AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.289

Bänkning av orginal 330 ci.

Tyckte de kunde vara intressant att få veta om en orginal bmw 330 håller vad den lovar eller inte. Hittade denna länken vilket visar att så är fallet + lite moms :)

Länk

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
E bilarna helt orginal tro? Kan ju sitta något litet sportluftfilter på som man inte räknar som trim =) Eller har effekten mätts under extremt gynsamma förhållanden. Bmw brukar ju tappa ungefär 5-6% ner till hjulen enligt teknikens världs mätningar.

Men det skiljer ju lite mellan olika exemplar. Dom din länk kan ju vara lyckoexemplar???
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sportluftfilter kan vi nog utesluta. Mycket sällan som det ger högre effekt på en bmw. Dock måste jag säga att 240 kusar på bakhjulen låter lite väl mycket för att kännas helt korrekt. Som Lex säger så borde den snarare tappa 10 hk till bakhjulen. Men vem vet...? :)

Det var alltså inte 240hk på bakhjulen, titta på den svarta kurvan för de siffrorna. Ungefär 200hk på bakhjulen enligt den kurvan.
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Effekten som står i hanboken brukar väl oftast vara i motorn är väl sällan man skriver effekten på hjulen...

Mvh Johan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Effekten i handboken och officiella uppgifter är motorns effekt.

Perret, såg nu att det var som du sa. Men, då har man alltså räknat med en jävla effektförlust om man får det till 240hk! Jag menar, med 13% förlust (på 231hk) får man 200hk på bakhjulen cirka. Här har man alltså räknat med ännu mer om man fått det till 240hk !?
Stock= helt orginal. De står där klart och tydligt.
Effektförlusten de räknat med är iaf inte i underkant om vi säger så. Och ändå presterar 330n mer än den utlovat.
Testet är gjort i finland och de anger DIN hk precis som vi och inte Bhp som de anger i usa. kW är dock samma i hela världen :)
Dvs 330n har inte mindre hkr i Usa versionen de använder bara ett annat sätt att mäta häskrafter på.
De finns ett annat bromsningsprov längre ner på sidan med en annan orginal 330 som visar något mer än 240 hkr. 7-9 hkr mer.
De är fler som ska bromsa sina orginal 330 på den sidan inom kort så vi får väl snart svart på vitt om dessa 2 skulle vara lyckoexemplar.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Wendtan,
vet inte om jag inte hajar?
Men som jag sa så var effekten på bakhjulen 200hk, effekten i motorn angavs då till 240hk vilket betyder att dom räknar med en förlust på 17% !! Låter som en jävligt trög drivlina ! :)
Kan hända att jag gjort en tankevurpa nu men såga mig gärna. ;)
Alla mätningar jag sett på den sidan visar att 5 växlade 330 manuell har ganska precis 200 Bhp på bakhjulen. Dvs 208-210 DIN hk. Att effektförlusten ligger runt 10-15 % bör anses som normalt.
Den genrella uppfattningen på siten är att bmw har låg effektförlust i drivlinan i jämförelse med andra bilmärken (framförallt japanska)

Länk

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Okej, då var det där med amerikanska (bhp) hästarna jag missade. Fattade det som att du sa att testet var gjort och skrivet med DIN hk.
Jag har för mig att det skiljer mycket mindre mellan jänkarnas Bhp och DIN. Om jag inte missminner mig så har M5an 394 Bhp och 400 DIN.

Detta betyder att 200 Bhp= 202 DIN. 202*0.88=229,5 DIN

Jag tycker att det stämmer bra med vad BMW anger som effekt. 12% är normalt tapp på drivlinan.
Flåkypa: På 330n är det 225 Bhp i Usa mot våra 232 DIN.

BMWCS Syd #05392
Länk
231 Ska de stå ovan... :)

BMWCS Syd #05392
Länk
Enligt min formelsamling är 735 "europeiska" watt = 746 "amerikanska" watt och det stämmer bra med M5ans exempel. Det måste vara tryckfelsnisse som varit framme i din källa.
Flåkypa: Nej de skulle jag inte tro. Men jag ska länka dig :)

Europeiska versionen:
Länk

Amerikanska:
Länk

BMWCS Syd #05392
Länk
de där länkarna blev toksega. men titta på www.bmwusa.com

BMWCS Syd #05392
Länk
Wendtan. Jä*ligt konstigt eftersom det är pålitliga källor du hänvisar till! Det enda jag kan tänka mig är att 330 USA inte har exakt samma spec som den i Europa och att den europeiska versionen är något starkare???

Det är ju lika vedertaget att bl.a M5an har 394hp i USA och min gamla trotjänare till formelsamling stöder det faktumet.

Flåkypa: Alltså enligt bmw själva är de exakt samma motor i bilarna. Usa versionen har en annan mjukvara eftersom avgaskraven är hårdare där. Men de ska vara exakt samma motor med exakt samma effekt.

BMWCS Syd #05392
Länk
Jag har ingen vidare erfarenhet av bänkning av bilar, men hur får man ut att det är 240 DIN hk på motorn om man får ca 200 på hjulen? Ränknar om effekten på hjulen med en speciell konstant eller typ 13% eller nåt? Som jag har förstått det så är det bara effekten på hjulen man mäter. Rätta mig om jag har fel.
De stämmer att 330n har 200 hkr på hjulen.
Effektförlusten ligger i växellådan och bakaxeln för o främst som jag förstått det.

Effekten som tillverkaren uppger är dock alltid på vevaxeln, i detta fallet 231 hkr enligt bmw.

BMWCS Syd #05392
Länk
japp 200hk på hjulen och 231 på vevaxeln enligt bmw, men hur har man fått dessa 240hk? är den en spekulation vad bilen skulle ge på vevaxeln eller? jag är något förvirrad, kan vara klockans fel också, den är ju trots allt 02:00
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.