AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.976

Styrdon till växellådan

je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Kan man montera ett begagnat styrdon till växellådan? Enligt BMW så går det inte eftersom det styrdon som sitter i är "unikt" för varje bil, stämmer det?

GOD JUL
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vet inte hur det är med styrdonet till lådan, men DME till motorn är visst kodad inviduellt till fordonet vad jag förstått.
Skicka en icke hotmailadress till mig så kan du få lite helgläsning i retur

///MVH Hasso
Länk
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Hur gick det, provade du att byta?

Är i samma sits själv med min 540 -98
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Update.
Det verkar som det går att byta till ett begagnat styrdon. Chassinumret i min EGS stämmer inte överens med varken DME eller resten av bilen, har kollat klisterlapparna på modulerna, och INPA säger samma sak. Numret är från en 540i tillverkad tre månader före min.

Detta anser jag talar emot att det skulle behövas någon form av programmering. Chassinumret borde rimligen vara det lättaste att ändra (ett par klick med BMW Scanner)

Å andra sidan står det "Manufacturing date: 25.01.05" under en annan rad. Uppdaterad mjukvara det datumet, kanske?

Fortsättning följer...
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Fick tag i ett begagnat styrdon med samma nummer på ebay.
Skickade i den och körde ett varv runt kvarteret utan bekymmer. Fick nolla lite felkoder för att få bort några varningslampor.
Styrdonet var dessutom från en E38.

Gamla styrdonet skickade lådan i felsäkert läge pga felkod på elektromagneten i växelspakslåset. Den fungerar uppenbarligen.

Jag överväger köpa en trisslott nu.
Kodningen är egentligen inte någon kodning i sig utan bara en matchning med bilen VIN nummer.
Det finns även en del firmor som reparerar styrdon, sök lite på google.
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Jag lekte faktiskt lite med tanken att skicka den på lagning, men kände att det tog emot för mycket att lägga ytterligare 2000-4000kr på min slitna och rostiga E39a.

Nu kom jag undan med 500kr, och då stod ändå frakten för mer än hälften.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.