|
|
|
|---|---|
|
Lämnade in min bil för hel lack plus byte av cab, pga att min bil blivit förstörd en lördags kväll på stan. Har en 330 cab -02. När jag fick tillbaka bilen så var den helt vågig i lacken. Påpekade det och får till svar att jag skall vara nöjd med det. Man kan inte få ett 100% resultat var svaret. Gick i taket och ringer försäkringsbolaget. Dom var nere och tittade på bilen och konstaterade samma sak. Efter mycket tjafs skall bilen lackas om på nytt. När det gäller caben så blev resultatet under all kritik oxå. Plast skenorna på sidorna var skeva, det hängde snören ner på sidorna som skall dra åt cabben det var ett litet hål i undertaket. Till råga på allt när dom hade demonterat/monterat dörrsidorna efter lackeringen så var där fula märken på dörrsidorna och bilen var riktigt skitig invändigt av slipdam o smuts. Jag måste säga att har alldrig mött ett mer oseriöst företag än detta. Har gjort en lista på saker och ting som skall åtgärdas vid nästa lackering. Undrar om dom överhuvudtaget skall få sälja BMW bilar!!! FÖRENADE BIL BORDE SKÄMMAS, jag är väldig rädd om min bil, men tydligen så skiter dom totalt i det. | |
|
Finns en hel del trådar om detta företag har jag sett. Oftast rör det sig dock om bemötandet, men det kanske går hand i hand...? Tråkigt att du inte får ett bra utfört jobb på din kärra ! Men bråka vidare, tyvärr så brukar det va det enda som lönar sig ibland. |
|
| Har du vänt dig till chefen på stället? | |
|
Tyvärr måste jag instämma i ovan nämnda kritik. MEN jag lämnade min bil hos en annan auktoriserad återförsäljare i skåne. Efter första omlackeringen så var bilen väldigt dåligt lackerad. Det fanns rester av grundfärg lite varstans på bilen. Det syntes alltför väl var bilen varit maskerad och var den inte varit maskerad. Efter andra omlackeringen så fann jag tydliga färgbrytningar på flera olika ställen. Grundfärgen hade slipats bort vilket resulterade i en matt lack. Efter sista besöket fick jag beskedet att man nu inte kunde göra mer för att få bilen att se bra ut. Jag får leva med vad jag anser är fel utförda av lackeraren. Då jag ansåg att resultatet var oacceptabelt lämnade jag in bilen hos en annan lackerare, han sprutade om vissa delar. Lackerade om front, bakdel och nu ser bilen bra ut igen. Kostade mig inte så mycket men förtroendet för BMWs återförsäljare sjönk rejält. |
|
|
Skickade email, både till chefen på plåtverkstaden och VD har inte fått något svar. På deras hemsida står det så här citat "Förenade Bils affärsidé är att sälja och marknadsföra bilar, tjänster och produkter kring bilägandet till kunder som vill ha något utöver det vanliga. Tjänsterna och produkterna ska underlätta bilägandet för kunden och dessutom ge kunden en positiv upplevelse. Produkter och tjänster i olika prisklasser ska ha det gemensamma att kvaliteten överträffar kundens förväntningar." Jag personligen tycker dom skall ta bort detta från sin hemsida. |
|
chrille70 |
Detta är då verkligen inte vad man kan förvänta sig av Förenade Bil i Malmö som är Sveriges äldsta BMW återförsäljare! Otroligt att de fått förvalta BMW-agenturen i Sveriges tredje folkrikaste stad i nära på en mansålder om dom inte sköter sina business bättre än så här...! Hoppas det ordnar sig för dig ändå, Tompa. MVH Chrille |
|
Du får nog specificera dig lite. Förenade bil består av: City, Fosie och Aspögatan. Jag misstänker att de är Aspögatan du syftar på eftersom du nämner chef på plåtverkstad. Jag har god erferenhet av Aspögatan, fick min bagage utbytt och lackerad på min 328 där. Lackeringen var perfekt och dessutom på en svår färg, dvs titansilver metallic. De var en klubbkväll på Aspö gatan med Bmw club schweden. Mitt intryck var absolut seriöst. Om du nu haft otur, och de ska åtgärda felen så är de kanske onödigt att totalsåga dom i detta forumet innan de fått göra rätt för sig. Slarv med lister och cab samt dörrsidor är dock klart under all kritik. Ja har fått känslan av att de gör bättre jobb på bilar vars ägare är medlem i bmw cs. Detta är dock bara en uppfattning som jag fått. Jag brukar alltid förklara noggrannt vilka krav jag har på jobbet som ska göras och har hittills inte blivit besviken på resultatet. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Sånt där sitter ju också i bedömmarens öga. Har man inga krav blir man lätt nöjd , själv har jag jobbat på en lackeringsfirma och har rätt höga krav + att man lär sig att se exakt var/hur en bil blivit omlackad och oftast kan man se hur de gått tillväga. nästan alla lackjobb idag är skit , men inte så konstigt heller när vi konsumenter inte vill betala vad det egentligen kostar att ha en duktig lackerare som lägger ner sin själ på en lack. Själv är jag lite sugen på att dra en helack på min 750iL , men jag har faktiskt inte råd att betala vad det verkligen kostar för ett bra jobb. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
