tony-Avesta |
Ärlig talat så tycker jag det är oklokt att själv mickla på måfå med ex spjällhus mm, i iver att hoppas på mer effekt mm. Tänk på att det är skillnad i volym på 3,6 och 3,8 samt att det skiljer ordentligt med effekt. Detta torde vara den avgörande orsaken till att BMW valt ett aningen större spjäll på den större motorn. Då du nu inte har de förutsättningarna som avgjorde valet för BMW, samt heller inte har minsta möjlighet att ANPASSA ditt nya spjällhus så det fungerar i balans med resten av motorns elektronik mm, så kan det bli ett elände i värsta fall. Det större spjällhuset kan ge fel information om spjälläge till styrenheten, det kan ge betydligt sämre "take off" alltså att det vid mycket små spjällöppningar ger procentuellt mycket mer luftinsläpp än det mindre spjället, vilket kan resultera att de blir mycket svårare att dosera effekten vid försiktiga starter mm. Nä skit du i att mickla med spjällen, det tjänar du nog allra mest på, för du kan räkna med att BMW redan har kliat sig i svålen ordentligt när det valde det som nu sitter på din motor, så sannolikheten att du skulle göra ett bättre val och få några betydande fördelar på bytet torde vara NOLL! MVH Tony Länk |
|
mm sluta kladda byt hela motorn istället om du nu vill ha mer effekt mvh m5 micke M5 THE REAL POWER |
|
|
jag vill nog göra en jämförelse med att gå från 45 mm förgasare till 50 mm förgasare. Jag vet att man "borrar" 3,6 spjällen när man trimmar en 3,6. Och då borde det vara samma som att köra med 3,8 spjäll eller hur? Allt annat runt omkring som el osv kan man alltid byta...tex som spjällläges givare osv. Så det är inget hinder...och det går alltid att mappa styrboxen. Henrik, har du fått dit unichip? Så visst är det helt klart att där är lite och hämta på att montera dit större spjällhus, men man bör nog gå igenom hela vägen, med andra kammar och annat grenrör samtidigt. Jag har hört mig för lite ang glidspjäll och m88/s38 maskinen...och enligt dom jag har pratat med så ska det göra rellativt stor skillnad på maskinen. Men det är tyvärr rätt så mycket pengar i dom...om man nu inte har någon som kan fräsa ut det till en. |
|
Tony-Avesta |
Om man skall trimma vidare och då ganska ordentligt, så kan naturligtvis ett större spjällhus vara en fördel, i synnerhet på en sugmotor. Men nu gav ju inte frågeställarens inlägg någon indikation på trimning, utan verkade snarare bara fråga det gav några fördelar på en i övrigt original motor. Vilket var det jag svarade på. MVH Tony Länk |
|
Pelle Persson: Nej jag har inte varit och mappat min M5-motor ännu. Får bli till våren. Jag ska inte krabba med att byta spjällhus. Fick tag på lite M5-motordelar, däribland låg dessa spällhus.. Var mest nyfiken på hur det hade gått..:) ///Mvh Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.