|
|
|
|---|---|
|
Hej Som rubriken antyder, undrar jag om det går att dubba om sina däck och hur mycket det kostar. Just nu kör jag på året-runt däck och avänder dessa enbart på vintern och det är lite halt ibland. Är det nån har mer erfarenhet i frågan är jag tacksam för svaret. | |
|
Visst går det att dubba/dubba om däck, men det är nog både enklare och billigare att köpa ordentliga dubbdäck. Det finns per definition ingenting som heter "året runt däck". Antingen är det vinterdäck, och då ska de funka bra utan dubbarna, eller så är det sommardäck och kommer då aldrig att bli lagliga vinterdäck oavsett hur mycket man dubbar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jo det stämmer som du säger. Jag kanske uttryckte mig lite fel då, det är friktionsdäck jag har och dessa är väl inte förbjudna på sommaren och då kan man med andra ord köra året runt? Det är bra mönster på dessa däck, men jag tänkte om man kunde dubba dem, eftersom jag använder dem enbart under vintern. | |
|
Problemet med dagens dubbade och odubbade vinterdäck är att de oftast inte har tillräckligt stora klackar av "massivt gummi" för att kompletteringsdubba dem. Mönstret är oftast så sajpat att det helt enkelt inte finns någonstans att sätta dubben (utöver de som är ditsatta från fabriken). Skulle också satsat på nya (eller som budgetalternativ: bättre begagnade) dubbdäck. Troligen både billigare och bättre i jämförelse med att kompletteringsdubba (om det ens går) de gamla däcken. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Som sagt, det blir nog svårt att trycka i dubbar (och få dom att sitta kvar) i dubbfria vinterdäck. | |
| Som sagt, bättre att lägga lite mer pengar på nya vinterdäck. Det är trotsallt en billig försäkring. | |
|
Dubbfria går inte att kompdubba,däremot finns det fortfarande vissa märken på marknaden som går att dubba.ps man kan köpa nya dubbdäck utan dubb,mumma då kan man trycka i lite rejälare doningar;)) mvh/trucker Länk Länk NY |
|
-Daniel- |
vad jag hört när jag frågade runt om att dubba om några vinterdäck jag hade som hade bra mönster men dåliga dubbar var att däcken inte tillverkas med lika bra kvalite som förut så det är betydligt svårare att få dubben att sitta kvar |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.