wadel: om du tror att ja inte har några krav så tror du fel. De är nog snarare så att mina hög krav ställer till ordentliga problem när ja letar bil. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Det är INTE Förenade Bil som sköter lackeringen även om man nu kan tro det. Det är i själva verket en separat firma som har han om all lackering och allt plåtarbete, dock i samarbete med Förenade Bil. Min bil var inne på lackering och fick en sur repa åtgärdad samt stenskott lite här och var åtgärdade för ca tre månader sen eller så, slutresultatet var perfekt. Inga lackskarvar, inget slarv, precis som om skadorna aldrig hade varit där, precis som man förväntar sig. Precis som Wendtan skriver så preciserade även jag att endast ett perfekt resultat godkänns, och det fick jag. Att såga firman på detta viset innan du har fått din bil i det skickat du önskar är kanske inte det smartaste man kan göra. När det gäller denna typen av konflikter så är det slugaste man kan göra att ta det lite lugnt och se vad som händer, oftast löser det sig utan några större komplikationer. Sen låter det ju inget vidare att inredning osv inte förblev som det var när du lämnade in det, men ge dom åtminstone en chans att rätta till det innan du hänger ut dom. Hoppas att det löser sig för dig. Min 528i Touring Länk |
|
| Jag har varit på alla Förenade Bils filialer, ibland toppenbemötande ibland sämre. En gång när jag och en kompis blivit ignorerade i ca en halv timme av en säljare (vi var enda kunderna i butiken) så blev jag jäkligt sur och skickade ett mail till dem dagen efter. Det tog inte mer än ca en timme tills deras säljchef ringde upp och bad om ursäkt. Att man tar till sig kritik och försöker bättra sig tycker åtminsonde jag är bra. | |
|
Att emaila funkar icke, du måste ta kontakt per telefon eller be att få träffa chefen. |
|
|
OM det är så att man får bättre bemötande/bättre utrfört arbete för att man är med i BMW CS så tar jag det som ett tecken på att stället är oseriöst. Det är samma sak som att man måste vara tjenis på något för att få det resultaten man kan förvänta sig. Däremot är inte lackeraren mer än mänsklig, och kan ha en dålig dag. Fine, men att man får som svar att man ska vara nöjd med det är åt helvete fel. Hoppas det ordnar sig, men det verkar som om BMW handlarna rent generellt levt lite väl gott de senaste åren och börjat bli lite väl arroganta. Det finns en hel del människor som idag väljer bort BMW pga usel service och otrevliga/okunniga säljare. Speciellt riskerar Mini ägarna att få det riktigt uselt efter att många har problem att få igenom helt vanliga garantiärenden. |
|
|
wendtan : nja det vet jag inte om jag tror , det är så olika det där med vad man som kund bedömmer vara ett väl utfört arbete. Min farsa driver sedan 15 år tillbaka en lackeringsfirma och han klagar ibland på nya bilars lackering... han har högre krav än jag tillochmed :-) Jag vill endå mena att i sprutboxen finns det inga dåliga dagar , den dåliga dagen heter slipa ner igen , om det så är för 10e gången. Sen kan det ju vara så att man får in en 10 år halvrostig volvo med 25 000 mil på mätaren och kunden bara vill byta en framskärm med en större p-skada , då är det kanske inte lika viktigt med en 100% lack som på en utställningsbil. särskilt inte om kunden vill ha ett billigt/snabbt jobb och talar om det. Finns en bra (men svindyr) firma här utanför linköping som tar otroliga 45 000:- för en hellack , och då tror jag inte att rostlagning ingick. men då blir det BRA , bättre än nytt , dit vill jag egentligen lämna min 750. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Fråga gärna någon på forumet som känner mig personligen, jag är fruktansvärt petig person. Jag förstår inte varför du tror att de inte finns någon kompetent lackerare förutom där du bor. Jag har vid ett flertal tillfällen fått lämna tillbaks lackjobb som fått göras om. Min syn kan inte bli bättre än vad den är (20/20), och jag har svårt o tänka mig att du kan se något som inte jag kan se. Granska gärna bilderna som är tagna på mina förra bilar som referens. jag ville veta hur perfekt i lacken din bil var, men de fanns inga bilder alls på bilens lack. |
