AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.068

Komfort eller sport!

ul
47
ulfpc
520d x-xdrive -15
R1100gs -94
Hej!
Grunnar så smått vilka stötdämpare jag skall välja. Jag har inte m-chassie och är vi valet mellan bilstein eller Sachs.
Jag vill behålla bilens komfort och tänker mig därför inte
använda sänkningssats (kortare fjädrar) men jag kanske tänkt fel. Finns det några där ute med goda erfarenheter att dela med sig av?

God Jul & Gott nytt år till alla BMW fantaster
Ulf
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag anvnder bilstein runtom, bilstein sport.
Men jag måste säga att visst, svängarna blir lite smidigare och så, mer sportigt, men komforten är inte den bästa, man känner de flesta små gropar på vägen osv. vilket iofs. höjer vägkänslan lite, men det är inget för mig.
Nästa gång blir det ett par vanliga stötdämpare för min del tror jag, original.
Köpte även fjäderbensstag och det gav faktiskt lite mer skillnad även där i kurvorna.

Men som sagt, jag tycker det är bättre med standard, om man inte ska köra på banan med bilen då.

Det är mina åsikter, andra tycker säkert helt mot mina. =)

God Jul & Gott nytt år

/Hammar
Dahlberg
Jag har en E34:a med Weitec GT-väghållningskit som jag är mycket nöjd med. Visst är den stötigare än original men väghållningen är betydligt bättre. Det är svårt att säga vad som är bättre eller sämre med original vs. sänkning. Man får nog se till sitt eget körsätt och fundera vad man prioriterar högst. Det kit som sitter på min bil är inte allt så extremt stötigt så jag tycker att den sväljer guppen relativt bra och är en bra kompromiss mellan komfort och sport.

Tidigare hade jag en E30 som jag sänkte enbart med progressiva sänkningsfjädrar (Jamex) och det blir inte jämförbart med ett ett kit där fjädrar och stötdämpare är anpassade för varandra.

Weitec finns att köpa hos Bildelsimporten www.bildelsimporten.se.

Mvh Anders
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag fick mina dämpare bytta igår.
Mitt val föll på Bilstein Sprint och en lätt sänkning fram (20mm).

Det är en helt annan bil nu, komforten är bara marginellt försämrad men väghållningen har ökat något enormt.
Jag hade inte M-Chassit, men om man jämför det och mitt så tycker jag det känns rätt likartat.
Möjligen att min är en liten smula hårdare.
Att man skulle känna minsta sten man kör över håller jag inte med om ( har läst det i ett annat inlägg tidigare).
Till och med min mekaniker blev förvånad över hur bra det blev, och han förespråkaade orginalprodukterna när jag ville byta.
Sambon som tog bilen till jobb idag hade bara positiva saker att säga om det, då hon tidigar var motståndare till både sänkning och byte av dämpare är detta lite extra skoj :)

God jul och Gott nytt år.
// Andreas

Min 528i Touring
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.