AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
648

Kallstart M70

Paap Reeder
Hej Vinkeltolvor!

Kunde inte låta bli utan provstartade min 750 efter att den nu stått still 4 dgr dagar varvid kvicksilvret den senaste natten försvann ner under 12 grader.

Ville undersöka "vinterbilsegenskaperna"!

Kl 0900
Temp -11,5
Batterispänning före start 12,36 V. (Har inte haft underhållsladdaren på under den senaste veckan)

Gick igång helt OK på 1.a försöket.
Ventillyftarknack från en eller två lyftare i ca 2 sek ... sedsan tyst.
Servopumpen lät dock under den 1:a minuten.

GOD JUL PÅ ER OCH ERA VINKELTOLVOR!!

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
min har stått och laddat ur sig , batteriet håller strax under 3 volt.
konstiga är att bilen bara verkar dra 150 mA .. endå har det laddat ur sig på 3-4 veckor.
batteriet är helt nytt modell ap-dyrt.
tror nog det e fel på det.
lite jobbigt för ja har bara glykol i bilen till -18 grader och man vill gärna fylla på och dra runt motorn nåra minuter så bilen klarar iaf. -28 grader..

7-Series - The choice of your local pimp!.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Faller in med tre dagar i Linköping och många minusgrader,bilen gick igång på första med lite knatter från lyftare.I motlutet efter Norrköping går den rackarn in i nödprog
med mycket trafik och julhets.Två mil senare var allt normalt igen???
Kanske fukt,vem vet?Önskar alla på forumet en SYNERLIGEN GOD JUL.
Mvh Dic.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Dic : bilen kanske vill ha julklappar ? :-)

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
wadel:Den rackarn snackar hela tiden om samma motor som Alpina har med medföljande instrumenthus,förstår inte vart han fått det ifrån.
Mvh Dic.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Dic : hehe , ibland kan man tysta dom genom att bara byta lite framvagnsdelar + en stor service :-)

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Jodå!
Har i planerna ett byte av alla gummidelar just i framvagnen men frågan är om det räcker,tycker att jag servar mer eller mindre konstant vad det gäller olja och stift men
tror att bilen först är nöjd efter en totalgenomgång av allt från botten till toppen,kanske liten nya drivknutar,skivor runt om,hjulager skulle sitta fint och varför inte en riktig genomgång av växelådan som grädde på moset(skulle sitta fint med lite estherolja i AC
för att göra den rättvis)Detta är givetvis mina egna små drömmar fast jag har inte kunskaperna till allt,ändå ligger Alpina tanken där och gnager och gör tanken om att allt är möjligt.Kan inte ens föreställa mig att en "bil"skulle ha fått mig att gå så pass vidare som jag gjort med denna Bison men m70 och dess efterföljare är magiska,det räcker med att ha tryckt till ordentligt på gasen på Västergötlands raksträckor eller motorvägen nattetid från Jönköping norrut mot Sthlm,det är garanterat få bilar som ger samma känsla(finns säkert några att jämföra med).
Detta blev från en humoristisk God Jul hälsning till en hyllning av e32 m70 först och främst,tror dock inte att jag är ensam men avslutningen blir:Allt går att lösa,kan bara ta lite tid ibland.
Ja det var ju Jul och allt Mvh Dic.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.