|
|
En sak ja inte förstår är om din farsa har en lackeringsfirma, varför vill du då lämna bort din bil till en annan firma?? Är din pappa inte duktig nog för din bil? Nya bilars lackering är inte alltid den bästa, de är ja fullt medveten om. Har sett skrämmande exempel på appelsinsskals drabbade lackeringar på helt nya bilar. |
|
|
wendtan : Jag tvivlar inte på att du har högt ställda krav och bilar i mycket gott skick , men många lacker har jag sett som folk är nöjda med och man har inte mage att påpeka hur illa det ser ut. Självklart finns det många kompetenta lackerare lite varstans , men varför skall de göra sitt yttersta när det bara är ett extremt fåtal kunder som överhuvudtaget ser att de lagt ner sin själ i en lack ? Sedan vill ingen betala vad det kostar.... iaf. inte jag och knappast ingen jag känner. sambons farsa fick en repa över hela högersidan på sin splirrans ford mondeo , fick tillbaka den från ford efter ca 3 veckor och "Gud va bra det vart" , tyckte han och många andra... dock såg man sliprepor genom lacken (troligtvis 240 papper) , samt att det var massor med dammkorn i klarlacken , några månader efter det har klarlacken blivit matt , troligtvis för att de inte torkat grundfärg/metallick och att lösningsmedlet gått ut genom klarlacken och fungerat som matteringsmedel , tjejens farsa tycker dock att bilen ser ut som ny... : -) HAr hört att det finns vissa gränser för hur mycket dammkorn det får finnas i en lack per yta i kvadrat , ligger man på den gränsen så är det godkänt och arbetet betraktas som fullgott , jag menar att ETT synligt dammkorn i klarlacken är för mycket på en entusiastbil. försäkringsbolagen menar en annan sak. --- Farsan är hemskt duktig på att lackera både plåt , komposit och trä , några bilar han lackat har vunnit lite priser på utställningar osv , inga speciella priser men iaf. För några år sedan så beslöt de att inte sänka kvaliteten och göra fuskjobb vilket resulterade i att de kunder som efterfrågade billack vart få till antalet då det finns massor med hobbylackerare med garage som blåser en bil för färgkostnaden + några tusenlappar , då de flesta kunder har lite äldre vardagligare bilar är det då lätt att se vad man väljer. Jag rekomenderar inte själv vänner att lämna en 10 år gammal bil till en bra/dyr lackerare utan nånstans där det är billigt och blir "skapligt". Så i valet att göra en investering modell störst och bygga ny sprutbox med dagens teknik för rätt temp , luftfuktighet samt luftrening (damm) så revs istället den gamla bilboxen för att lämna plats åt annan lackeringsverksamhet där kundsegmentet är större mer stabilt och där yrkesstoltheten kan finnas kvar. därför lackar farsan bara lösa karossdelar som dörrar , huvar etc. till kunder som frågar efter det och annars lackering av helt andra produkter än bilar. Jag tror idag att det är mycket mycket svårt att driva en lackeringsfirma som bara gör bra jobb , man måste nog arbeta sig in under många år , nästan alla varvar jobben med försäkringsjobb och "svensson bilar" för att verksamheten skall kunna generera vinst. Jag vet inte hur många företag det finns i landet som bara gör 100% jobb , vad man förstått av folk i branschen är de inte särskilt många , dock vore det kul att veta hur många det finns som lever på att verkligen lacka bilar och inte drygar ut med p-skadade volvo 740 och liggandes lackerade köksluckor. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
wendtan : håller du med om att 80% av alla lackjobb är fuskjobb om man räknar in hellack , nerlackningar och bättringar samt p-skador , dvs. allt som lackas av alla i detta land ? 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Wadel: Jag har absolut inte svårt o tro att 80% av alla lackjobb är just fusk jobb. Jag har stött på mångqa fuskjobb i mina dagar. Jag har flera gånger frågat när jag lämnar in min bil om man mot tillägg kan få något extra lager klarlack eller helt enkelt mer tid i boxen men oftast får man svaret att lackeringen de utför är fullgod och blir man inte nöjd så görs de om. Vilket låter för mig som rent tidsslöseri iof. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
Njuren |
Har upptäckt Omlack på min framskärm,skandal.Ska förresten byta lucka den 14jan på aspö,ska nog gå bra BMW - i nöd och lust |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.