|
|
|
|---|---|
|
Hej skulle behöva ta loss dörrsidan på min 740 undrar om det är nåt jag ska tänka på. hur ska jag göra utan att slita sönder nåt :-) (Min högtalare fungerar inte på förarsidan) Mvh Daniel | |
|
Hej, Jag har precis gått igenom alla mina fyra dörrar och jagat skrammel, smörjt låsmekanismer, förbättrat rostskydd och bytt clips etc. så jag anser mig vara expert på din fråga. I denna Länk hittar du BMWs egen instruktion (GIF bild). Som komplement har jag följande tips: veva ner rutan fullständigt. Ta loss hatten på låsknappen med "nagelkraft" Använd en liten skruvmejsel för att hålla ut snäppspärrarna i låsknappen och dra den rakt upp. Lossa det inre dörröppningshandtaget enl instruktionen. lossa den nedre belysningen samt stolsminnes stömbrytaren.Ta inte bort stömställarpanelen för backspeglar och rutor. Det finns tillräckligt med kablagelängd för att trycka upp den från insidan istället. Använd en stållinjal med några varv maskeringstejp runt för att knäppa loss dörsidans clips. skjut in linjalen nära varje clips och vrid. (rycker du bara kan fiberplattan gå sönder och en skruvmejsel är för tjock). kom ihåg att den övre delen av dörrsidan har ett clips i bakkant och ett i framkant. Lyft nu hela dörrsidan rakt upp det behövs ca 2cm för att armstödets fixering ska kroka av. Förmodligen kommer du att tycka att T-profilen med sidorutans skraplist sitter ivägen för lyftet och det är sant. Här finns det två vägar att gå: 1 ryck uppåt med våld. 2 försök att vrida T-profilen försiktigt och lirka in en liten skruvmejsel vid de 5 plåtclipsen och lätta på hakarna som håller den på plats. Som du se så finns det en varning för att man kan skada denna list vid demontering. (Personligen köpte jag nya för 240:-st + moms. Då fick jag också bort skramlet från rutorna när de är halvägs nedvevade och man stänger dörren). När dörrsidan är loss så är det händigt att ha en medhjälpare som kan hålla den medan man demonterar återstående kablage och stömställarpanel. Notera att högtalarlådan också fungerar som förstyvning åt dörrsidans plåt. Se därför till att den sitter väl åtdragen med alla 5 skruvar Annars kommer hela dörrsidan fjädra med när man stänger dörren innifrån. |
|
| Jag är visst fullständig "anfallabet" när det gäller att stava till stRRRRRömställare ;-) | |
|
Oj då det va mycket, men tack så mycket! Mvh Daniel |
|
|
oj va avancerat det verkar va jämfört med en e32 , där e det bara 2 st 8mm bult och med handkraft dra loss dörrsidan från ett hörn... 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.