AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
772

Krockad 728i 85:a

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Jag har hittat en 728i från 1985 som är avställd sedan ett år tillbaka på grund av att den blivit lätt krockad i fronten på höger sida. Det behövs nya delar:

- Frambalk
- Spoiler
- Grilldetaljer
- En massa jobb..

Och troligen en del som man inte kan se. Att döma av glepor mellan huv/skärm och dörrar/kaross så är allt rakt, bara att allt framme i höger hörn på bilen är mos. Den är för övrigt i fint skick definitivt ingen rosthög och vad jag förstått är den fullt utrustad (AC, farthållare, färddator, manuell låda, .. ) och har varit välservad.

Min fråga till er är: Är denna maskin värd att rädda och återställa till körbart skick?

Och om den inte är värd att rädda, vad finns det för delar i den här maskinen som kan vara värda att ta vara på?
Jag tänker på motor, drivlina, bromsar, elektronik, inredning..

Tacksam för synpunkter!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
har man tid , bra utrustad lokal samt ett enormt intresse för just denna typ av bil så visst om du får den för en extremt låg symbolisk summa (100:- kr).
Är man ute efter en så pass gammal 7-serie finns det masor att välja på och en hel del fina bilar om man kan tänka sig betala lite mer än de spottstyver "normalbilarna" kostar.
räkna med att du troligtvis kan panta tomburkar all den tid du skall meka med bilen och med de pengarna kunna köpa en fin 728a.

Själv skulle jag inte tagit imot den där bilen gratis om jag så fick alla delar på köpet , det är nämligen inte värt besväret.
hade det varit en 745a med turbo av samma 7-seriekaross så vore det mera intressant.
men en 728... njae , isf. bara om man gillar att meka och gillar den karossen.

7-Series - The choice of your local pimp!.
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
wadel: Du har rätt, det krävdes inte så mycket eftertanke för mig att komma till samma slutsats.
Jag ska försöka göra en deal med ägaren, om han skriver över bilen på mig så tar jag den .. min tanke med bilen var att inte betala ett öre för att den ska stå i min ägo. Jag förstår att återställning till körbart skick kommer att kosta pengar, glömde en viktig detalj nämligen belysningen t.ex. Säkert en del annat som läggs till listan.

Motivationen bakom att nuvarande ägaren ska ge mig bilen "gratis" är att han då slipper betala skrotningsavgiften (1700 kr för den här gamla bilen, 16+ år) och får någon som forslar bort bilen från där den nu står (han bor 80 mil från där bilen står).

För att få igen pengarna för skrotningsavgiften tänkte jag sälja delar som jag inte själv behöver, så kontakta mig så kommer jag ihåg er när/om jag får bilen. PowerBörsen kommer jag troligen att använda också.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Skrotningspremien, som tidigare var 500 kronor, differentierades efter lagändringen beroende på bilens ålder: 700 kronor om bilen är högst 7 år, 1 200 kronor om bilen som är mer än sju men högst 16 år, 1 700 kronor om bilen är mer än 16 år.
Dvs dom 1700:- du nämner, är det din bilskrot vill ha för att taiomot din bil (så dom kan tjäna pengar både på dig och på bildelarna) och då går man till nästa ställe.

Om han skänker dig bilen...så får du skänka bort delarna på bmw börsen, eller hur? ;-)
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Om jag får bilen så blir det säkert så att mycket av bilen går till entusiaster som söker delar, PowerBörsen ska utnyttjas :)
PETER.O
Skrotnings-premien är väl något du får när du skrotar bilen.
Hörde med lokala skroten i sommras och då skulle jag få
1400 kr för en bil som är äldre än 16 år, skroten tog 300kr
för att skrota.

Peter
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Peter: Jag har inte skrotat någon bil så jag antog att "skrotningsavgiften" alla talade om var något man betalade, och att man aldrig fick pengar när man skrotade en bil. Du har "rätt", avgiften betalar man automatiskt för en ny bil när den ställs på för första gången och jag antar att det är den man får tillbaka när man skrotar bilen, men att skrotningsfirman tar en slant av det för handläggningen.
Men.. nu kan man ju prata om ordval, "skrotningspremien" är alltså pengarna man får tillbaka när bilen skrotas (siste ägaren i reg. beviset), och "skrotningsavgiften" är det man betalar vid första påställning (när bilen är fabriksny).

Då blir det lite ord-dribbling med nuvarande ägaren till det här "fyndet".
Precis så är det, därför finns det folk som köper en gammal skrothög för ~1000kr och leker sönder. Sedan skrotar de den, och får igen sina pengar. Man får mycket roligt helt gratis!
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Är bilen mycket fin i övrigt?
Fullt utrustad?
Har du tillgång till tid,verktyg och kunnande för att fixa ramen/karossen?
I såna fall kommer du få en fin och udda bil när den är klar, du behöver inte bli avskräckt av att det bara är en 728. Den manuella lådan gör susen. Såvida du inte söker en riktig racer.
I annat fall kan du ju höra av dig, kanske någon del jag kan ta hand om.
Janne
Paap Reeder
Hej!
Förr var det så att man själv aldrig kunde skrota en bil ..... om man inte var ägare till en registrerad "skrotningsfirma" med "rätt att skrota".
KAN vara så att det är ändrat de senaste åren.
När jag för ca 4-5 år sedan köpte en 535:a för att ta lådan ur kunde jag själv inte skrota bilen fastän det bara låg kvar några planbrickor där bilen stått ...(resten sålde jag på BMW-börsen).
Skroten ville ha 800:- för att ta emot pappren och betalade mig 800:-. Således ett nollsumme spel.
Annars får du betala registerhållninsavgift i "hundra år".

Påpekar att det kan ha ändrats nyligen ..... fast jag tror inte att du som privatperson kan skrota en bil .......... alla gamla grunhål skulle fyllas på nolltid.
MVH /// Paap R
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Nu får vi se hur det går, tydligen var en 17-årig son till en av ägarens bekanta intresserad av att ha bilen som "första-bil". Ok, om dom vill börja budgiva så får dom den, mycket enkelt.
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
728:an är nu min, ska göra en grundlig undersökning av den i januari och försöka avgöra om den ska räddas från skrotning och återställas i körbart skick, eller slaktas för att ta till vara de användbara delarna. Om det blir det senare så kommer jag lägga ut en del på PowerBörsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.