AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
978

Är BMW E34 rätt bil för mig?

Tjenare!

Jag kör nu en Volvo 480 turbo från 88, men vill till våren/sommaren byta upp mig till en större och säkrare bil.
Ett av de heta alternativen är BMW E34, gärna kombi.
Frågan är alltså riktad till er som äger en dylik bil, är ni nöjda med den?
Är den så dyr som ryktet säger? Vi har inga superjobb, men beräknas ha några tusen över per månad iallafall.

Att den är trevlig att se på är inga problem, och rent körmässigt verkar den väldigt trevlig också. Fick förmånen att köra en kompressormatad 540 i somras, och det kändes ju bra!
Nog för att jag inte kommer få samma hästspark i t.ex. en 525 Touring, men ändå... =)

Ja, summa summarum: ös på med kommentarer!
52
22
525 tdst
525 TDS touring-95
Jag kan säga såhär, en Sachs Koppling till en 525 TDS kostar 1200kr med urtramningslager(jämför med Volvo 240 1150kr) vattenpump(ej original) 550kr, länkarm(ej original) 650kr per sida, där har du lite priser iallafall, och sedan har du ju fördelen med bmw, dom är relativt enkla att skruva i så du behöver ju inte lämna in den på en verkstad för saker som ska åtgärdas, i det stora hela har du inte nå större kostnader med en bmw jämfört med andra bilar i samma storleksklass. Samtidigt har man ju så mycket roligare med en BMW än med andra bilar =))

Diesel POWER
-Daniel-
kostnaderna är inte så stora på e34 tror jag betalar 1800 i skatt på min 525 sedan
försäkringen är inte heller särskillt farlig så jag tror nog kostnaderna mot bilen du har nu inte är så mycket högre

men som med andra bilar kontrollera bilen noga innan köpet så inte det första du får göra efter köpet är att renovera den för en massa tusenlappar
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Kan nog känna att jag tycker att ägandekostnaderna för en e34 är lite väl höga.. Försäkringen beror ju på var du bor, men jag pröjsa 300/mån för trafik vilket jag gör för Mondeon oxo fast den är halvförsäkrad. Samma bolag. Och då är BMW 89:a och Forden 96:a. Skatt på BMW 1800 ca och drar mer soppa. Det är ju inga ENORMA kostnader men det är lite valuta för pengarna om man jämför... Tycker jag. Fast e34 är världens vackraste och skönaste bil...!

Två bilar är fler än en..
Man får väldigt mycket bil för pengarna när man köper e34. Mycket utrustning, komfort, hållbarhet, ja det mesta.
Du kommer inte bli missnöjd om du köper en e34 det kan jag lova dig.
Låter ju ganska bra ändå, detta!

Alternativen är Audi 100 (nya karossen) samt Volvo 850.

Säg mig, vilken E34 ger mig mest valuta för pengarna, i prisklassen 50-60 000 kr?
Vill gärna ha en -93a eller nyare, med ABS och Airbag standard, i övrigt är det väl inga enorma önskemål.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För de pengarna bör du ganska lätt kunna finna en fin 525i.
Har du lite tur kan du finna en fin 95:a eller kanske till och med senare modell för de pengarna.

E34 är grymt mycket bil för pengarna och det finns relativt gott om dem. Letar man bara lite och undviker att köpa första bästa exemplar, kan man hitta riktigt fina exemplar för rimliga pengar.
Det finns dock en hel del sönderkörda "lik" så det lönar sig att vara lite kräsen när man skall handla....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Gillade ditt snabba svar skarpt!

Det intrycket jag fått är att just den modellen är tämligen högt, till gränsen till över-, värderad. Dock finns det ju exemplar som ligger "rätt" i pris, men i de tillfällena blir jag nästan misstänksam till om det är skruvade mil, något dolt fel eller liknande.
Är misstänksam av mig. =)

Att ha en med den nyare karossen (E-nåntingnyareän34) hade ju varit drömmen, men de verkar vara snäppet dyrare, typ 80 000 och uppåt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mjolle, många har övervärderat sina E34 i säljesannonserna!
Oftast blir de som sätter "för optimistiska" priser, sittandes med sin bil....

Och sedan finns det alltid lite prutmån på priserna som står i annonserna.

Men spännvidderna i (begärda) priserna på E34 är stor.

En E39 (förra 5-serien som började säljas som 96:or) börjar väl strax under 100kkr för de tidigaste bilarna i vettigt skick.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Bmw E34 är sönder importerad så har man pengarna,kan man göra fynd även på sv-sålda bilar.När man läser annonser så verkar det finnas hur mycket 5 serie E34 som helst till salu...mvh dutta

Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Jag köpte min 525i för drygt en månad sen och är jättenöjd :-) Har haft en massa Granada 2,8i förut och nu senast en trött Volvo 945:a.
Jag måste säga att BMW:n går som en dröm och är dessutom en av de snyggaste kombibilar som gjorts. Vilken känsla att ha lite kraft under gasfoten igen :-)
E34:an tycker jag är den sista BMW modellen som har det rätta BMW stuket. De nyare är lite mer slätstrukna......
Jag är iaf jättenöjd med min BMW hittils. Den drar under litern blandat och kostar helförs i Sockenbolaget 4300:-/år och det är inte dyrare än min kompis Volvo 850.....

Klart du ska prova en Touring.

MVH Peter
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En 525 T med Vanos är nog det du ska ha, men leta tills du hittar fyndet, många är "sönderkörda"...

Mvh
Sn
11
Snowseal
525i Touring -94
Tjena Mjolle.
Jag håller med alla som har svarat före mig...nästan. Jag åker 525iT -94. Köpte den för att jag började plugga och hade inte råd att ha kvar min 320 clk. Det bästa jag har gjort, beamern är äldre och har mindre pulver, men med facit i handen skulle jag välja 525'an vilken dag som helst. Och visst svensksåld kan ju vara bra, men en bil som har säg 9-10 år på nacken får enligt mig hellre gått i sydtyskland än i Kiruna om du fårstår vad jag menar. Men kolla upp dom NOGA. Kolla Begagnatguiden här på sajten, den kan låte lite overkill, men "better safe than sorry".Det finns fynd, jag fick tag på ett... :)

och du, en k-matad 540?? Du ska ju ta i! *ler* Om du har pengarna tror jag det fortfarande finns M5 3.8 Touring -95, ...och dom är sexväxlade.. för runt 100k i saltsjöboo, jag var och tittade på den, men min regering sa nej... :(

Lycka till
//Snow
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.