AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.192

Värdering av E46 330IATouring -01

Sida 1 av 2
s-
142
s-w
330iA Touring -02
Hej,

För att göra en lång historia kort så ingick inte rätt utrustning i bilen så att jag ska få en ny bil med rätt utrustning, men nu skulle jag vilja ha hjälp att värdera denna bil.

E46 330IAT -01, mycket bra skick.
- 12 500 mil (ärliga och kontrollerade)
- Steptronic
- Klima
- Navi + tv
- Sportstolar
- Svart helskinn
- Sätesvärme
- 18" M3 fälgar, tror dom heter 72
- innertak i antracit
- + allt annat standard

Vad som inte ingår som nästan är "standard":
- Xenon
- DSC
- PDC
- Alarm (dock finns fjärrlås)

Bilen är mycket fin! Den kommer säkert att komma ut snart till ett kanonpris.
Min gissning hamnar kring 225 kkr.
De blir ett minus för lite märklig utrustning, navi men inget komfortpaket? Xenon multifunktionsratt ser jag som ett måste på en så modern bil.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Sidnot: M V72 är ingen M3 fälg. det är en M -tillvalsfälg.
ser ut såhär:
Länk

BMWCS Syd #05392
Länk
s-
142
s-w
330iA Touring -02
En liten rättning:
- det är multiratt, sportratten
- rails
- M-tillvalsfälg
men ej regnsensor.

jag vet att utrustningen är lite märkvärdig:)

Tack för svaret!

Okej, den saknar xenon o larm samt regnsensor.
DSC är ju väldigt trevligt o ha i vårt opålitliga klimat.

Den är ändå väldigt välutrustad så att få ut de priset jag skiver ovan bör inte vara några problem. kanske lite till.

BMWCS Syd #05392
Länk
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Tyvärr inte mer än 185-189" med 12,5kmil!!!
God Jul
// Martin
B10v8: Kan du ge ett konkret exempel på en 330 touring i den prisklassen i sverige överhuvudtaget?

BMWCS Syd #05392
Länk
s-
142
s-w
330iA Touring -02
Jag håller med om att 185-189' låter lite väl lite. Jag är också nyfiken på om det finns en bil i den prisklassen i Sverige. Att tänka på är att alla kostnader för att få hit den till sverige och godkänn även ska räknas in i priset, bara det är säkert minst 10'

/S-w
Jag tror också på en bit under 200´. Den har trots allt några mil på mätaren. Orkar/kan man köra ner till Tyskland så kan man nog hitta en liknande för ca 180´ (inklusiva resa och bes.).
Den allra billigaste 330 kombi jag hittar på mobile.de är denna
Länk

T.P berätta gärna hur du ska få in den i sverige inkl allt för 180.

Vad värderar du min 2500 milare till då? 200 eller?

BMWCS Syd #05392
Länk
En annan femma är denna T.P, skulle du vilja få din bil värderad utifrån de billigaste exemplaret i hela tyskland?

Vi gör för skoj skull en jämförelse vad den billigaste 328 -96 ligger i.
Länk

ungefär 60 kkr. Tycker du de är relevant för din bil?

BMWCS Syd #05392
Länk
Om du kollar här Länk så ser du att det finns flera som är billigare än den du länkar till. Säg att du efter lite prut får en för ca 19000 euro så blir det ungefär 173000kr + resa + bes och skrot = ca 180000.

Använder man samma beräkningsgrunder på 328:an du länkade till (5% prut, eurokurs 9,1) så hamnar den på ca 70000kr. Jag sålde min för ett tag sedan för under 80000kr. Så svaret på din fråga måste bli: Ja, jag tycker det är relevant för min (fd) bil.

Då har jag dessutom skrivit att man får ge en bit under 200´ för den bilen i denna tråden vilket betyder att jag har lagt på upptill 20000kr jämfört med de bilarna som finns på mobile.
Okej, Bilarna du länkar till är 00:or och inte 01or. Därav prisskillnaden. Objektet ovan är en 01:a

Leta gärna fram en 01:a med nav för pengarna du nämner o ja kommer bli överbevisad.

