AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.845

koppla slutsteg till e39 med navi hur?

fi
7
fikri
525ia-95
har en 97 e39 touring med navi tv,undrar om man kan koppla in en slutsteg
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej fikri,

Jag har personligen inte skruvat på någon touring, men jag vågar påstå att den mer eller mindre har samma komponenter som sedan E39 (och E38). Därför bör denna Länk funka även för dig.
Robsarve
Går utmärkt! Det sitter nämligen ett där redan.
Bi
16
Biftas
530iA Touring -01
Om det nu inte sitter något slutsteg där då? Hur gör man då?
Håller också på att försöka få in ett slutseg till en Nav/TV.
Går högtalarkablarna direkt från monitorn, eller går det från radiomodulen som sitter någonstans bak?
Robsarve
"radiomodulen" som sitter unde navi-cd´n (bakom växlaren om du har en) Är ett sexkanals slutsteg med INBYGGDA delningsfilter tillverkat av tyska Löeve. Den innehåller dock ingen radiodel och kan relativt enkelt bytas mot något bättre.

Kopplingsschema för den finns bl.a på www.bmwtips.com.

Att tänka på om du bara tänker byta steget och inte högtalarna (vilka du verkligen borde byta) är att diskanterna inte har något passivt delningsfilter, utan det måste ordnas, annars bränner du dem.
Bi
16
Biftas
530iA Touring -01
Som min förra inlägg repeterar jag, Om man ej har HiFi paketet finns ju inget slutsteg. Det sitter inget slutsteg där. Vart går då högtalarkablarna från? Själva Nav/tv monitorn eller sitter det en radiomodul någonstans? och hur gör man då om man vill ha ett slutsteg inkopplat?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Biftas,
Jag spekulerar bara nu, men om du har ett stereropaket utan originalslutsteg, så borde fortfarande själva radiomodulen finnas någonstans vid vänster bakskärm. (I E38:or med TV/Nav sitter den närmast plåten i vänster bakskärm bakom en filtmatta och ser ut som en vanlig radio i DIN-format men utan frontpanel)
Kolla den här länken om du kan hitta något som liknar det du har i din bil.
Länk

Jag gissar att flertalet radiomodeller gemensamt skarvdon, så kanske kan du hitta utgående högtalarkablar och koppla högnivå signal. Kolla t.ex.
Länk
Robsarve
Navi/radbör ju vara samma, så då är det inget steg där...

Det finns två ställen ditt orginalsteg logiskt sett kan finnas på, antingen i vänster bakskärm eller bredvid tv-mottagaren, under golvet framför reserhjulsbaljan.
Denna skiva sitter med fyra skruv, två i framkant på reserhjulsbaljan (under golven) och två i lastöglorna.
Bi
16
Biftas
530iA Touring -01
Kan den (radiomodulen) vara bakom fästet där slutseget skulle setat (är ju en filtmatta där)? Det står så här på sidan du angav ang. 'bordmonitorradio':

Unter Kofferraumboden unter schwarzer Kunststoffverkleidung zw. Reserverad und Ablage hinten links.

Någon som vet vad det betyder? är inte så bra på tyska.

Under golvet framför reservhjulsbaljan finns bara videomodulen.
Vänster bakskärm ser jag bara Navigatorn och CD-vxl.
Robsarve
nix. (Så det är den boxen..)

"Under bagagerumsgolvet, under den svarta plastkåpan, bredvid reservhjulet till vänster"

Det är hela plastsjoket till vänster om reserhjulet som skall lossas, därunder ligger det en box. (Iallafall på min med "HiFi")
Ge
10
Geir
528iA Touring -2000
Jeg har samme oppsett i min bil TV/Navi/Telefon uten HiFI og DSP. Jeg har koblet til en subwoofer til radio/forsterkeren som helt riktig ligger gjemt under den svarte plastboksen som er beskrevet ovenfor. Tror du må ta ut ut litt flere deler for å komme til (festet med klips og mutterer). Enheten inneholder både radio og forsterker. Så vidt jeg kan se er dette samme enhet som sitter i midtkonsollet når man har vanlig Business radio i sin bil. Derfor kan man sikkert konvertere signalene til lavnivå som er beskrevet i "Mekartips". Jeg koblet min Subwoofer til høynivåsignalene. Høyttalerledningene går fra denne forsterkeren opp igjennom bakereste stolpe (D ?, du ser de buntet sammen i luken der hvor Nav-CD-spilleren sitter). Du finner de igjen hvis du løsner ytterdelen (kun klips) på seteryggen venstre side bak (delen nærmest døren).

