AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
880

Cupéfläkten är mysko

Tjena BMW-älskare!

Upptäckte till min fasa att min cupefläkt lägger av efter jag tvättat bilen, men kommer igång igen dagen efter. Nu har den däremot lagt av helt, heeelt stendöd =(

Nån som vet vad detta fenomen beror på... Att byta hela panelen går ju på 6-9000 så det vill man ju inte göra i onödan om felet kan vara ngt enklare...

Tacksam för svar för det e kallt å åka utan fläkt på vintern =(
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Det kan vara kontrollpanelen till ac anläggningen, om du har ac. Mkt vanligt "fel" som uppkommer på dessa system och ett kärt diskusionsämne här på forumet. Kolla någon bilskrot. Där är de betydligt billigare. Det kan också fungera att "löda om" alla lödningar på kortet i kontrollpanelen men problemet kommer oftast igen.
Tack så mycket Scnitzermann!

Läste även något om nåt fläktmotstånd, kanske är värt och testa det också. Blev avrådd av min lokala BMW verkstad att INTE köpa en beg. panel. Eftersom det handlar om mycket pengar för arbetet och att felet kunde uppstå igen på gammla grejjer. Nåja, får se vart plånboken tar mig...

God Jul på er alla!!!
Demontera panelen och löd om alla lödpunkter. Det kostar dig ingenting utom ett par timmar. Fungerar det inte så kan du ju gå vidare och prova med en annan panel. Det är ju onödigt att köpa nytt om man kan laga det själv eller hur?

God jul!
Om panelen fungerar men fläkten är död kan man prova att kolla fläktslutsteget. Det sitter på höger sida snett uppåt om man tänker vid pedalaerna. Man kan prova att kolla kontakten och rycka lite.
Hmm, mycket skum är den... Nu när jag skulle åka till morsan å käka lite julmat så funkade fläkten helt plötsligt... Så det borde väl tyda på nån klappkontakt nånstans... Det där fläktslutsteget har jag funderat på, kanske är det so spökar???
stefannorr
Panelen kostar väl typ 2800 kr och inte några 6-9000 kr!
stefannorr: Jo, inkl. arbetet
Ah, äntligen fixat... Skruvade bort den lilla väggen före torpedväggen å tog bort luckan till fläkten... Det var inte det lättaste å gott om plats är den ont om =/ Hittade då en kabel som lossnat, satt tebax den å testade... NADA! Stod å tittade, kliade mig i skallen å funderade på om jag orkade skruva bort fläkten för att kolla kolen... Orkade inte =) Skriva tebax allt igen var lite småsur för att skiten inte funka, startade bilen för att backa ur garaget, Å VIPS, fullt ös i fläkten å den funkar än.. peppar peppar!

Nån som vet om det finns nån säkerhetsströmbrytare som gör att fläkten inte går om luckan är borttagen. Ja menar, den funkade ju efter jag skruvat ihop, men inte före...

Skönt å ha värme igen =)

~ Over and out ~
stefannorr
Kostar inte några 6000-9000 inkl arbete,måste va en skojare då..är väl bara i stort sett trycka dit den nya.
Ehm jo.... Men grejjen var ju att jag menade fläkten. Aja, mitt fel, flummade till det lite =)

~ Over and out ~
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.