AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.071

Byte av kupefläkt E34 530 93:a med AC

un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Hej.

Jag tänkte byta fläkten för att den tjuter som bara den...
Jag har köpt fläkten på BMW idag men är det nån som gjort det o har några tips?

Tacksam för svar...
Ska meka nu när man e ledig...

Mvh/Andres
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Japp jag gjorde det förra vintern på min E34a det tar ca 2 timmar sitter en lucka på torpedväggen som du tar bort..du får ta lös några kabelstammar först och vika dom framåt ..nu vet jag inte om 530 har vattenpåfyllningen bak som på tds..isåfall lossar du den först några plastmuttrar vik den framåt..sen har du kabelstam under också några plastmuttrar..sen så ska du lyckas att komma åt skruvarna till luckan..nu kommer jag inte ihåg om det var 6 eller 8 st..men det som gick absolut bäst var att använda en slangklämmemejsel med fjäder..det är samma storlek på skruven 7 mm i annat fall kan du bli tvungen att hugga av några..dom sitter i inte direkt i plåten utan i plastpluppar...när du fått bort luckan så ger sig allt utan tveksamheter..det sitter ett skyddslock kom ihåg bara hur det satt så slipper du så och fundera sen..sen är det bara en bygel över fläktmotorn...en del påstod att man var tvungen att lossa ett torkarstag också...men jag behövde inte det..det var gott om plats...
un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Hej igen.

Ok så man går vi torpedväggen... jag trodde att jag var tvungen att riva inredningen..... men då vet jag! Tack för hjälpen!

Mvh/Andres
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Nej..men däremot så är det visst innifrån om det är en E39a
un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Jag har en e34 så då borde de vara genom torpedväggen som du sa.

jag har hört talas om en skiva... den näms ibland här det står ganska mycket om bilarna på den.

jag vet inte om denna skiva e från BMW... e det nån som vet vilken skiva de e jag frågar efter?
un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Nu har jag bytt fläkten det gick hur smidigt som helst tack vare dina anvissningar Tackar väldigt mycket!

Men nu verkar det som om det är fel på fläkt motståndet....
alltid ska det var nåt....
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det var inte så svårt att byta fläkt ..lite trångt men det går..fläktmotståndet sitter inne i bilen
un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Nu har man bytt fläktmotståndet 245kr från BMW nu fläktar den som det ska! skönt att slippa skrikljudet från fläkten :D
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jaha! Då var det dags att byta för mig med. Jag läste någonstans att det kunde vara lite svårt att få tag på rätt fläkt. Tydligen så finns det flera modeller och nej chassie nr säger inget defenitivt, inte ens hos BMW.

Frågan är om ni som bytt hade samma modell som jag? På den svagt buktande luckan in till själva fläkten står det DIAVIA och på de runda fläktkåpshalvorna står det SPAL.

Enl. BMW, om jag nu inte missförtog dem, så finns det BOSH- och SIEMENS System.

De har tagit hem två olika så här långt, ingen har överrensstämt och nu finns det tydligen bara en modell kvar, men den skulle vara monterad på 94:or och framåt.

Big problems coming up?
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jonne: Det var märkligt jag köpte min fläkt i Solna fick rätt fläkt direkt efter chassienr...men sen minns jag inte om det stod något namn på kåpan eller luckan
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
gto80, jag får börja med att tacka dig för en snabb och bra instruktion i denna tråd. Fläkten la av förra freda´n och jag plockade fram mekarhandboken (Haynes) men som vanligt så handlade 3/4 av kapitlet om att plocka bort pluspolen och förlora koden till stereon, ingenting om hur man kommer åt fläkten. Jag sökte på forumet och fann din instruktion direkt, suverän känsla när jag vet att du har lika bil. Tjänade timmar på det.

Det var många inlägg på ”kupefläkt” och någonstans var ett tips som varnade för olika utförande på fläktarna, har tydligen råkat ut för ett sådant undantag.

BMW har lovat att återkomma, men jag tänkte skaffa mig mer info. på sidan om så att säga. Bilen är privatimport, kanske något fuffens med det.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Eftermonterad AC. Tydligen så kunde de inte ens låta fläkten vara original utan de har klämt dit något eftermarknads-tjafs. BMW i mölndal var dock hyggliga som vanligt och lovade att ta tag i problemet. Priset blir väl därefter kan jag tänka. Återkommer när/om det har löst sig.
in
438
inkognito
E34 535-92
En fråga vart någonstans sitter fläktmotståndet? jag kunde inte hitta det. rev både f-sida o p-sida men hitta inget. finns ingen bild på vart det sitter nånstans eller nån som kan säga vart det ska sitta. har bara fläkten på 4:ans hastighet o det är lite jobbigt o ha den vinande så högt när de inte behövs.

/Inkognito
in
438
inkognito
E34 535-92
nu hittade jag mektipset till e34 det var ju under elektronik och inte under värme ventilation som dem andra

/Inkognito
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Än en gång har BMW mölndal visat på god service, Tack Jan för att du sent på fredag eftermiddag lyckades reda ut att det satt en Mercedesfläkt monterad. Vem hade kunnat tro något sådant.
Nu fläktar det bra igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.