Geir
Bi
16
Biftas
530iA Touring -01
Tacka så mycket! har hittat den nu.
Ska se om det går att få till någon lågnivå från den. Fattar bara inte bilden i mektips, om man vill ha ut lågnivå för fram också, 'använd då lödpunkt där röd och blå kabel går'. Innebär det att man bara ska löda på en kabel där (parallellt), eller ska man löda vid någon utav lödpunkterna där de kablarna sitter (om kablarna inte sitter där från början?)?
Är det någon som fattar??? he.

Fattar inte att BMW måste göra allt så besvärligt att eftermontera saker.

Undrar hur Soundmodulen funkar (tillbehör). Vart man sätter in den osv. Den måste ju gå på högnivå isånafall.
Bi
16
Biftas
530iA Touring -01
Ingen som förstod mitt svammel i förgående inlägget???
Någon som kopplat in lågnivå både fram och bak på det sättet de beskrev i mektipset (löda på kablar från kretskortet)?

Är det ingen som kopplat in slutsteg i en bil där det inte finns slutsteg orginalmonterat (med lågnivå)?

Verkar inte vara exakt samma radiomodul i min 530iT med TV/Nav som beskrivs i 'mektipset'. kortet inuti kan ju vara samma iof.
Mektipset gäller för huvudenhet tillverkad av Philips, kolla om detta kan stämma med din. I mektipset menas att de lödpunkter där röd och blå trådstump sitter är för främre kanalerna, de andra är för bakre, dvs de som normalt önskas inkopplade med lågnivå. Inga trådar sitter naturligtvis på kortet när du öppnar locket, de är bara ditsatta på bilden för att visa lödpunkterna.
Om du vill ha alla fyra kanalerna ut som lågnivå så löder du bara in fyra trådar och fyra kondensatorer osv.

FP
Bi
16
Biftas
530iA Touring -01
Aha, trodde att den röda och blåa va lödd i båda ändor. Visste då inte vilken lödpunkt man skulle ta till lågnivåkabeln. Ser ju nu att de bara va korta snuttar av kabel som sitter lödda i ena endan bara. Silly me!

Du Folke du vet inte hur Soundmodulen som BMW har, kopplas in. Den borde väl ersätta kopplingen i radiodelen och isåfall borde den drivas av högnivå. Är det kanske till och med så att de med org slutsteg har samma radiodel och att det sitter en högnivå till lågnivåadapter i slutsteget?
Jag har inte själv skruvat i mera än snikvarianten Business RDS kasett och RDS CD, men på www.bmwtips.com finns en diger avdelning med olika ljudanläggningar i E39, kolla där.
Det här med hög/lågnivå suddas ut alltmera efter hand tror jag, många huvudenheter har högnivå med spänning i nästan samma nivå som högtalarurgången på 12-15W, enda skillnaden är att utgångsimpedansen är mycket lägre på de senare. Låg impedans kan alltid mata högre (om spänningen räcker till) men inte tvärt om, distorsion och brus i moderna BTL-sluteg är helt OK låga, i synnerhet om de inte matar en högtalarlast. Så alla kan sägas ha "lågnivåutgångar" med hög spänning, denna är enkel att dämpa med ett par motstånd till rätt nivå för efterföljande slutseg, om inte detta kan jobba med högnivå (alltså högre spänning) direkt.
Summa-kardemumma: Möjligt att BMW-steget jobbar direkt med högnivån från huvudenheten, men kan också vara så att dessa ljudsystem inte har 12-15W högtalarutgångar från huvudenheten, endast lågnivå? Finns säker nån som grävt djupare i detta.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.