AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
603

Hur luftar man värmesysytemet på en 318i?

Nu är det så här att jag har bytt värmepaket i min BMw 318I och nu verkar
deet ha blivit lite knäppt..Igår direkt efter monteringen funkade det fin
fint! Men idag när jag skulle åka iväg kom det bara kallt, så jag tror att
jag har fått luft i systemet..Eller hur?

Men hur luftar man denna bil...Jag har kollat överallt men jag hittar
ingen skruv... Hjälp mig! Sitter inget på termostat huset vad jag har
sett, folk säger att det skall vara en 7 mm bult till luftningen!
Visa användare
38
clockboy
BMW 320i -88 "Custom"
....den bör sitta väl synlig på termostathuset
på ovansidan....

_Man ser bättre ut i 250 km/h_
tror inte att det är likadant på fyror och sexor! på sexorna sitter det en 8 mm luftskruv på termostathuset, på fyror funkar det lite annorlunda! du har ju ett kylarlock, eller hur? öppna det och häll på vatten (och glykol oxå i dessa vintertider) och sen när du har hällt på så mycket som du får i så startar du motorn och låter den gå på tomgång tills den blir varm, under denna perioden får du hålla koll på tempen så den inte sticker iväg, samt fylla på i kylaren, det kommer att bubbla i locket och nivån kommer att sjunka, det är helt normalt! det är luften som pumpas runt och försvinner ut genom kylarlocket!

du fyller bara på efterhand som nivån sjunker, tills det att det inte kommer mer bubblor ur kylarlocket, då sätter du bara på locket! kolla sen så att tempen ligger stabilt och inte fladdrar, isf har du mer luft i systemet! och sen kan det försvinna en del vatten dom första dagarna, då det är luft så försvinner med tiden, med andra ord så skall du inte vara orolig om du måste fylla på lite vatten inom dom första dagarna!

lycka till och god jul!

BMW, Bayerische Motoren Werke
Det låter ju vettigt! Skall direkt springa ut och testa! Jag har legat och klurat och grejat nu hela natten, ett tag var jag orolig för att slangarna hade kommit på fel, och kommer dom på fel så pajjar ju värmeventilen...Men stort tack! God jul, Och trevlig helg..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.