|
|
|
|---|---|
|
Hejsan på er! Jag är ny här, har precis köpt min första BMW. En 525i -89, är riktigt nöjd med den! jag fick köpa den för 13.000kr, den är nästintill rostfri föutom i baksärmen runt tanklocket. Är det vanligt på lite äldre BMW? När jag köpte bilen så va toppen defekt. Men jag renoverade den å nu går den klockrent. Jag har hört att toppen är lite känslig på 12V motorn, Stämmer det? Men Instrumenten värkar va lite defekta, Ingen belysning och så hoppar mätarna till ibland. har kollat lite å det värkar va ett vanligt fel. vad kan jag göra åt det? Jag har bytt alla oljor (bak axelolja, växellåds olja olja i motorn + bytt filter.) Hoppad att jag kan få svar på mina frågor!!! MVH Franka | |
|
Grattis till din första BMW och välkommen hit! Rost runt tanklocket är ganska vanligt. Dels så är det ett utsatt ställe med hjulsprut, skav och skrap vid tankning och kanske lite dåligt rostskydd. De galvaniska strömmar som uppstår när man tankar gör sitt med. Topparna på dessa motorer har varit uppe mycket på forumet. Generellt kan man väl sägat att sköts servicen och eventuell ventiljustering som den ska så borde det inte vara några problem. Angående instrumenten så sitter det ett par batterier i instrumenthuset som gärna spökar och ger underliga fel av alla de slag. Prova att söka lite på gamla inlägg så får du en hel del att läsa både om topplocken och batterierna på det s.k SI-kortet. mvh Johan. |
|
|
Tack för svaret! Ska kolla runt lite! MVH |
|
|
Instämmer med Johans inlägg här ovan! Ett tips är också att när du ändå har av SI-kortet, lämna in det till någon elektronikkunnig polare/butik/verkstad och be dem se över lödningarna och komponenterna. Det är inte alltid bara batterierna som strular till det. För en kunnig person tar det inte lång tid att kontrollera/löda om där det behövs, och bör således inte bli speciellt dyrt. Lycka till och välkommen hit! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
-BeeMWe- |
Ska fix lite rost runt mitt tanklock på e34an. Tror jag ska lägga tröskelmassa bakom locket sen och lacka. Då kommer det hålla sig fint. |
|
Lyft på oljepåfyllningslocket. Kontrollera topplocksbultarna. Dessa bör vara av torx-typ. Bultar med vanlig sexkantsskalle kan gå av. Gäller enligt uppgift endast årsmodellerna 88-89. Mvh |
|
|
525i har kondensatorer på kretskortet, inte batterier. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.