BMWCS Syd #05392
Länk
Ja just det jag skulle värdera din bil också. Jag skulle tippa på att om man ska köpa en liknande i Tyskland med ungefär samma mil så skulle man hamna på ca 225-240000 (reggad och klar). Denna tex Länk borde man kunna ha hemma för lite drygt 230000kr. Jag har för mig att din är svensksåld vilket i så fall givetvis höjer värdet.
Nästan alla av de först är reggade sent 2000 vilket borde betyda att de är av 2001 årsmodell tex denna (med nav): Länk
Spännande de här. Ditt resonemang är alltså att prissättningen på billigaste möjliga bilen med rätt mil sätter prisbilden?
Oberoende utrustning och skick?
Jag letade 330 i ungefär 6 månader och 80% av de som finns/fanns därute fick mig att må illa skickmässigt.
Självklart kan man hitta billiga bilar i tyskland så även i sverige.
Men man ska inte behöva lägga +30 kkr för att få dom i skick när bilens utgångspris ligger en bit över 200 kkr.

BMWCS Syd #05392
Länk
Tillägg:Den borde man kunna ha hemma för ca 175´, men jag ville inte ta de allra billigaste som exempel.
Ja om du överhuvudtaget kommer hem med bilen.

Bilen du länkar till är en smutsig vimpelhandlarbil, jag skulle inte ens besvära mig att åka o titta på den.
Men de hör inte hit. färdig i sverige hamnar bilen du länkar till
på 185 kkr. De är dock inte någon 01:a.

De jag försöker visa dig är att bara för att de går att hitta en bil med likvärdig utr och likvärdiga mil, så betyder inte det att bilarna är likvärdiga.
Titta tex på askens 330.
Länk
Den är i enligt dig ungefär 70 000 kr för dyr.

Tror du på fullt allvar att den bilen kommer säljas för de pengarna du nämner?

BMWCS Syd #05392
Länk
Den 330 coupén jag länkade till var inte någon av de billigaste (vilket du kan se om du trycker på "Suchergebnisliste" ovanför rubriken i annonsen). Det fanns bl.a. en ful röd hos en aukt. BMW handlare som de begär (obs begär) 22900 euro för. Den jag länkade till var 3000 euro dyrare vilket verkar vara vad man ska lägga till för att få en med lite roligare utrustning (precis som du själv säger). Berätta gärna vad som inte passade med coupén? Det står bl.a. i annonsen att den är okrockad, ej omlackad och är i nyskick. Den har enligt mig bra utrustning men berätta gärna vad du saknar.
Bilen jag syftar på ovan är touringen inte coupen.

Coupen ser helt okej ut, med rätt utr. Priset hamnar intagen klar
kring 240 kkr vilket ungefär är vad dom kostar i sverige.
Nu har iof min bil knappt rullat 2300 mil o detta objektet 3600 mil.
Sen tycker jag att fri service + vagnskadegaranti + MRF garanti
är värt lite pengar.
Europlus garantin gäller inte i sverige längre som jag förstått det så den är inte mycket o hänga i granen.

BMWCS Syd #05392
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
s-w: med dagens begbilsklimat så gissar jag att du får mellan 210-230kkr för din bil vid en försäljning. Om du annonserar bilen för säg 209kkr så är det på gränsen till dumpapris men varför gå i bottenläge om man inte måste? Det många inte kan förstå är att man får vad man betalar för under förutsättning att man undersöker vara det vill sägqa. Köp billigt vrak, betala dyrt i underhåll alternativt betala för en fin bil och åk billigt, bara att välja vilket alternativ som passar ens ego. Det är alltid krångligast att gå genom den trånga passagen men känslan efteråt är ovärderlig....
Asken
Som tröttnat att lägga förmögenheter på billiga inköp, men det är jag det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.