AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.363

Hur få väck låskolv på E30?

Låset på förardörren har strulat en längre tid och varit jättetrögt. Funkar nu inte alls typ. Hjälper inte att smörja upp det heller.
Undrar därför hur man får väck själva låskolven. Har tagit väck dörrsidan men bak där är det en massa plåt som döljer låskolven.
Bilen är en fyrdörrars 325i -88.

sitter det inte bara en halvlåsring där? har för mig att det var så på min e28:a, lånar tråden lite, var hittar man låskolvar med nycklar till en e30?
jimbooo: Är tyvärr väldigt dåligt insatt i lås o sånt. Vad är en halvlåsring? Lossas den från utsidan eller insidan? Man ser inte själva låskolven när man tar väck dörrsidan...

det är alltså en halv ring ( så ser den ut och sitter runt låset på insidan, pilla bort den och pinnarna som går till kolven sen borde du kunna demontera den, leta runt lite så borde du hitta den, vet ej hur det ser ut på en e30 ännu, men jag har ju inget lås så d kommer ja väl märka så fort jag får tag på en kolv
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Tror inte det sitter en liten ring på E30, tog loss min förut men kommer inte ihåg riktigt =/ Har för mig att det var en lite större metallåsningsbricka som man ska trycka åt nåt håll med en mejsel. Kika noga så ser du!

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
nu har jag monterat låskolvar på en e30, skit lätt, e du fortfarande intresserad av en liten beskrivning?
jimbooo: Nja har fått igång låset på förarsidan nu efter lite "vilja, våld o vaselin" =)
Men en beskrivning skadar inte(om du pallar skriva).
Är nog inte sista gången låsen krabbar.
d va inte alls svårt, fixade det på 10 minuter,

lossa fönsterveven om du har manuell

ta bort "ramen" till dörrhandtaget

ta bort brickan på dörrhandtaget, du kanske ställer in backspeglarna där?

skruva bort skruven som sitter där inne

lossa dom andra skruvarna som sitter på armstödet (2stycken)

börja försiktigt dra loss dörsidan underifrån, när du har lossat hela underdelan plus sidorna så drar du dörrsidan uppåt så lossnar den, skär en lucka i plasten som sitter över dörren, (det finns ett stort hål nere vid dörren) lys me lampa upp mot låset så kommer du hitta det där, sen sitter det en stor låsbricka som du helt enkelt drar framåt, sen ska kolven sitta löst.

vid montering sen igen så bör du tejpa ihop hålet du skar upp och sen monterar i samma ordning som jag skrev

kan tillägga att jag tog vinkelslipen och kapa upp ett lagom stort hål precis bakom kolven så att jag fick plats att mecka där, men det är inget nödvändigt om du inte vågar göra det
oj, såg nu att du redan hade demonterat dörrsidan
Jimbooo: Tack så mycket!
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
shit, hur liten arm får man inte ha om man ska nå utan att kapa ett hål i dörren då.. :P jag hade gjort de direkt om jag haft en vikelslip, men nu står man här utan grejer, så då är de som de är.. min är så att det går inte att låsa, men dock att låsa upp, samt alla andra 3 dörrar har fastnat i DEADLOCK... problem kan man säga...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.